copyright

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » tor 19 aug, 2010

Det var bare en liten feil, den store feilen var å tro at det ikke er copyright på bilder uten slik tekst..

så lenge bildet ikke inneholder noen form for info så er det gratis til hva som helst.

hvis du lager en bil og ikke setter merke på den bilen så kan det være hvem som helst sin bil. bilen er ikke gratis men den er ikke copyrighted heller så teknikken og konstruksjonen og teknologien er til fritt bruk slik at andre kan bruke de delene eller teknologien til å lage sine egne biler.
opensource med andre ord

det de linkene har gjort er egentlig bare det samme spørsmålet jeg har her.

altså 30-100 linker samlet på 1 å samme plass.

det de linkene har gjort er å samle gratis texture på 1 plass. problemet er bare at det finnes så mange slike og ingen av dem har fullt innhold.

hadde 1 plass hatt alle disse 30-100 sidene med gratis bilder på 1 side så skulle jeg ikke sakt noe men det er det jeg ville foreslå å gjøre her ;) å samle alle de sidene på 1 side så man hadde alt samlet = mer effektivt arbeid ;)

men hva syntes dere om donerings posten min?

Brukeravatar

Trådstarter
Damio
Sted: Kløfta

Legg innav Damio » tor 19 aug, 2010

Skulle likt å sett kilder på det der du.

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 19 aug, 2010

så lenge bildet ikke inneholder noen form for info så er det gratis til hva som helst.

Beklager, men nå klarer jeg ikke å holde meg stille. Er det ikke du som har skrytt over at du vet mye bedre enn alle andre hvordan verden fungerer? Burde du ikke ha litt peiling på opphavsrett da?

I Norge trenger man ikke å gjøre noe som helst før man har opphavsrett. Man behøver ikke å skrive noe på bildet, eller sende inn noen papirer i det hele tatt. Å tro at fordi man finner noe på nettet gjennom å søke, så er det fritt til å benyttes hvor som helst til hva som helst er ganske ignorant i forhold til de faktiske lovene.

Jeg kan love deg det at hvis du finner et bilde av en fotograf som ikke har skrevet noe om copyright, og du bruker det bildet i et kommersielt prosjekt, så kommer det til å komme et pengekrav. Da hjelper det ikke å si at det var Google Images som spyttet det ut. Det er copyright på det meste og det er opp til DEG å sjekke ut kilden og lisensen som er på det du skal bruke.

Sjekk med lovverket og snakk med advokaten din om dette.

Brukeravatar

DrHawkins

om jeg lager et bilde så har jeg opphavnsretten på det, men om jeg legger det ut tilgjengelig uten noen form for copyright symbol eller informasjon om at det ikke er gratis så kan hvem som helst bruke dette.

enkelt forklart i følge wikipedia.

alle har opphavsretten på tingen ja men ikke alle har retten til å ta seg betalt eller nekte andre å bruke det fritt.

det er mange forskjellige typer opphavsretter/copyrights
det er noen som gjelder kun for usa og noen som kun gjelder for eu og noen kun for norge and so on.

hvis du finner et bilde av en fotograf som ikek har skrevet en dønn shit om copyright så har han opphavsretten men han har ikke retten til å ta seg betalt for at andre bruker det bildet uansett om det er til bedrift eller privat.

det er slik det står på wikipedia.
der forklarer de også alle former for opphavsrett og hva som gjelder hvor og når det gjelder og hva man må gjøre for at man skal kunne ta penger for at andre bruker det

alle arbeidene dere legger ut her er fritt bruk men dere har fortsatt opphavsretten men dere har ikke retten til å ta seg betalt for hvis jeg ksulle bruke den modellen elelr lignende

opphavsretten er signatur til den som har laga det.
med andre ord: det er ingen som kan ta credit for den og den tingen som du laga, men de kan derimot bruke den gratis med mindre dere har gitt ut riktig info og merke på at dette ikke kan brukes til bedrifter elelr privat uten å betale for rettighetene...

PS må bare minne på folket, lenge siden sist.. beklager for mine mange skrivefeil

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tor 19 aug, 2010

Da er vi i gang! Break out the popcorn!
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Loven gir opphavsmann eierskap til sine verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk.

Om åndsverksloven.

I Norge reguleres opphavsrett gjennom lov av 12. mai 1961 om opphavsrett til åndsverk

Åndsverklovens hovedregel er at skaperen av verket har enerett til å råde over det (åvl. § 2). Dette vil si at opphavsmannen har enerett til eksemplarfremstilling og enerett til å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten. Nærmere bestemmelser som regulerer dette finnes i lovens kapittel 1. Loven inneholder videre en gruppe med regler som avgrenser og spesifiserer nærmere opphavsmannens rettigheter, de såkalte lånereglene (kapittel 2), regler om overføring av opphavsrett (kapittel 3), vernetid og sanksjoner ved krenkelser av opphavsretten

Krenkelse av opphavsrett kan medføre erstatningsansvar og straffansvar. Dette følger av åndsverkloven kapittel 7

hvis du finner et bilde av en fotograf som ikek har skrevet en dønn shit om copyright så har han opphavsretten men han har ikke retten til å ta seg betalt for at andre bruker det bildet uansett om det er til bedrift eller privat.

Så lenge han kan bevise at han er opphavsmannen så kan han det. Det behøver jo ikke å stå noe på bildet, men han kan ha negativet/raw-filen.

Hvis jeg viser et bilde her i forumet uten en diger copyright notice på, så vil ikke det si at jeg gir alle sammen rett til å kopiere bildet, distribuere det, eller på annen måte bruke det i kommersiell sammenheng.

Kan noen andre også slenge inn et ord eller to her?

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » tor 19 aug, 2010

Kanskje like greit å bare ta dette ut av tråden for å lage en ny tråd en kan bruke? Ser for meg 10 sider med off-topic her nå.

DrHawkings: Gjør oss alle en tjeneste og les reglene rundt dette godt nok før du uttaler deg. Du har nemlig feil. Gidder jeg servere deg kilder på et gullfat for deg? Nei, du klarer ikke lese sammenhengen samt forstå simple linjer uansett.

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Kanskje greit å skille det ut, ja, hvis andre hiver seg på debatten. Jeg gidder ikke å diskutere det her alene. Det eneste jeg vet nå er at alle mine bilder som DrHawkins skal se på, skal ha en diger 'c' over seg som dekker 70% av bildet. Hvis jeg ikke gjør det så tror jo han at han kan gjøre hva han vil med det bildet. :P

Brukeravatar

DrHawkins

Internasjonalt har begrepet copyright to betydninger. Den primære er den som er skissert ovenfor, nemlig et alminnelig begrep for rettsområdet opphavsrett. For det andre er ordet også et begrep for den anglo-amerikanske rettslige tradisjonen innen faget (omfatter Storbritannia og USA), som står i et visst motsetningsforhold til tradisjonen innen kontinental rett (øvrige Europa, inkludert Norge), hvor man har brukt begrepet author's rights. Tradisjonelt har forskjellene på systemene for det første gått ut på at man i anglo-amerikansk rett krevde at copyright-merket måtte brukes for at man skulle få vern, og for det andre at man innenfor copyright-tradisjonen la mer vekt på de økonomiske rettighetene til opphavsmannen kontra de ideelle rettighetene. Under author's rights-tradisjonen sto på den annen side de ideelle rettighetene mer sentralt. Etterhvert har imidlertid disse forskjellene blitt sterkt redusert, og er i dag av mindre betydning som følge av den før nevnte Bernkonvensjonen.

I dag er både økonomiske og ideelle rettigheter vernet under begge systemer, og opphavsretten oppstår som nevnt ovenfor i og med at verket skapes, også innenfor angloamerikansk rett. Av de forskjellene som fortsatt eksisterer mellom systemene er den viktigste at man i anglo-amerikansk rett har adgang til å overdra også de ideelle rettighetene, noe det ikke er anledning til innen kontinental rett. For det andre eksisterer det i anglo-amerikansk rett regler benevnt «fair use», som går noe lenger enn det som gjelder i kontinental rett. De tilsvarende reglene i norsk rett kalles gjerne «lånereglene».

Lånereglene[11] er et sett med regler som avgrenser opphavsmannens økonomiske rettigheter. Reglene gir innenfor visse rammer rett til å bruke et åndsverk uten samtykke fra den enkelte opphavsmann. At ordet «avgrensning» er brukt i stedet for «unntak» indikerer at reglene i opphavsrettene og lånereglene ses som en helhet og gir uttrykk for en avveining mellom opphavsmannens og allmennhetens interesser. Lånereglene skal ikke ses på som unntak som i tvilstilfeller tolkes innskrenkende, slik hovedregelen er innen norsk rett.

Lånereglene er det nærmeste man i norsk rett kommer reglene om «fair use», som gjelder i anglo-amerikansk rett. Selv om begrepene ikke er helt sammenfallende, vil mange av de prinsippene for når allmennheten fritt kan utnytte et verk etter fair use regelen falle inn under lånereglene. Blant disse er sitatretten (åvl. § 22) og retten til privatkopiering (§ 12).

Sitatretten og privatkopieringsretten er to av de såkalte fribruksrettighetene, som medfører at (deler av) åndsverk kan benyttes uten at opphavsmannen har krav på godtgjørelse. Det finnes også andre slike fribruksrettigheter. Det finnes blant annet hjemmel for å gjengi fotografier og kunst i forskningspublikasjoner[12], samt for eksemplarfremstilling til bruk for funksjonshemmede uten innhenting av forhåndstilatelse (§ 17).

ha en diger 'c' over seg som dekker 70% av bildet.

det er ikke det det er snakk om. men du må ha visse rettigheter som gir deg fulle rett til økonomisk betaling dersom andre bruker dem. og ved et bilde som har ingen info så faller det ikke under disse rettighetene.

copyright symbolet kan være veldig lite, eller i form av en liten skrift slik som jeg gjorde tabbe med brick texturen jeg la fram
Sist redigert av DrHawkins den tor 19 aug, 2010, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

"Fair-use/lånereglene" og "bruke til hva som helst" er to vidt forskjellige ting. Tror du at å bruke en tekstur jeg f.eks. har postet i dette forumet i ditt kommersielle prosjekt er "fair-use/lånereglen"?

Gjør som Oophus sier, og les litt nøyere rundt dette. Hør også med advokaten din. Du tar nemlig feil her, selv om du ikke vil innse det eller innrømme det.

Edit: Fair use:
Fair use er et prinsipp i amerikansk lovgivning om opphavsrett. Fair use betyr at selv om noe er opphavsrettslig beskyttet, kan det likevel brukes uten tillatelse fra innehaveren av opphavsretten i bestemte situasjoner. Fair use-prinsippet omfatter spesielt bruk i forbindelse med omtale eller kritikk av verkene.

I nordisk rett eksisterer det ikke noe rettsprinsipp som tilsvarer fair use. Mange bruksområder av opphavsrettbeskyttet materiale som i Storbritannia/USA tolkes som fair use vil imidlertid også være lovlig i nordisk rett. Dette fordi åndsverkslovgivningen har bestemmelser som avgrenser skaperen av verkets enerett til eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring for allmennheten. Eksempler på dette er sitatretten, retten til privatkopiering, utlån av verk fra bibliotek o.l.

Brukeravatar

DrHawkins

Fair use er et prinsipp i amerikansk lovgivning om opphavsrett. Fair use betyr at selv om noe er opphavsrettslig beskyttet, kan det likevel brukes uten tillatelse fra innehaveren av opphavsretten i bestemte situasjoner. Fair use-prinsippet omfatter spesielt bruk i forbindelse med omtale eller kritikk av verkene.

I nordisk rett eksisterer det ikke noe rettsprinsipp som tilsvarer fair use. Mange bruksområder av opphavsrettbeskyttet materiale som i Storbritannia/USA tolkes som fair use vil imidlertid også være lovlig i nordisk rett. Dette fordi åndsverkslovgivningen har bestemmelser som avgrenser skaperen av verkets enerett til eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring for allmennheten. Eksempler på dette er sitatretten, retten til privatkopiering, utlån av verk fra bibliotek o.l.

jeg forstår seff resten og som står der men pointet her er at det er ikke bare nok med å legge et bilde ut å si at hvis du skal bruke det så skal jeg ha betalt.
du må ha vært gjennom ei lita papirmølle for å få de rettighetene for at u skal få økonomiske rettigheter til dette bildet.

det står blant annet at de bruker det spesielt i omtaler og slikt men det betyr ikke at for eksempel blizzard ikke bruker de i spill (selv om jeg tviler veldig stort på det men det var et eksempel)
det står også, mange bruksområder og det betyr ikke bare omtaler og slike ting

hvorfor tror du copyright symbolet og sider med god info angående dette enda komemr fram i sider som nettopp har dukket opp? fordi de vet at det nytter ikke bare å slenge de ut å kreve betaling... alt må dokumenteres og ha visse rettslige rettigheter

senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » tor 19 aug, 2010

Fair use-prinsippet omfatter spesielt bruk i forbindelse med omtale eller kritikk av verkene

Med andre ord er det lov å legge ut et bilde av et veldig bra stykke arbeid, hvis du f.eks skriver en artikkel om det. Det betyr absolutt ikke at du kan bruke det til hva du vil...
So that's two smart things I did today.
Time to start drinking.

Brukeravatar

DrHawkins

men det står spesielt.. det står ikke kun og dermed betyr det at du kan bruke det til så mye mer enn bare til artikler/omtaler

senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » tor 19 aug, 2010

Bare lev videre i den troen du, så skal vi se hvor lang tid det tar før noen saksøker deg for å ha stjålet arbeidet deres.
So that's two smart things I did today.

Time to start drinking.

Brukeravatar

einarmn
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav einarmn » tor 19 aug, 2010

=D> mer DrHawkins!

Gå tilbake til «Generelt»