Showreel - hvordan skal den være satt sammen?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

mr.sanders

Legg innav mr.sanders » tir 09 nov, 2010

Jeg får spørsmål om dette innimellom, og tilater meg å legge ut svarene jeg sendte deg Andrews.

Da jeg har motatt noen hundre søknader vil jeg vel si jeg er greit kvalifisert til å svare på dette ift små/mellomstore selskaper:

Her er Spørsmålene/svarene:

Hva burde showreelen innehold?
S: Fokus på det du mener du er flinkest i, og det du ønsker å jobbe med. Ditt "spesialområde"; animasjon, teksturering, etterarbeid osv.
Ta gjerne også med andre ting du behersker da allsidighet er en god egenskap, men la spesialområde dominere.

Hvor lang burde den være?
S: Maks 1,5-2 minutter. Plenty av tid å vise gode ting på, men samtidig tar den ikke opp for mye av tiden til den som skal se på.
Man kan tilate seg noe mer lengde om det er en reel med vekt på animasjon, da det gjerne krever at man må vise litt lengre klipp.
Som noen nevner kan det også gjelde stillinger som Technical director.
(PS. man skal ha mye bra å vise for å rettferdiggjøre 2 minutter).

Hvordan burde den være klippet sammen?
S: Start og slutt med dine absolutt beste arbeider. De første sekundene er kritiske for å kunne imponere, mens de siste er inntrykket man sitter igjen med.
Er du ikke helt fornøyd med et klipp er sjansen stor for at det heller ikke imponerer en potensiell arbeidsgiver. Så la slike heller utebli. Hør hva vennene dine ser på som dine beste arbeider.

Med eller uten musikk?
Med. En god reel kan også vise at du har god sans for timing, klipping og lyd til bilde. Helt klart en fin egenskap ift mindre/mellomstore VFX/animasjonsselskaper.
En potensiell titter som ikke ønsker musikk skrur bare av volumet. Men ikke la musikken dominere. Det er først og fremst bildesiden som er interresant.
Og husk at ytterst få syntes black metal og annen ekstremmusikk er et godt valg til reel musikk. Da har man bommet ift det jeg skrev over, og retter seg inn mot en heller snever gruppe med heavy metal sjefer ;) . Dog ingen regler uten unntak!

Torgeir Sanders
Daglig leder
Gimpville AS

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 09 nov, 2010

Veldig fint inlegg mr. sanders!
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » tir 09 nov, 2010

Jeg får spørsmål om dette innimellom, og tilater meg å legge ut svarene jeg sendte deg Andrews.

Vill nok ha nevnt dette med noen ord selv uansett :)
Jeg prøver å få inn så mye informasjon som mulig, så sender ut til alt og alle som har noe med 3d å gjøre her til lands. Ihvertfall til de jeg får tak i:)

Men er desverre ikke alle som har tid til å svare.

Takker for et godt svar på mail. Mr. Sanders. Veldig bra og utfyllende svar som kommer godt med.

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 13 nov, 2010

Heavy metal er ofte uønsket ja. Blümchen derimot er alltid velkommen på morrakvisten når man skal gjennom noen reels :p
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Gå tilbake til «Generelt»