Autodesk 3DS MAX / Design - Diskusjon

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Autodesk 3DS MAX / Design - Diskusjon

Legg innav tassel » fre 06 mai, 2011

Er det egentlig greit at autodesk stopper å tette hull / fikse bugs i forrige version når en ny release kommer?
Personlig så synes jeg dette er rart, så-lenge man må betale for en oppgradering om man vil bli kvitt enkeltebugs og feil som aldri blir fikset i tidligere versioner.

Jeg bare lurer på hva andre synes om dette, da jeg regner med at ikke alle sitter på nyeste versjon til enhver tid?

ben

Legg innav ben » fre 06 mai, 2011

Det er jo så klart ikke helt greit. Men akkurat der ser jeg ikke for meg Autodesk blir å endre seg.. Men hvem vet, kanskje en dag..

danielodland

Legg innav danielodland » fre 06 mai, 2011

Det er ikke greit. Visste ikke det var tilfelle. Har vært borti så mange nivåer av service fra produsenter/utviklere av både hardware og software at ingenting overrasker meg. Har eid gitarutstyr der produsenten la ut ny firmware en gang i måneden omtrent, og ikke bare bugfixes men forandringer så markante at etterhvert satt du med et produkt som var dobbelt så bra som det du kjøpte. Ikke fordi produktet originalt var dårlig men fordi fyren som utvikler de bryr seg. Og alt dette gratis. Og så på andre enden har du de som selger deg et produkt til femti tusen eller hva det er de tar, og da er ikke oppgraderinger inkludert og de slutter å gjøre fixes (FIXES ffs) etter at de slipper nytt produkt. Hvis du ikke har sub får du ingen form for service, selv ikke når ting ikke funker. Det må du gå til forhandler med. Såvidt jeg vet=)

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » fre 06 mai, 2011

jeg mener de burde komme med updates som fixet bugs, men om du kjøper deg en ny bil til 300.000 kr +++ (noe som er over 10 ganger så dyrt som max) må du betale for service'en. Og du kan banne på at de skal gjøre livet ditt et helvete om du mener det er garanti sak.
Noen er gode på kundeservice og andre er ikke. Autodesk er vell strengtatt ikke kjente for dette!
The road to success is always under construction.

danielodland

Syns ikke det er sammenlignbart. Jeg forventer ikke at jeg skal kunne sende inn maxkopien min og at de skal flikke på den spesifikt. Men hvis biler var software hadde det vært en grei sammenligning, og jeg hadde da ment at de burde la deg laste ned oppdateringer til bilen din gratis (og de burde følge opp bilen lenger enn ett år, selv om de kom med en ny modell hvert år) hvis du gjorde arbeidet med selve oppdateringen selv. Men siden biler ikke er software, blir dette helt feil tankegang.

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 06 mai, 2011

Problemet slik jeg ser det, er subscription, selv om jeg er en subscriber selv..
For at kundene ikke skal føle seg snytt og melde seg ut av subscription, må autodesk pumpe ut en ny versjon hvert år slik at den årlige betalingen skal være godt for noe. Og da vil de nok fokusere arbeidskraften sin på nye fancy funksjoner til neste release da det er det som skaper buzz om 3dstudio og gjør at subscribers fortsetter å subscribe.
Jeg hadde nok foretrukket at de lot være å slippe nye versjoner i ett år eller to hvis det betydde at de fikset bugs og slikt, men jeg hadde ikke vært interresert i å fortsette å betale tusenvis av kroner i subscription de årene da jeg ikke syns at man skal betale for noe som skulle funket fra start.
Så jeg klarer ikke å se for meg at autodesk er interresert i å miste subscribers i noen år fordi de bruker ressursene på bugfiksing. Får bare håpe at de klarer å fikse bugs på siden mens de fortsetter å pumpe ut nye funksjoner..
Don't let the fire fade!

danielodland

Enig i at autodesk neppe er interessert i å miste subs, eller på andre måter tape penger. Kommer vel til å være på denne måten så lenge folk finner seg i det og betaler. Og det kommer vi til å gjøre, for vi trenger produktene deres.

Ser nå også ut som at hvis man oppgraderer til fullversjon fra edu, blir man nødt å tegne abo i et år. Det betyr vel at de vil tvinge privatpersoner inn i abo, hvilket jeg ikke har helt sans for. Nå skal det også nevnes at man sparer mye penger på å gå fra edu til commercial kontra å bare kjøpe commercial. Er glad jeg får mulighet til å spare penger der, men er likevel litt ambivalent til å måtte tegne abo for å få oppgradere. hvis noen kan fortelle meg at jeg har misforstått, setter jeg pris på det =)

Gå tilbake til «Generelt»