Hvordan blir mer produktiv på fritiden?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape
Sted: Tønsberg

Hvordan blir mer produktiv på fritiden?

Legg innav Gal_ape » fre 07 jan, 2011

Etter at jeg begynte på Idéfagskolen i sommer har jeg lært svært mye. Jeg har lært mer på 6 måneder her på skolen, enn jeg gjorde iløpet av 2 år på egenhånd.

Og man tenker gjerne at når man lærer så mye, har kreativiteten potensiale til bare å ta helt av - ergo at man blir svært produktiv utover skolearbeidet.
Men her opplever jeg det totalt motsatt. Faktisk så ille som at jeg ikke har begynt på noe "på egenhånd" på omtrent 4-5 måneder. Jeg var mye mer produktiv før i tiden når jeg satt og nigla for meg selv på gutterommet, men når jeg nå har mulighet til å bruke 12 timer til dagen på akkurat det samme, da forsvinner arbeidslysten.

Så det jeg egentlig lurer på er vel hvordan kan man bli mer produktiv på fritiden? På mange måter opplever jeg en slags "jeg vil så gjerne, jeg vil så gjerne" følelse når jeg tenker på hele situasjonen. Men samtidig klarer ikke arbeidslysten å slå skikkelig rot.

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 07 jan, 2011

Hm, har vært der selv men heldigvis ikke over så altfor lang tid.
Det jeg gjorde da var å sette av timer på dagen hvor jeg MÅTTE jobbe med 3d, hvis du ikke føler deg så kreativ til å finne på nye ting er det en god ide å kopiere noe som andre har laget som du syns er skikkelig kult. Iløpet av den prosessen kan det være at du gradvis eller plutselig får arbeidslysten tilbake. MEN noen ganger kan dette også ha motsatt effekt, at man får mindre lyst til å holde på, så ikke tving deg for mye hvis du føler at det ikke hjelper etter en stund.

Å høre på riktig musikk som passer prosjektet mens du holder på har også vært viktig for meg, det hjelper ofte på fantasien å ha et soundtrack som setter stemningen.

Ellers hvis man føler seg litt utbrendt kan det være en ide å prøve andre eller helt nye måter å være kreativ på, som tegning, leiremodellering, maling, til og med lego hvis du skulle ha noen klosser :)

Hvis du setter igang med å lage noe, kan det også være en ide å legge tingene ut på flere forum for å få flest mulig feedback. Noen ganger kan lite tilbakemeldinger være demotiverende og gi følelsen av at folk ikke bryr seg eller ikke liker det du har laget, men oftest så er folk bare innom og kommer ikke på noe å kommentere i farta. Så hvis du sprer det litt rundt på nettet er det større sjangs for tilbakemeldinger og gode ideer som kan fortsette å motivere :)

Keep at it!
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 07 jan, 2011

Jeg har jobbet om instruktør i dette faget i 5 år og har ofte vært borti det samme problemet med studenter og jeg har også vært der selv mang en gang. Jeg ville bare støtte Drakon sin gode kommentar og si at dette er veldig gode råd. Gjør noe du synes er spennende og du vet at du kan håndtere. Bare gjør det :)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Teetime
Kontakt:

Legg innav Teetime » fre 07 jan, 2011

Hatt noe av det samme selv for litt siden. Det som hjalp for meg var å finne noen mål. Så da prøvde jeg å tenke ut hva jeg vil lære meg av det jeg ikke kunne, hvilket førte til at jeg måtte se en del tutorials, som førte til at jeg ble inspirert og motivert til å lage noe selv. Men jeg måtte pushe meg litt også for å komme igang=)
Petter Burhol
Produsent
Goldbox AS
www.goldbox.no

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape
Sted: Tønsberg

Legg innav Gal_ape » fre 07 jan, 2011

Mål ja, søren det har jeg faktisk glemt helt bort!
Litt rart egentlig, med tanke på at jeg har mål ellers i livet x)

Tusen takk folkens! Gode tips absolutt, trengte virkelig et par slike :)

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 07 jan, 2011

Litt som vala nevner. Gjør små, konkrete oppgaver som du kan håndtere.
Iallfall for min del er det lite som dreper arbeidslysten mer enn når jeg har tatt meg vann over hodet og ikke ikke får til resultatet jeg er på jakt etter.
Ta deg små steg av gangen for å bli bedre og gjerne planlegg oppgavene på forhånd. Hvordan du har tenkt å løse dem osv.

Selv finner jeg inspirasjon som triggrer arbeidslysten i alt mulig. Det kan være en setting ute i naturen, en film eller rett og slett en tutorial dvd. Småkonkurransene her på forumet er jo også bra om du vil ha noe konkret å jobbe mot.

Som regel trenger man bare å komme i gang, så kommer lysten av seg selv :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » fre 07 jan, 2011

Jeg har selv vært borti samme problem et par ganger, men ikke over så veldig lange perioder. Årsak kan jo komme av press, når du har så mye tid til å lære alt mulig kan det fort bli slik at du vil lære mer på kort tid. Jeg har opplevd å ville lære meg 20 ting på en gang i flere sammenhenger. Det blir kort sagt en overbelastning av ting man vil gjøre, man sliter med å fokusere på en ting og demotiverer seg selv på den måten.

Et godt tips som har fått meg igang er konkurranser. Da får man ofte et tema og finner fort en spesifik metode å jobbe på. Og ikke minst deadline har man. Ofte har dette motivert meg videre på andre personlige prosjekter, og se på dvd'er fra gnomon workshop.

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » fre 07 jan, 2011

Da får man ofte et tema

Å bli fortalt hva jeg skulle gjøre hjalp meg igjennom en aldri så liten kreativ
sperre da jeg gikk på idefagskolen for noen år tilbake. Jeg kom aldri i gang
med noe helhjertet selv, så da jeg fikk jobbe en uke hos Gimpville, og
hadde bestemte oppgaver jeg skulle gjennomføre, føltes det godt å kunne
gjøre noe som ble ordentlig igjen. :)

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » fre 07 jan, 2011

Jeg vet hva løsningen er. Du må ha noe som du absolutt må gjøre og så må du utsette det fordi du må bare lage (.....) først. Plutselig har du så mange ideer du må gjennomføre bare fordi du ikke gidder å gjøre det du egentlig må.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » tir 11 jan, 2011

christerb skrev:
Da får man ofte et tema

Å bli fortalt hva jeg skulle gjøre hjalp meg igjennom en aldri så liten kreativ
sperre da jeg gikk på idefagskolen for noen år tilbake. Jeg kom aldri i gang
med noe helhjertet selv, så da jeg fikk jobbe en uke hos Gimpville, og
hadde bestemte oppgaver jeg skulle gjennomføre, føltes det godt å kunne
gjøre noe som ble ordentlig igjen. :)

Så vi skulle egentlig hatt en tråd på forumet der folk kan poste oppgaver til hverandre. En liten utfordring eller noe lignene.

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » tir 11 jan, 2011

Så vi skulle egentlig hatt en tråd på forumet der folk kan poste oppgaver til hverandre. En liten utfordring eller noe lignene.

Hadde weekly oppgaver vært noe (i alle grener) :?

Brukeravatar

Molte
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Molte » tir 11 jan, 2011

Arbeidslysten kommer helt naturlig når du først setter i gang å jobber.
Derimot utfordringen ligger i akkuratt det, å starte.
Listen ligger langt høyere på private arbeid enn skole og jobb,
når du først og fremst er begrenset til å jobbe uten inspill fra et arbeidsmiljø rundt deg,
men også uten noen som forventer ett resultat for uten deg selv.

En annen viktig ting å vite om, desto flinkere du blir
jo høyere setter du listen for deg selv.
Det du før ville sagt deg fornøyd er ikke lenger brukbart.

En læringskurve skyter i starten og dempes etterhvert,
og det er lett å bli oppslukt i at læringstempoet ønskes å gå like hurtig hele tiden.
Men desverre er det ikke slik.
Det du før brukte 1 måned før på å bli flinkere i,
må du nå bruke et halvt år på å bli enda flinkere på.
Og når den skaleringen føles på kroppen kan arbeidslysten for dø ut.

Den beste å bypasse dette er å snevre inn feltene man fokuserer på.
De kan gjerne variere, men å fokusere på en ting om gangen.
Istenden å tenke på prosjekter du har lyst til å gjøre,
kan du sette opp en mental liste over ting du har lyst til å lære deg.
Og heller spinne prosjekter rundt denne listen.
For eksempel, dersom face rigging høres interesant ut,
kan du godt bruke tid på modelering og teksturering dersom du vil,
men alltid hold i bakhodet at det er et RnD prosjekt for facerigging.
På denne måten er det mye enklere å bryte ned prosjekter
slik at oppgavene ikke blir for store og listen ikke blir satt for høy.

Ofte vil man føle seg helt uinspirert til å jobbe på private prosjekter
selv om man har lyst og tid. Det er helt greit av og til.
Men også ofte for å få arbeidslysten tilbake,
må man rett og slett bare presse seg til å starte å jobbe... selv om man føler seg uinspirert.
- Kjetil Molteberg
Kemono.no

Brukeravatar

Ravn
Sted: Stockton-on-Tees, England
Kontakt:

Legg innav Ravn » tor 21 jul, 2011

Beklager å bumpe en gammel tråd, men føler det er et tema som alltid er aktuelt.

Jeg vil bare anbefale sammarbeid. Det er mange som er i samme båt. Slå deg sammen med noen og gjør et prosjekt. Da drar man hverandre opp, motiverer hverandre, og presser arbeidet videre.

Gå tilbake til «Generelt»