Beste måten å lage skog på

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Beste måten å lage skog på

Legg innav Drakon » fre 29 apr, 2011

Hei

Driver å tester meg på å lage skog som man ser langt vekke, derfor er det snakk om hundretusener, kanskje millioner av trær. Nå har jeg laget 5 stk foliage med random variasjoner i fargene og laget mr proxy av dem i tillegg, og det funker bra når jeg bruker scatter for å teste på små områder, men med en gang jeg skal spre det ut over et stort område, bruker scatter veldig lang tid. Er det noen som vet om en raskere måte å spre dem rundt på, har ikke prøvd partikkelsystem enda, får teste det når jeg kommer hjem.
Ellers er det noen bedre måte å lage skoger på? Husk at jeg skal ikke nærme skogen, ikke så langt vekk at jeg tror det vil funke med en tekstur.
Leste såvidt noe om volumetrics og at det kunne funke men det sto ikke noe i detalj og jeg finner ingen tutorials enda.
Setter pris på all hjelp :)
Don't let the fire fade!

Strandli

Legg innav Strandli » fre 29 apr, 2011

Hva man bør gjøre her kommer vel mye an på hva produktet skal være.
Jeg ville nok satset på å compe det inn i post. Ha matte-paintings og lignende, på avstand vil man ikke se forskjell om jobben er gjort skikkelig.

Hvis ikke kan du ta å rendre ut noen trær sett forfra med alpha channels, og lage masse planes med de samme trærne på som du kan spre ut i horisonten.

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » fre 29 apr, 2011

Det er flere måter å gjøre dette på, her er det jeg vet:

- Vue og lignende programmer, om du trenger 3d (ikke bilde, matte)
- Bilde om det er en statisk bakgrunn, bare å kompe inn til slutt
- Instances, avhengig av tre-modellens kompleksitet kan dette ha sine begrensinger
- Som Strandli nevner kan du lage planes med transparente bilder av et rendret tre, og f.eks male disse utover med en brush eller noe
- Sjekk tråden V@la startet nå, det nevnes noe om instancing for blader nederst. Kan være nyttig.

- Du sier du er skeptisk til et flatt bakgrunnsbilde, så hva med en mellomgrunn i 3d med gress og detaljer som en buffer i mellom?

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 29 apr, 2011

Jeg har gjort en del testing på dette tidligere.. Jeg har også laget en PDF tutorial på det, men jeg ser at den er fjernet fra hjemmesiden min. Jeg skal laste den opp ASAP.. Men du kan se på denne også, denne metoden er veldig fin for å distribuere proxys - http://www.3dvala.com/Original%20web%20side/Tutorials/distribute_objects_on_surface_pf.swf
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Produktet skal være masse vikingskip i en fjord som kameraet skal gå 360 grader rundt og da vil omgivelsene rundt vannet være masse(!) skog.
Til nå har jeg laget slike planes som du snakker om og spredt dem rundt på området, men det går altfor tregt hvis jeg prøver feks å scattre 60 tusen trær rundt fjorden, og jeg tenker å spre en del mer enn det.
Ser nå etter jeg kom hjem fra jobb at pcen har restarta etter jeg satt på scatter igår kveld før jeg la meg, så tipper den ikke takla det.

Når jeg søker opp dette å lage skog i 3dsmax er det folk som sier at med scatter kan man slenge ut millioner av trær med null problem så lenge man har 64bit og over 3gig med ram, når jeg da har 12gig med ram skulle man tro at det skulle gå som en drøm :P

Edit:
Her kom det 2 kjappe før jeg fikk svart, takker, skal se på linken :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Ja particle flow var helt klart veien å gå! 60 tusen trær med scatter tok evigheter og fikk pcen til å krasje, 200 tusen med particle flow tok et halvt sekund :P sprøtt hvor stor forskjell det var.

Edit:
og det beste med det hele er at Multi/sub-map fortsatt funker på trærne så da blir det en hel variasjon i fargene, som løfter kvaliteten betraktelig! :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » fre 29 apr, 2011

Få noen bilder da!

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Hm, dette er da til den freelance jobben som jeg holder på med på sia så jeg kan ikke slenge ut bilder som vil bli brukt i produksjon, men kan rendre ut et separat bilde som viser testrender av skogen.
Gjerne kom med tips til forbedring, men heldst ikke noe som vil ta alt for lang tid da jeg ikke har så mye tid igjen :P

Bilde
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

megaman
Sted: Sandefjord

Legg innav megaman » fre 29 apr, 2011

Har testet ut Vue. Et fantastisk program som løser alle dine problemer med slike ting, og du har total kontrol (dersom du går for minimum Complete).

Timer v.s verktøy.
Freelancer

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Ja har sett litt på det, men syns det er vanskelig å finne ut hvilken lisens jeg bør kjøpe da de har 60+ forskjellige løsninger, og så har jeg ikke tid til å sette meg inn i det nå.
Har kjøpt terragen og syns det funker utmerket på slike omgivelser, men har fortsatt endel å sette meg inn i før jeg har noenlunde kontroll på alt som feks det å forme omgivelsene slik man vil ha de selv, og i tillegg så tar det litt for lang tid å rendre animasjons sekvenser i forhold til 3dsmax.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

megaman

Legg innav megaman » lør 30 apr, 2011

Har prøvd terragen, men likte ikke å jobbe i 2d, på tross av at node delen med alle mulighetene man har for å jobbe meget spesifikt med variablene.

I Vue trenger man moduler, slik som EchoPainter og EchoSystem for å jobbe effektivt, som raskt får prisen opp i minimum 600 USD, som er det samme som Complete, så man blir litt "lurt" når man ser bildene på nettsidene som ser ut til å være rendrert i f.eks Esprit.

Men igjen så er Xtream helt vanvittig. Har egne menyer i 3dsmax hvor man kan flytte assets fritt mellom Vue og 3dsmax :-).

Har selv Poser som jeg bruker for storyboards istedenfor å tegne, for personlige prosjekter, og vurderer Vue Complete. Man kan importere fullt animerte texturerteog riggede karatkerer via .dae (Collada) formatet eller .pz3 (Poser scene) rett inn i Vue. Noe som er fantastisk arbeidsbesparende.

Samt at man får kjøpt hele scener, modeller eller karakterer som er ferdig teksturert og rigget på nette som man kan da importere direkte inn i Vue.

Poser er faktisk et meget effektivt middleware for animering, facial poses. Anbefales å prøve. Samt meget lett å dresse karakterene, pluss redigering av materials, etc... Megafront fører det ikke, så ikke noe plugging her ;-).
Freelancer

danielodland

Legg innav danielodland » lør 30 apr, 2011

Tror VUE har en PLE, såvidt jeg husker. Kan bekrefte awesomenessen til VUE.

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » lør 30 apr, 2011

Ecosystemet og ecopainter i vue er gull verdt:) total kontroll, men likevel kan man få det til å se helt random ut:) men syns det du fikk til der så bra ut:)

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » lør 30 apr, 2011

Jo takk, det funker til formålet som bakgrunn, iallefall mye bedre enn noen trær spredt rundt med masse space imellom :P
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

megaman

Legg innav megaman » lør 30 apr, 2011

Jo det finnes en PLE til Vue: http://www.e-onsoftware.com/products/?page=try

Men, hvis man kjøper f.eks Esprit som er basic versjonen må man passe på fordi som jeg sa over, er må man ha modulene for å jobbe effektivt. Esprit er strippet for det meste, inkludert 3D Export...
Freelancer

Gå tilbake til «Generelt»