Showreel - hvordan skal den være satt sammen?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Showreel - hvordan skal den være satt sammen?

Legg innav Andrews » tor 04 nov, 2010

Hei.

Som kanskje noen har fått med meg, så er jeg student ved Teesside University i Middlesbrough, England. Her har jeg et fag som heter Portfolio. Oppgaven vår i dette faget er å gjøre research på hva mulige fremtidige arbeidstakere ser etter i en portfolio/showreel, deretter sette sammen en showreel etter hva vi kom fram til i researchen vi har gjort.

I fremtiden vil jeg gjerne jobbe med:
• Visualisering (arkitekt, design og produkt)
• Reklame (3d modellering, teksturering og rendering, post production, litt vfx og kanskje design)
• Logo (3d modellering, teksturering, rendering, og animasjon, design)
• Post Produciton (compositing, vfx)

Denne listen er litt "løs" akkurat for øyeblikket, men vil ikke fokusere bare på en ting, da jobbmarked i Norge krever at man kan litt av hvert.

Det jeg trenger hjelp til fra dere 3dhuer er å få i gang en diskusjon om hvordan showreelen min burde se ut hvis jeg skal søke på jobber innenfor det jeg har nevnt over.

• Hvordan burde den være satt sammen?
• Musikk?
• Hva ser man etter i en showreel?
• De beste arbeidene til først og sist?

Hadde vært fint om de som er med i diskusjonen kunne ha lagt til en liten kommentar på hvor i bransjen de er, om man f.eks er ansatt hos Gimpville eller Storyline osv, eller om man er en student eller søker etter jobb innenfor 3d. Vil ha meninger fra alle kanter.

På forhånd takk til alle som gidder å ta seg tid til å svare.

Let the discussion begin!

Edit: Glemte jo en viktig ting! Hva burde den inneholde?
Sist redigert av Andrews den fre 05 nov, 2010, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

Gal_ape
Sted: Tønsberg

Legg innav Gal_ape » tor 04 nov, 2010

Etter det jeg har skjønt er det ikke vits i å ha en reel med musikk. Med tanke på at eventuelle arbeidsgivere ser gjennom haugevis av reels i året, blir musikken ofte skrudd av - var ihvertfall det jeg fikk høre på et foredrag.
Avhenger sikkert av hvilket selskap du søker jobb hos, men ja.

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tor 04 nov, 2010

Sant det Gal_Ape skrev, men om du vil andre skal se den også så kan det være greit å ha litt musikk. Da det ikke blir så boring å se på.

Et exemple er Elena som faktisk jobber veldig mye ute i industrien.

http://www.elenavfx.com/demo.html

Så lyd går bra men det burde være nøytral musikk :)

Det andre hun fortalte oss var :

Hold den kort, ikke noe lenger en nødvendig. 2-3 min max
Vis kunn det beste du har til den dags dato.
Freelance 3d Artist

Brukeravatar

gboom
Sted: london

Legg innav gboom » tor 04 nov, 2010

Hold deg til max 1/1:30 minutt, noytral musikk, og absolutt kun det beste du har. Og nesten enda viktigere; vis kun relevant arbeid til stillingen du soeker.

-theo

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » fre 05 nov, 2010

Har selv hørt mye forskjellig om lengde. Rundt 1 min er det jeg har hørt flest ganger.

Hvis jeg f.eks skal søke på en jobb hos en firma som driver med Arkitektur Visualisering, så skal jeg bare vise visualiseringer av arkitektur?

Ville det ikke vært en fordel å vise de at jeg kan andre ting også? F.eks ta med noen gode produkt visualiseringer, eller til og med et skikkelig godt VFX shot. Må jo være en fordel å se at man kan andre ting også? Viser at man er kreativ og ikke "låst" til en ting. Eller?

Brukeravatar

gboom
Sted: london

Legg innav gboom » fre 05 nov, 2010

Ja og nei. Premissene ligger litt i titelen du soeker paa. Flott at man kan scripte og compe, men det hjelper lite naar du soeker som animator. Men for all del, generalister og multi-talenter er alltid bra aa ha, men det er litt avhengig av hva du selv vil.

Men litt fouks kan vaere kjekt aa ha. (link) :)

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 05 nov, 2010

Det avhenger jo også hvor mye du har liggende som du kan vise. Hvis du har laget mye bra som kun fokuserer på jobben du har tenkt å søke på, fyller du opp minuttet med det. Hvis ikke, legger du til alt annet bra du har laget for å fylle de resterende sekundene du ikke har fyllt med jobbrelatert 3d.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » fre 05 nov, 2010

Det er vanskelig å kutte reelen sin så kort som den burde være, men kill your darlings. Klipper selv om dagen og jeg vurderer å klippe den lenger ned, men har ikke bestemt meg helt ennå. Det beste du har og det beste av det igjen først. Har du flaks ser de mer av reelen enn 10 sekunder. Putter du noe dårlig i front ser de ikke ferdig reelen engang.

Når det gjelder musikk så kjører jeg selv uten, men tenker at det kan være en idé å ha en "folkelig" versjon der ute med lyd. Man kan jo sende den uten til selskapene og legge den med lyd på på Vimeo for resten.

En annen ting er jo copyright. Tviler på at Elena har kjøpt rettighetene til avslutningslåten til LOST ;) Så man kan måtte ta ned reelen sin fra nettet pga. dette.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » fre 05 nov, 2010

gboom: Interessant. Jeg har alltid tenkt at showreels bør være 2-3 minutter. Er det negativt om den er lang så lenge alt er top notch kvalitet? La oss si at du har 5 character models som du føler alle holder topp standard, er det da bedre å vise kun 2 av disse på ett min, eller alle 5 på 2-3?
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Minimus
Sted: Trondheim

Legg innav Minimus » fre 05 nov, 2010

Sån som Guilemo sier, er det bedre med 2 karakterer på 1 min eller 5 på 2-3min.

det jeg trur på det da er at du lager jo reelen for og vise HVA du kan. Så å vise fram 2 er mer en nok vill jeg tru, da skjønner de at du kan og lage bra karakterer. de trenger ikke å få det inn med t-sjei :P om karakterene er VELDIG forskjellige men alle veldig høy standard ville jeg ha hatt alle fordi da viser det igjen at du kan være allsidig selv innen et tema.

Cartoonish, semireal, realistic, fantasy creative. osv.

håper du skjønne ^^

Jeg har nettopp startet med min første reel. og de som jeg skal sende den til krevde 30 sec og alt i 1280x 720 størrelse.
Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere.

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 06 nov, 2010

2-3 minutter er alt for langt. Helst burde man klemme det sammen til 1 minutt, men det er også ganske vanskelig. Husk at HR ser på 100 reels om dagen og kjeder seg fort.

Minimus: 30 sek? Da er det bare å klemme inn det aller aller beste :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » lør 06 nov, 2010

@Guilemo:
Er det ikke mulig å bruke mindre enn 30sec per character? Trur at 30sec med den samme charcteren blir for mye. Du kan lett få 4 characters på 1 min ville jeg vel tro.

Men du vil kanskje ha med wire osv? Da kunne man kanskje vist dette på en av figurene så de ser at du er ryddig osv. Når de ser at du kan det på en, ville de vel tro at du har gjort det på alle?

Dere som driver å klipper nå, tenker dere veldig mye på hvordan overgangene blir? At man f.eks finner igjen noen av de samme fargetonene i arbeidet før osv. Så det blir en "smooth" overgang.

(Ahh.. vansklig å forklare.. :x svar hvis dere skjønte det :) )

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 06 nov, 2010

Jeg poster min nye (litt for lange) i dag. Skal si fra når den går opp. Den er klippet etter musikk, men jeg har tatt den bort til final render. 30 sekunder per karakter blir ofte kjedelig. Utallige TTs med kamerakjøringer er det som fortest gjør at en viserull blir seig.

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » lør 06 nov, 2010

Naa saa Elena 1min, 2min max :) Det spors litt hva man viser. En TD reel pleier stortsett aa veare litt lengere da man ikke bare viser shots, men hvordan ting er satt opp. Bare pass paa at man hele veien viser nye skills, ikke for mye repeat.

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » søn 07 nov, 2010

Noen som har noen gode eksempler på Visualiserings showreeler?

Gå tilbake til «Generelt»