Problem med flytting av objects. [Løst]

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
dronn1
Innlegg: 53
Registrert: lør 06 des, 2008
Sted: Ålesund
Kontakt:

Problem med flytting av objects. [Løst]

Legg innav dronn1 » fre 10 jun, 2011

Hei.

Har et merkelig problem ved flytting av objekter.
Jeg har importert en .sat fil fra en autocad tegning inn i 3ds max, men når jeg prøver å ta tak i ett objekt og flytte på det så spretter det sinnsykt langt vekk med den minste bevegelse!. Det virker som den flytter seg i STORE hakk!

Så er spørsmålet, noen som vet hva dette kan ha seg? Objektene er store i størrelse, og tegnet i mm, type 200000mm som jo er 200meter. Kan dette være årsaken til at når jeg flytter litt på objektene så flytter jeg de så langt i forhold ? Bruker jeg F12 til å flytte med, så fungerer det helt fint.

Har lagt ved .max filen om noen orker å se på :)
MAX FIL


Takker for alle svar! :)
Sist redigert av dronn1 den fre 24 jun, 2011, redigert 1 gang totalt.
Jørgen Drønnen
3D Designer - Teknisk Tegner

Offshore Simulator Centre AS
http://www.offsim.no

Personlig Portfolio: www.DronnenDesign.com

Brukeravatar

NVS
Innlegg: 20
Registrert: tir 23 feb, 2010
Sted: Hemsedal
Kontakt:

Legg innav NVS » fre 10 jun, 2011

Prøv å sjekke hvor pivot punktet på objektet ligger. Dette kan ha noe med problemet å gøre. Velg pivot center to object. Sjekk ellers unit setup.
... det jeg kommer på i ferten :-)
Veien er målet...

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1202
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 10 jun, 2011

Det er også en ganske vanlig bug som kan dukke opp når som helst, det pleier å fikse seg selv om man lukker og åpner max på nytt. Hvis ikke kan du prøve å lage et separat objekt som feks en boks og så attatche objektet til boksen, så save og restarte max igjen.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

tassel
Innlegg: 3986
Registrert: man 26 sep, 2005
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » fre 10 jun, 2011

Grunnen til at det oppfører seg slik det gjør er fordi objektene er gigantiske.

Kode: Velg alt

1. Gruper / lukk gruppa
2. Skaler det ned til 1-10%
3. Ungroup
4. Reset Xform
5. Collaps


Det funket her ivertfall.


Trådstarter
dronn1
Innlegg: 53
Registrert: lør 06 des, 2008
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg innav dronn1 » tir 14 jun, 2011

tassel skrev:Grunnen til at det oppfører seg slik det gjør er fordi objektene er gigantiske.

Kode: Velg alt

1. Gruper / lukk gruppa
2. Skaler det ned til 1-10%
3. Ungroup
4. Reset Xform
5. Collaps


Det funket her ivertfall.


Takker for svar!
Den metoden din fungerer til en viss grad :)

Jeg vil gjerne beholde de korrekte målene på bygningene, har du noen formening om hvordan jeg skal få det til ?
Kan gjerne skifte måle-enhetene fra mm til m dersom det kan hjelpe.. men om jeg bare skifter i unit setup så blir jo alt 100000meter osv.. #-o
Jørgen Drønnen

3D Designer - Teknisk Tegner



Offshore Simulator Centre AS

http://www.offsim.no



Personlig Portfolio: www.DronnenDesign.com

Brukeravatar

artifushion
Innlegg: 727
Registrert: ons 03 jan, 2007
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » tir 14 jun, 2011

Endre på unit setup og skaler ned (Tassel-method) til 1% så har du konvertert fra mm til meter.. Hvis ikke hodet mitt tenker helt feil etter en dag på jobb. Heh.
www.amvfx.com


Gå tilbake til «Generelt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron