Scalere objekter? 3ds max

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Scalere objekter? 3ds max

Legg innav Hvit_Ravn » tor 19 mai, 2011

Jeg skal forstørre noen modeller, skal jeg scalere opp via object, eller skal jeg scalere via sub-objects mode, f.eks vertecies/poly/element?

Jeg har noen ganger lagt merke til at selve scenen blir helt ødelagt av scalering, at max tror at modellene fortsatt er bitte små, eller kjempe store og at jeg får problmer med navigeringen i viewporten...

Hvordan best justere størrelse på modeller som enten er kjempe store eller bittesmå, men samtidig kunne navigere som normalt i viewporten?
Keep moving forward

Brukeravatar

Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 19 mai, 2011

Den beste måten er alltid å skalere i subobject mode. Evt. kan du skalere vanlig og så kjøre en reset X-form.

Er spesielt ved non-uniform scale du kan få problemer senere.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tor 19 mai, 2011

Takk Trond, jeg prøver dette.
Keep moving forward

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Innlegg: 578
Registrert: tir 05 jan, 2010
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tor 19 mai, 2011

Én teknikk jeg selv bruker mye, er å lage en Dummy som alignes til objektet, og deretter linke objektet til Dummy'en. Så kan du skalere Dummy'en slik du ønsker, og slette den når du er ferdig. På denne måten slipper du å "ødelegge" en eventuell Modifier Stack med X-form-modifieren.

Brukeravatar

Trådstarter
Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tor 19 mai, 2011

takk for tips :)
Keep moving forward


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » tor 19 mai, 2011

Er disse tingene et max-problem, eller er det bare sånn det er i 3d?

Brukeravatar

Ezben
Innlegg: 621
Registrert: man 03 mar, 2008
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » tor 19 mai, 2011

har en liten følese at det er en bug som henger igjen i max. Men skal ikke si det forsikkert. Men det kan ofte gjøre fatale ting og uten kunskap om hvordan å komme rundt problemet er det mangen som ofte velger å begynne fra scratch.
The road to success is always under construction.


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » tor 19 mai, 2011

Jeg ser ett problem som sikkert kommer uansett software, og det er i forhold til belysning (fotometriske lys vil ikke ha "riktige"/realistiske verdier). Men så lenge man har pivotpoint på rett sted, får man problemer uansett program hvis man scaler i object nivå?


Gå tilbake til «Generelt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron