Vray Shading

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Vray Shading

Legg innav krth8 » tor 09 feb, 2012

Hei.

Sitter og konverterer arc design shaderende våre til Vray mtl

Shading funker jo som regel ganske likt når en bruker maps men vray mtl var litt annerledes.

Problemet mitt her er at noen av materialene så ser det ut som sola er på størrelse med en lommelykt og får da disse skarpe kantene slik som begge de blanke materialene på høyre side. Om jeg tweaker på gloss mappet kan streken forsvinne men da blir ikke highlightene slik jeg vil at dem skal bli.

Sola er en standard vray sun

Bilde
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » tor 09 feb, 2012

sleng opp et bildet av materialet ;)

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Legg innav krth8 » tor 09 feb, 2012

Bilde

Her har du verdens simpleste material som er krom materialet oppe til høyre.

Har satt et bitmap i highlight slotten for og få noe spec men fremdeles ingen distortede refleksjoner. Tror det er her det går galt.

jeg prøver også og få litt struktur i highlighten istedenfor en sterk utbrent highlight eller et nesten utvasket material. uansett hvordan jeg herjer blir det ikke slik jeg vil. Har også sett på noen tutorials hvor de også har økt outputten på bitmap så de nesten blir utbrent for og få refleksjonene de vil.

her er chrom materialet i mr med arc & design.

Bilde

Er nok bare jeg som er friggin elendig på vray men regner med det forbedrer seg

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

LuvMachine
Kontakt:

Legg innav LuvMachine » fre 10 feb, 2012

Kay, prøvde formulere en god løsning her, men merker det er lenge siden jeg har lekt no skikkelig med Vray, så blei lite nyttig ut av det. Men, kan iallefall komme med et par linker, om du ikke har de fra før, som kan hjelpe litt.

http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/ - Finner det meste du trenger av hjelp der, til å forstå hva de forskjellige knapper og elementer gjør.
http://vray.info/topics/t0077.asp - Kjekk side for forskjellige IOR på materials, dunno hvor brukbart det er i dette tilfelle men :P

Ellers, så er det stort sett bare prøve seg frem til man får ønsket resultater. Hva er grunnen til mappet i Highlight Glossyness slotten for? Selve Highlight spec'en? Er jo forsåvidt mange typer chrome og, så er like mange måter lage det på. Kjappt Google søk fant iallefall en del små tuts som kan være et greit utgangspunkt.
"There are very few personal problems that cannot be solved by a suitable application of high explosives."
http://failfactory.weebly.com/index.html

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Legg innav krth8 » fre 10 feb, 2012

Og ha det i highlight glossines er vel eneste mulighet for og ha spec i vray mtl?

Og lage vanlig krom er ikke problemet men vil ha en litt sliten krom som du ser her og som jeg kun vil se i highlights fra lys som er grunnet til at det ble en spec.

Største problemet er uansett denne skarpe kanten som jeg ikke ser noen grunn til at kommer på noen av materialene.

kan hende det er render settings eller vray sun settings men har prøvd og lege med sizen på den uten noen forksjell

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » fre 10 feb, 2012

Sikkert litt offtopic men:

Nå er det egentlig sånn at specular ikke egentlig eksisterer, men noe man har lagt inn for og "illustrere" det. Grunnen til vi får "specular" i virkeligheten er pga av lys kilder som treffer en reflektiv/ delvis reflektiv overflate. I max så gir ikke spot/omni etc.. noe form for refleksjon men kun en falsk specular når man har det på et materiale med speculare.

Så får og få det mest mulig realistisk ville jeg heller ha tenkt på vray lys med forskjellige typer hdri maps av lamper osv.
Men som vi alle vet så må vi noen ganger ty til specular i form av shaders får og få det vi ønsker.

På et krom materiale bruker jeg aldri highlight glossiness, her har omgivelsene din alt og si.

Jeg veit ikke om dette hjalp deg noe og du kanskje allerede viste det. men ihvertfall en fin tanke måte for og få ting litt bedre :)

Men ja det blir altid noen hacks, men prøv og ungå dem.
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Legg innav krth8 » fre 10 feb, 2012

Ja visste desverre alt det :(

Men nå er det slik at våre scener består som regel av kun 1 sun og spec er det som får materialet til og se mest interessant ut i vårt tilfelle.

Dette er animasjoner som vi ikke kan ta oss mye tid til verken rendring eller lysetting så er derfor det som regel bare er en sun og med skyportals steder det blir for mørkt.

Det mer spesielle arbeidene vi gjør får som regel mye mer care med shadere, omgivelser og lys.

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Gå tilbake til «Teksturering»