Hvordan lage mekaniske lyder?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Hvordan lage mekaniske lyder?

Legg innav hardrock_ram » lør 08 okt, 2011

Jeg vil gjerne ha noen mekaniske lyder som jeg kan legge på en animasjonssnutt. Det er alt fra kling og klang, til mer jevne lyder fra heiser, cylindere osv.
Jeg lekte en gang i tiden med et program som het Ejay. Der lagde man musikk utifra ferdige trommesekvenser, gitarsekvenser osv. Man kunne også fikse og trikse med selve instrumentsekvensen i seg selv. Noe slikt for å lage lydene jeg er ute etter hadde vært perfekt!

Jeg bruker Avid Media Composer til å sette sammen rendersekvenser og legge til musikk, hvis det har noe å si ...
Sist redigert av hardrock_ram den lør 08 okt, 2011, redigert 1 gang totalt.
if your not living on a killing ground, you better make your own

danielodland

Legg innav danielodland » lør 08 okt, 2011

To tips: vær obs på ting rundt deg hele tiden. Jeg er hele tiden våken for ting i huset og rundt meg som lager lyder jeg kunne brukt til noe. Hvis et skap knirker litt spesielt eller hvis de elektriske vinduene i bilen høres kul ut, ta det opp! Skaff deg en sånn liten recorder (jeg bruker en zoom H4..litt gammel men låter overraskende bra i forhold til pris) med stereomic inenbygd.

Tips 2: synth. Synther brukes til veldig mange lydeffekter i filmer, og ikke bare til roboter og laservåpen=) Lurt å sette seg litt inn i denslags.

Trådstarter
hardrock_ram

Jeg redigerte posten min mens du skrev. Beklager. Jeg trodde ingen hadde sett den enda :P

Å ta opp lyder er selvfølgelig lurt på sikt, og jeg kan nok ta opp noen av lydene jeg trenger til akkurat denne sekvensen, for det er ikke så mye. Men jeg må uansett kunne behandle lydene i et eller annet program ...?
Tips 2: Alt er selvfølgelig greit å kunne, men jeg jobber med portefølje, og med alt jeg prøver å lære meg innen alt fra modelering, maxscript osv. til rendering og komposisjon, så kan jeg ikke gå på noe nytt som det tar vesentlig tid å lære seg før jeg kan produsere noe. Da blir jeg aldri ferdig med ting :P

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » lør 08 okt, 2011

Jeg anbefaler:

http://www.freesound.org/
Pass på å sjekke under license agreementen for hver sound effect.

og http://audacity.sourceforge.net/ for å redigere lydene.

Trådstarter
hardrock_ram

Se der ja! Jeg har titta litt på begge linkene, og det ser ut til å være midt i blinken! takk :)

Gå tilbake til «Generelt»