Hvorfor funker ikke trykksensitiviteten?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Hvorfor funker ikke trykksensitiviteten?

Legg innav Stiansch » tor 24 nov, 2011

Driver med en del teksturering nå og plutselig en dag stoppet trykksensitiviteten i Photoshop å fungere, enda den fortsatt reagerer på at tableten er plugget i. Trykket fungerer som det skal i ZBrush, så burde ikke være driveren heller (som jeg også har reinstallert utallige ganger). "Tablet Pressure Control" er skrudd på i Photoshop, Wacom Properties er sjekket spesifikt for Photoshop, bruker nå bare den samme USB-inngangen jeg hadde den i da jeg installerte driveren (var et tips på et annet forum) og tablet'en er deffinitivt koblet til :P

Det er forøvrig en Intous 4 L.

Noen som har hatt lignende problem eller vet om det er en instilling i Photoshop eller no som har en hotkey eller lignende jeg kan ha trykt på?

Brukeravatar

Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » tor 24 nov, 2011

Jeg har vært borti dette problemet..
Det har jeg funnet ut at fikser dette problemet er som oftest at du må la PS loade uforstyrra.. ikke driv å trykk masse mens den loader.. bare la den loade ferdig..

Hadde dette problemet når jeg jobba på funcom, og fikk tips om at dette var løsningen, og det funka :)

så start ps > ikke rør noe, la den loade ferdig > så sjekke om trykk sensitivitet funker

viss ikke dette funker, prøv en restart
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Legg innav Stiansch » fre 25 nov, 2011

Takk for tipset, har hatt dét problemet før også.. Men fant ut nå når jeg prøvde igjen at det bare er jeg som noober igjen :P Pen nibben hadde blitt slipet ned så mye og jeg har automatisk dratt den en halv milimeter ut innimellom at den faktisk nå var for kort til at pennen reagerte. Følte meg ganske teit egentlig :P Bruker den hvite bløte som regel så den blir ganske fort redusert i lengde gitt.
Stian M. Schüller | Games Artist

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 26 nov, 2011

wacom intuos 4 I presume..
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

danielodland

Legg innav danielodland » lør 26 nov, 2011

Mikademius skrev:wacom intuos 4 I presume..

Er Intuos 4 kjent for dette?

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 26 nov, 2011

Tydelig at salgsstrategien til Wacom er aa selge ekstrautstyr. Sjekk tuppen etter to timer. Allerede er den slitt ut.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » lør 26 nov, 2011

Jeg har en Intous3 og en Intous4, det er klart at det var smart av wacom å dekke overflaten med fint sandpapir. :)

Jeg har ennå ikke måttet bytte spiss på min Intous3, men jeg liker bedre å tegne på overflaten til Intous4 og ofrer heller litt ekstra på spisser.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

ben

Legg innav ben » søn 27 nov, 2011

Men Intuos 4 sin tegneflate slites også, akkurat som tuppen på penna, så over tid blir tegneflaten like glatt som Intuos 3. Det har min blitt, det er kun ytterst langs kantene at min tegneflate enda har noe av ruheten i seg. I midten kan jeg speile meg.
Har ikke skiftet tupp på penna på over et år, og jeg bruker den mer eller mindre daglig, både til tegning og alt annet arbeide (har ikke mus). Man ser ikke antydning til at den begynner å bli slitt en gang. Men personlig så elsket jeg følelsen overflaten ga mens den enda var litt ru, og det var verd å skifte tuppene for den. Håper de klarer videreutvikle den ru overflaten til å bli mer robust. Tuppene også forsåvidt.

danielodland

Legg innav danielodland » søn 27 nov, 2011

I tilfelle noen ikke er klar over det kan man kjøpe ny overflate også.

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 27 nov, 2011

ben skrev:Men Intuos 4 sin tegneflate slites også, akkurat som tuppen på penna, så over tid blir tegneflaten like glatt som Intuos 3. Det har min blitt, det er kun ytterst langs kantene at min tegneflate enda har noe av ruheten i seg. I midten kan jeg speile meg.
Har ikke skiftet tupp på penna på over et år, og jeg bruker den mer eller mindre daglig, både til tegning og alt annet arbeide (har ikke mus). Man ser ikke antydning til at den begynner å bli slitt en gang. Men personlig så elsket jeg følelsen overflaten ga mens den enda var litt ru, og det var verd å skifte tuppene for den. Håper de klarer videreutvikle den ru overflaten til å bli mer robust. Tuppene også forsåvidt.

Pictures, or it didn't happen. Enten har du blitt servert en magisk tupp eller så trykker du like lett som en sommerfugl. Noe den speilblanke flaten tilsier du ikke gjør:)

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Kontakt:

Legg innav EinarM » søn 27 nov, 2011

stemmer at tuppene blir slitt fort på den nye overflaten av int4. However så blir de ikke slitt på intuos 4 cintiq, siden den har en glatt overflate. Men det følger jo med 11 tupper så det tar litt tid før man går tom :)

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Legg innav Stiansch » søn 27 nov, 2011

danielodland skrev:I tilfelle noen ikke er klar over det kan man kjøpe ny overflate også.

Det kan absolutt anbefales, kjøpte en selv for en måneds tid siden, er akkurat som å tegne på brettet selv ;)

danielodland

Legg innav danielodland » man 28 nov, 2011

Er det ikke det? Snakker vi om den tapebiten man klistrer der den gamle overflaten har vært?

ben

Legg innav ben » man 28 nov, 2011

Mikademius skrev:Pictures, or it didn't happen.

Kan nesten ikke tro at jeg årket å kaste bort tid for å skaffe meg "bildebevis" for noe så ubetydelig som dette. Men er irriterende å bli kaldt løgner så her har du to. På det ene bildet har jeg plassert penselkrukken mot siden av brettet så man også ser at den er mattere der.

Bilde

Bilde

Jeg kjøpte forresten mitt Intuos4 den 04/09/2009, på den tiden har jeg slitt ut to tupper, den første gikk ganske fort, den andre holdt frem til ca et års tid siden når jeg byttet til den som jeg bruker nå. Den viser heller ikke tegn til å bli slitt med det første.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » man 28 nov, 2011

min har også blitt helt glatt, som intuos 3. i midten, der det har vært mest aktivitet.
Pennetuppene mine har stoppa å slites ned. Har ikke skifta på 6 mnder nå.

Kjøpte min intous 4 i fjor vinter en gang.

men måtte gå gjennom en del tupper før den ble slik. Tror jeg gikk gjennom 10 - 15 tupper først :P

men viss du kun har brukt 3 tupper til nå, så tror jeg du har vært mystisk heldig. Jeg vil derimot støtte deg i at man slutter å slite tupper etterhvert med intuos 4, og overflaten blir glattere, dermed mindre nedsliting av tupper.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Gå tilbake til «Teksturering»