Postprocessing av normal maps

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Postprocessing av normal maps

Legg innav danielodland » lør 14 jan, 2012

Hvordan kan jeg på en korrekt måte endre "intensiteten" på et normal map i eller utenfor Maya? Med bump maps er det greit nok, men med normal maps skjærer det seg litt. Virker ikke som man kan f eks endre brightness eller saturation for å få det til. Noen tips?

NB: har selvsagt googlet.

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Innlegg: 578
Registrert: tir 05 jan, 2010
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » lør 14 jan, 2012

Hvis du bruker Photoshop, kan du duplisere NormalMap-layeret, og sette Blendingmode til Overlay. Hvis du vil fremheve kun de større detaljene, kan du gi det nye layeret en anelse Gaussian Blur. Dette er også overførbart til andre bilderedigeringsprogrammer med layer-støtte.


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 15 jan, 2012

Takker JH=)

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Innlegg: 578
Registrert: tir 05 jan, 2010
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » søn 15 jan, 2012

You're very welcome! :)


pampers
Innlegg: 140
Registrert: fre 27 mar, 2009

Legg innav pampers » søn 15 jan, 2012

overlaying med normalmaps kan noen ganger gi feil resultat, for å blende riktig kan du nøytralisere den blå kanalen til det øverste layeret :)


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 15 jan, 2012

Blir ikke z-aksen mindre offsatt (!) enn de andre da?


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron