Renderfarm?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Renderfarm?

Legg innav johnhm » tor 04 nov, 2010

Hei!

Vi driv å vurderer å kjøpe inn en kraftigare renderpark. Spørsmålet mitt er då korleis folket gjer det? Ei kraftig maskin med mange kjerner eller fleire maskiner med små prosessorar?

Har også sett litt på i7. Nokon som har erfaring med denne?

Sjå bildet. Fant denne kombinasjonen, er denne bra om en kjøper x antal av denne? Er litt dum på dette feltet.Bilde
-JohnMork-

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » tor 04 nov, 2010

Med tanke på lisenskostnader på programvare ville jeg valgt få bokser med mange kjerner / kraftig CPU. Det er færre bokser å vedlikeholde, færre windows lisenser, antivirus, you name it... o.s.v :)

Spesielt det med vedlikehold tror jeg også er viktig å ta med i regnestykket.

Har dere sett på maskiner med XEON prosessorer? Tror det er ganske vanlige når man skal leke bonde (farming). På en I7 får dere 4 kjerner (+ 4 virtuelle) til 15.k, om dere går for en MacPro får dere 2*quadcore kjerner til samme prisen, pluss på HT (hyperthreading) og dere har 16 kjerner (Xeon) gående for samme prisen som 2 bokser fra komplett med I7.

Uten å ha sjekket specsene inngående tror jeg også at de øvrige komponente i MacPro kan matche Multicom setupen.

MacPro: http://store.apple.com/no-business/brow ... ly/mac_pro

Ps. Jeg har aldri testet MacPro, men for meg virker det mer fornuftig å kjøpe et par MacPro bokser fra lokal forhandler, en å bestille fire MultiCom bokser hvor minst tre av de kommer med defekt minnebrikke / harddisk / eller noe annet og må sendes inn igjen.

Edit: Mange maskiner bruker forresten mer strøm en få maskiner, bråker mer, tar større plass, produserer mer varme, støy og tar lenger tid å starte opp igjen, holde oppdatert, osv :)

-Kristian-

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » tor 04 nov, 2010

mac pro går fra 28k og er svindyre bare for merket.
jeg personlig hater apple men for å stille meg nøytralt i forhold til andre som liker det så vi iikke ender opp i diskusjon så må jeg fortsatt si at å kjøpe mac er sløs av penger i forhold til hva du får til vanlig windows pc.

greit nok med inkludert lisenser og sånt så havner man på 20k sikkert men alikavel så vil du sitte igjen med bedre ytelse på windows pc`en

en annen viktig ting er å bygge pc`ene selv, sparer ca 5000kr per 20k pc med å bygge selv i forhold til å kjøpe ferdig bygd ;)

for en macpro:
To 2,4 GHz Quad-Core Intel Xeon "Westmere"-prosessorer
6 GB (seks 1 GB) hukommelse
ATI Radeon HD 5770 med 1 GB GDDR5
kr 28.990,00

du trenger sikkert ikke high end grafikk kort til renderfarm men uansett så kjøpte jeg xeon 2.26ghz med 24gb ram, 4tb hdd, kabinett, HK, for 20 000kr selvbygd, så kjøpte jeg vannkjøling for 6000kr og høytalere til 1000kr

du kan kjøpe 6870 til 1800kr og trenger ikke mer enn 12gb ram og du trenger ikke så store hdds, så du vil havne på ca 20k for å bygge selv (handle løse deler) i fra komplett.no

noe å tenke på ;)
Sist redigert av DrHawkins den fre 05 nov, 2010, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » tor 04 nov, 2010

Poenget mitt var at til han kan få like mye juice for penga ved å se på MacPro / andre alternativer en bare mid-gamer ting fra komplett/multicom/o.l.

15.700 var ca prisen på eksempelet han kom med, jeg hostet opp et eksempel som matcher i både pris og ytelse.

jeg vil heller aldri anbefale noen som "Er litt dum på dette feltet." å sette igang med å bestille komponenter, skru ihop, returnere det som ikke virker, vente i to uker på replacement, skru mer o.s.v.

Jeg tror de få kronene man sparer på dette går opp i spinningen når vi snakker om maskinvare som skal brukes i produksjon, og det viktigste er at ting faktisk virker når det skal. Så får det heller være at man betaler litt ekstra for "merket" ;)

Jeg tror at for mange profesjonelle bedrifter vil det faktum å ha en lokal leverandør å levere maskinvaren til når det ikke virker, er verdt en god del og. Istedetfor å begynne med å returnere del for del i posten selv :)

Men nå var ikke han ute etter diskusjon om skru selv eller merkekrig, han lurte egentlig på råd om "få kraftige VS mange medium maskiner".

Så vi får holde oss til den diskusjonen.

-Kristian-

Brukeravatar

al3k
Sted: bergen

Legg innav al3k » tor 04 nov, 2010

For meg ser dette ut som en veldig dyr løsning, skal ikke utalle meg for mye , men det jeg ville gjort er å gå for i7 950 og et hovedkort med intigrert skjermkort, 6gb minne, større cpu luft kjøler og overclocket prossorne til 3.8- 4.0 ghz det går LETT i de aller fleste tilfeller, mye varme så gå for et luftig kabinett som feks antec nine hundred two. + en 650w strømforsyning eller noe så har du sikkert en raskere pc som blir mye billigere.

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » fre 05 nov, 2010

Ville også gått for integrert skjermkort. Om det skal brukes gpu rendring senere er det jo bare og sette inn et kort.

Lisenser til feks realflow betaler du per kjerne. det er noe og tenkte på, om det er mange som har det sånn vet jeg ikke.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » fre 05 nov, 2010

Tenk også på kjøling og at maskinene skal tåle å stå på 24/7. Gjør det ordentlig og ring datakjeden eller digitalimpuls og få et bra tilbud på serverkabinetter og komponenter.

Det du har satt opp der er jo en workstation. Og synes du får lite ghz/ram for penga(regner med at du skal bruke de til rendering). Og du trenger ikke skjermkort.. :)

Dette er ikke noe for større firmaer men hjemme har jeg satt opp en mini farm med 4 sixcores amd 8gb ram 1070/90 cpu'er, kvm switch til rundt 5k pr maskin(uten software). Så du trenger ikke å tømme lommeboka for å sette sammen rendermaskiner selv. Har testet å blande intel og amd også uten problemer men har hørt rykter om at noen har fått problemer(??) Så du kan jo safe å gå for intel maskiner om du har intel arbeidsstasjoner.
Xeon cpu'ene er dyrere pr ghz men de må du ha om du skal dual socket(intel)..

edit: du må regne med en gb switch også med nok porter og cat6 kabler.. :)

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 05 nov, 2010

I tillegg kan det være lurt å sjekke alternative OS på en slik farm, f.eks. Ubuntu. Du slipper lisenskostnadene med Windows, men det krever at du setter deg ned litt og finner renderfarmprogramvare som kjører på Linux og at man setter seg inn i Linux.

Brukeravatar

Trådstarter
johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » fre 05 nov, 2010

Takker for gode svar!
Skal verkelig sette meg inn i det det har nemnt her, så kjem eg tilbake seinare.
-JohnMork-

Gå tilbake til «Generelt»