copyright

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » søn 22 aug, 2010

Mikke mus kom i Plane Crazy i 1928.. Jeg vet ikke hvor gammelt Tarzan er. Walt Disney eller hans selskap skapte mikke mus og har opphavs retten, men han er jo død for rimelig lenge siden. 95 år etter første copyright har blitt utskrevet er det ingen som er eier av mikke mus og kan derfor brukes fritt av alle. Mye fordi at skaperen er borte.
Litt samme grunn til at det ikke er copyrights på Betowen og Vivaldi.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » søn 22 aug, 2010

Hm.. I guess it makes more sense then i first thought :P
So that's two smart things I did today.
Time to start drinking.

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » søn 22 aug, 2010

Walt Disney eller hans selskap skapte mikke mus og har opphavs retten, men han er jo død for rimelig lenge siden. 95 år etter første copyright har blitt utskrevet er det ingen som er eier av mikke mus og kan derfor brukes fritt av alle. Mye fordi at skaperen er borte.

les under "Legal issues" :|

http://en.wikipedia.org/wiki/Mickey_Mouse

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » søn 22 aug, 2010

Er ikke Donald eldre enn Tarzan?
Nå ble jeg nesten litt trist.
I motsetning til hva mange tror, så har ikke Disney skapt Snøhvit, Alice i eventyrland, Jungelboken, Aladdin, Tarzan, og mange av de andre kjente historiene og figurene de har lagd tegnefilm om.

DrHawkins skrev:jeg håper for deres egen skyld at dere også har lært noe med at dere BØR/MÅ ha copyright info på dere produkter for at folk ikke bare skal bruke det fritt villt...
Man ikke. Spørsmålet er om en bør, og grunnen er i tilfelle å gjøre ting klart for de som i utgangspunktet er uvitende, eller ganske enkelt for trege til å forstå opphavsretten..

DrHawkins skrev:er ikke copyright infoen der så skal jeg love dere at dere blir utnyttet en god del ganger i livet...

slik er juss, slik er livet.
Jussen er ikke sånn, men det er alltid folk som prøver seg på "en spansk en". Enten "jeg visste ikke", eller så regner man med at ingen oppdager det likevel..
My dongle is small, hard, and purple.

senzation

Wikipedia skrev:In late 2009, The Walt Disney Company announced that they will begin to re-brand the Mickey Mouse character by moving away from his pleasant, cheerful image and reintroducing the mischievous and cunning side of his personality

Wooot?

Time to start drinking.

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » søn 22 aug, 2010

Wooot?
Han var vel kanskje litt mer rampete i ungdommen, da...

Bilde
My dongle is small, hard, and purple.

senzation

Hehe, jeg har alltid kjent han som mr. detektiv fra Donald bladene jeg ^^

Time to start drinking.

Brukeravatar

WeeZ
Sted: Kjeller. Rett utenfor Oslo.
Kontakt:

Legg innav WeeZ » søn 22 aug, 2010

Er ikke Donald eldre enn Tarzan? Han er vel snart 80 år.

Hehehe. Jeg håper du tuller nå. Tarzan er ikke en figur som er laget av Disney, og er en mye eldre figur enn Donald. :)

EDIT: Jeg så nå at Medi8or har kommentert noe av det samme. Prøvde å trykke F5 først for å sjekke om noen hadde kommenert det, men oppdateringen var tydeligvis ikke så vellykket. :wink:
- Du grønne, glitrende 3D god dag! -

Brukeravatar

Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » søn 22 aug, 2010

Tarzan er joh bok? også gammel spillefilm.. den har jeg sett å greier..

1932 Tarzan the Apeman

http://www.imdb.com/title/tt0023551/

den har jeg sett på kino...
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

senzation

Legg innav senzation » man 23 aug, 2010

WeeZ skrev:Hehehe. Jeg håper du tuller nå.

Nei, dessværre. Når jeg var 10 år gammel og så på Tarzan så falt det meg faktisk aldri inn å google det for å finne ut når han først ble laget. Men det er sikkert bare meg. :roll:

Time to start drinking.

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » man 23 aug, 2010

Tarzan er vell fra 1913, mens Donald fra 1934.

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 26 nov, 2010

Snublet over denne i dag, og selv om det ikke er i Norge så er det interessant lesing. (Norge har vel dog en del av de samme reglene)

Copyright Definitions

Litt sitering:
Who is an author?
Under the copyright law, the creator of the original expression in a work is its author. The author is also the owner of copyright unless there is a written agreement by which the author assigns the copyright to another person or entity, such as a publisher. In cases of works made for hire, the employer or commissioning party is considered to be the author.

What is a copyright notice? How do I put a copyright notice on my work?
A copyright notice is an identifier placed on copies of the work to inform the world of copyright ownership that generally consists of the symbol or word “copyright (or copr.),” the name of the copyright owner, and the year of first publication, e.g., ©2008 John Doe. While use of a copyright notice was once required as a condition of copyright protection, it is now optional. Use of the notice is the responsibility of the copyright owner and does not require advance permission from, or registration with, the Copyright Office.

What is copyright infringement?
As a general matter, copyright infringement occurs when a copyrighted work is reproduced, distributed, performed, publicly displayed, or made into a derivative work without the permission of the copyright owner.

Brukeravatar

al3k
Sted: bergen

Legg innav al3k » fre 26 nov, 2010

Vi kunne jo lagd en slags server/side der vi KUN legger ut textures man SELV har laget, hvor man da kanskje ender opp med et flott valg av bidrag av textures copyrighted by 3hue.com members :P Og et slags karakter/stemme system som sorterer ut de beste, så kan man få litt credit viss man gjør en bra jobb. Mulig det er en flopp men ka vet jeg :?

Brukeravatar

l_o_s_b

Legg innav l_o_s_b » lør 27 nov, 2010

Visst nokon har lyst å diskutere vidre og lurer på kor dei norske lovene er så søk på lovdata.no.

Angående det med copyright symbolet som kelemvor har ein sitat om burde vert sjølvsagt. Det er ikkje nødvendig med symbolet. Du kan ikkje gå inn i ein butikk å stjele noko og så sei at du ikkje visste at det var ulovlig. Reglene er der og gjelder sjølv om du ikkje er klar over dei. Visst du har funnet eit bilde på ei side så er det opp til deg å forsikre deg at du kan bruke det. Visst det ikkje står noko må du anta at det er under vanlig copyright.

Åndsverkloven

Gå tilbake til «Generelt»