Øy, palmesus og point cache?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Øy, palmesus og point cache?

Legg innav v@la » man 30 mai, 2011

Hepp! Har behov for å dekke en hel øy med diverse planter, busker osv. Alt er rigget opp og animert, og planen er å bruke PF (partikkelsystem) for å distribuere alt utover spesifike områder. Her kommer spørsmålet! Isteden for å distribuere hvert eneste objekt ut med en lang modifier liste, bones, dummys og ikchains så tenkte jeg å pointcache og så collapse hele stacken. (point cache modifieren blir liggende, noe som er default) Har gjort noen tester og det ser ut til å fungere glimrende. Men er det noen som har noe erfaring på dette? Dette kommer til å ta tid og det er ikke satt av evig med budsjett til testing og div.

Please let me know! :)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » man 30 mai, 2011

Point cache er vel det samme som geometry cache i maya, noe som funker perfekt til sånne type oppgaver. Det eneste du må huske på er at du i stor grad mister muligheten til å gå inn å tweake på animasjonen når den er cachet, da du kun beholder geometrien.

Om du er usikker på om det må fikses på animasjon når du har plassert alt sammen, så ville jeg vurdert å bake ut keys til joints som alternativ, det går rimelig kjapt, pluss at du slipper å være avhengig av alle cache-filene, og man enkelt kan gå inn å fikse litt på animasjonen. Downside er at det er en god del tyngre å jobbe med enn med cache filer, pluss at man må gå inn å filtrere ut eventuelle gimbal locks.

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Kontakt:

KOnge! TAkk for kjapt svar. Ang animasjonen så er jeg klar over at dette må være spikret på forhond. Jeg var mest usikker på om dette var en "trygg" vei å gå..
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Kontakt:

Det fungerte akkurat slik jeg hadde håpet.. Men, så dukket det ikke overraskende opp et annet problem. Jeg bruker Ink`n paint på palmebladene, men så fort jeg bruker Pointcache objektene så klarer ikke Ink`n paint å skille ordentlig mellom fargene. Fargene blir liksom bare en smørje.

Før Point Cache vises teksturen riktig, men så fort jeg bruker Point Cache objektet så fucker det seg. hva skjer?..

#-o
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Kontakt:

Fant ut av det..Problemet er at før jeg lagde point cache av objektene var det separate objekter.. Etter at de ble attatchet så skiller Ink`n paint annerledes på objektet der hvor objektene er nær hverandre.. Crap..
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Gå tilbake til «Generelt»