sterke og friske "candy"-farger i Max?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Siggii
Sted: Holmestrand

sterke og friske "candy"-farger i Max?

Legg innav Siggii » man 21 nov, 2011

Hei! Setter nå i gang med 2 prosjektoppgave på Noroff, og vi skal lage en vignett for ett eller annet. Jeg har et konsept, men jeg har aldri helt fått til materialene som trengs for at konseptet mitt skal funke.

Stilen skal være en varm og toony plastikk-aktig look, litt illustrator-ish hvis noen forstår hva jeg mener. Rene, lyse, sterke farger.

Dette er en snutt jeg har fått inspirasjon fra, og det er slike farger jeg leter etter. Spesielt den som heter "soppsti" som begynner på 0:10

http://oyedrops.no/motion/32/

Er det noen her som vet hvordan man får det til i 3ds Max uten vRay? Evt noen stikkord slik at jeg kan google det selv (har prøvd, uten hell).

Sigbjørn
Sist redigert av Siggii den man 21 nov, 2011, redigert 2 ganger totalt.

danielodland

Legg innav danielodland » man 21 nov, 2011

Kan det være at det er Toon/Cel/Ink'nPaint shadere du er ute etter? Det er det første jeg tenker når du nevner illustrator-ish. Ta en titt på det og se om det hjelper deg. Det kalles ink 'n paint i Max mener jeg å huske. Plastikk look får meg til å tenke i helt andre baner, men tror ikke det er helt det du tenker på.

Har ikke sett denne men jeg har lært mye annet av GuyBluesummers, så tipper det er en bra video.

Forøvrig: http://www.digitaltutors.com/11/training.php?vid=165

Trådstarter
Siggii

Har kikket litt på cel-shader, det kan se ut som om det er i nærheten noen steder, men ikke over alt.

Det er egentlig ikke den cartoony looken jeg leter etter, mer hvordan man får frem de sterke og lyse fargene. Slik som på Øyedrops-videoen.
Det kan godt hende lyssettingen er vel så viktig som selve materialene, når jeg studerer det øyedropsbildet en litt nøyere ser det ikke ut som om det er så mye skygger der.

Skjønner at det kan være litt vanskelig å hjelpe meg med denne. Ganske diffust spørsmål.

Edit: Emnetittel endret litt...

danielodland

Kanskje du skal se litt på ambient color og translucence? Det kan være med på å gi litt mer livlige og friske farger. Har du noen konseptillustrasjoner eller noe for oppgaven?

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 21 nov, 2011

Tror det bare er å kjøre masse tester og prøve å gjøre det ganske enkelt slik at du ikke sliter med rendertid.
Ting jeg kommer på sånn i farten, som du kan eksperimentere litt med er:

- Self illumination
- reflections/environment
- Roughness
- Falloff (på refleksjon og eller farge)
- Bare bruke AO som skygger
- Exposure Controll
- Og så er det mye som kan gjøres i videoredigering.
Don't let the fire fade!

danielodland

Har du noen mislykkede testrendere eller noe du kan legge ut så man ser litt bedre hvor du vil hen?

Er det sånn at du bare søker de voldsomme kontrastene og kraftige fargene fra den videoen?

danielodland

Self illumination ja, prøvde akkurat å komme på hva det het i Max=) Det kan gi deg en litt flatere render som kan bidra til toon-looken.

Trådstarter
Siggii

Takk for svarene folkens!

Nei, har ikke begynt å lage noe særlig enda, føler at den fargestilen er ganske avgjørende for at resultatet ender opp som en fiasko eller om det blir bra. Derfor begynte jeg bare med å prøve å finne ut av det først, slik at jeg ikke sitter igjen med skjegget i den velkjente postkassa når deadline nærmer seg.

Har testet litt med AO, falloff og self illumination. Det er nærmere enn før, men fortsatt ikke helt bra. Kan prøve litt mer i ettermiddag, heller poste noen bilder hvis jeg får til noe som er på sporet.

Og det er stort sett de sterke fargene jeg vil ha. Animasjonen jeg har sett for meg blir i samme "stil" som øyedropsvideoen, med abstrakte figurer med myke former og flotte rene farger.

Brukeravatar

Teetime
Kontakt:

Legg innav Teetime » man 21 nov, 2011

som de sier over her. Så trur jeg at self illumination og falloff sammen vil gi deg et godt resultat=) test også med settingsa som er i falloffen. kan få masse forskjellige effekter der=) og for å sprite opp litt extra får du gjort mye med aftereffects etterpå.
Petter Burhol
Produsent
Goldbox AS
www.goldbox.no

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » man 21 nov, 2011

Du kan jo sende de en mail og spørre de.
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

catche
Sted: Sandnes

Legg innav catche » man 21 nov, 2011

stilen til figurene rundt 11 kan du få til med en gradient som tekstur gjerne inni en falloff i diffuse-slotten. Som lys ville jeg prøvd en sterk skylight gjerne med en litt småvarm farge, brukg low på kvaliteten til fg, medium hvis du har tid

hvis du ikke planlegger å ha for mange detaljer og teksturer så går det fint ann med tanke på rendertid

Trådstarter
Siggii

Legg innav Siggii » tir 22 nov, 2011

Flott alle sammen, skal prøve å se om jeg får til noe i dag!

havards, sendte mail i går og spurte, får se om de tar seg tiden til å svare eller ikke :)

Trådstarter
Siggii

Legg innav Siggii » tir 22 nov, 2011

Bilde

(Vet at modellene og alt ikke ser ut i måneskinn, men skal bare se om jeg får til fargene før jeg bruker for mye tid på å modellere osv.)

Sånn blir resultatet når jeg prøver å kopiere. Chamferboksen til høyre er bedre enn capsulen til venstre.
Ser ikke like bra ut som de har fått det til på Øyedrops, men det er vesentlig bedre enn utgangspunktet jeg hadde i går.

Materialene nå har 10% self illumination, fallofmap i diffuse satt som fresnel med gradient ramp i den ene slotten og en solid color i den andre.

Noen som har noen åpenbaringer som kan gjøre det enda bedre?

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 22 nov, 2011

Sett inn et omnilys og huk av ambient only så rendrer du ut et ao pass som du bruker som skygge. sett max distance litt høyt også så har du god kontroll på skyggene.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Gå tilbake til «Teksturering»