Beste måten å lage skog på

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 30 apr, 2011

Når det kommer til skog er det flere ting som spiller inn. Jobber med trær nå på et stereo shot med litt paralakse. Det er et mareritt. Du har en 360 så du har en del paralakse. Det du også kunne gjort på denne avstanen er å lage en matte painting fra flere kameravinkler. Om det er 100 frames kan du starte med en på frame 1, 50 og 100 og så projecte dette på geometri. Man kan lage low poly trær som man scattrer rundt først, rendre ut en grå lambert for å finne posisjonene og screene dette i photoshop og painte i vei. Det kan være ganske tidkrevende og ofte er det andre veien det går. Altså at man får en matte painting først og deretter projecter denne på geo. Jeg synes jo du har fått til noe fint allerede. Er det mulig å få litt større oppløsning?
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » lør 30 apr, 2011

Ja har vært innom tanken på å projectere bilder på omgivelsene rundt, men jeg har bare fått til å projectere bilder fra terragen på geometri i 3dsmax men det var bare fra en kameravinkel altså bare i en retning, men jeg må si det funket helt fantastisk, spesiellt da det ikke tar noe tid å rendre i det hele tatt. Men vet ikke hvordan jeg skal få til det samme i 360 grader, vet du om noen tutorials på dette?
Ja det funker ganske greit men ulempen med betalte oppdrag er at jeg ikke får tid til å gjøre det så bra som jeg selv vil, men så lenge oppdragsgiver sier ting som "perfekt!" og "wow sier jeg bare" så får man bare sende det inn slik som oppdragsgiver vil ha det :P
Kan slenge ut et i større oppløsning snart.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

større bilde:
Bilde
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » lør 30 apr, 2011

Hepp! Du er jo godt på vei her synes jeg.. Jeg vet ikke om du får så mye mer info av dette, men jeg legger den uansett opp iom at jeg lovet det. Her finner du PDF tutorialen jeg snakket om.. Fett om du holder oss oppdatert! :)

http://www.3dvala.com/Tutorials/Grass_tutorial.pdf
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Takker for tutorialen, hva slags materiale og renderer bruker du? Når jeg har brukt mental ray og arch viz material, har gresset blitt en del mørkere enn det du får til i tutorialen din.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » søn 01 mai, 2011

Ser bra ut!

Var dette mitt bilde ville neste fokus være kontrasterende vegetasjon og andre mer random elementer, laget på samme måte. Det som er "galt" i mine øyner er flekkene mellom trærne, skulle vært noe krattvekst eller annet grønt der.

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » søn 01 mai, 2011

Ja, takk for tips, det skulle jeg gjort men renderen har startet og oppdragsgiver har sagt at det er slik han vil ha det så lar det være. Legger det til hvis han skulle ønske noen siste endringer etter å ha sett ferdig animasjon.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Legg innav v@la » man 02 mai, 2011

Drakon skrev:Takker for tutorialen, hva slags materiale og renderer bruker du? Når jeg har brukt mental ray og arch viz material, har gresset blitt en del mørkere enn det du får til i tutorialen din.

No prob!

Jeg har brukt MR. Selve materialet husker jeg ikke, men kan eventuelt legge ut en screenshot av m. editoren.. :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » man 02 mai, 2011

Cards kunne jo ogsaa fungert paa den avstanden.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 02 mai, 2011

Cards? Som i planes med teksture og alpha? Isåfal så er det det jeg har brukt, bare at jeg har satt dem på kryss slik at det går ann å se fra alle vinkler.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 03 mai, 2011

Ja, riktig. Maa ha oversett at det var det du faktisk gikk for... hehe

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Legg innav v@la » tir 03 mai, 2011

Drakon skrev:bare at jeg har satt dem på kryss slik at det går ann å se fra alle vinkler.

Du kunne også brukt en look at controller på kun en plane, slik at den flate siden alltid er vent mot kamera. Da kan du halvere polycounten din. Men da må trærne være veeeldig langt unna. Jeg vet ikke om det er tilfelle her. Men et tips til en eventuell annen gang :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » tir 03 mai, 2011

Ja jeg vurderte det, har brukt det når jeg har lagd skyer tidligere, men tok ingen sjangser da det er mulig at man vil oppfatte at de vil rotere og treffe hverandre.
Don't let the fire fade!

Gå tilbake til «Generelt»