Simulere sandsekk i 3dsmax - hvordan?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Simulere sandsekk i 3dsmax - hvordan?

Legg innav hardrock_ram » ons 18 feb, 2015

Skulle gjerne simulert sekker med sand i 3dsmax. Disse løftes av en robotarm med en vakuumpumpe som suger sge fast i sekken. Er det mulig å gjøre dette i 3dsmax med for eks. MassFX? Om ikke, er det noen plugins som kan ta seg av denne jobben?

I utgangspunktet tenkte jeg kanskje bare å bruke for eks. massFX cloth som jeg fyller med så små kuler som mulig uten at simulasjonen blir treg. Men jeg har ikke brukt noe av dette i det hele tatt, så jeg vet ikke om det er viable ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » tor 19 feb, 2015

Jeg kjenner dessverre ikke Max. Men kanskje det jeg sier kan brukes til inspirasjon.

Slik jeg ville gjort det i Maya eller LightWave, er å jukse litt. Selve sekken constraines midlertidig til armen, sånn at det ser ut som at armen suger sekken fast, og så slipper sekken igjen etter bevegelsen.

Jeg ser for meg at sekkene er proppfulle av sand, så de ikke deformeres veldig?

Sekkens dynamiske reaksjon ville jeg ikke simulert med massevis av innhold - men heller bestemt hvilke deler som er spesielt utsatt for deformering, og så kjørt en cloth simulering, med høy faktor av stivhet slik at den prøver å holde på formen, men likevel gir etter i det den løftes, og tilsvarende reaksjon når den settes på plass.
Generalist @ Qvisten

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » tor 19 feb, 2015

Sekkene er omtrent som sementsekker.
De deformeres ikke allverdens, men når en "sugekopp" fester seg midt på og løfter dem opp, så deformeres de en god del mer enn når de løftes på vanlig måte. Man ser dessuten helt tydelig at selve sekken trekkes opp i vakuumpumpa, mens innholdet ligger igjen lenger nede i sekken. Til sist kan denne maskinen løfte flere sekker på en gang, og den kan være ganske rask. Det blir altså diverse kollisjoner og grov behandling. Den trenger heller ikke nødvendigvis å ta tak midt på sekken. Den kan like gjerne ta tak i en av endene, spesielt hvis den skal løfte flere på en gang.

Jeg kan prøve med cloth og se om det funker, men jeg er skeptisk til om det vil gi den rette følelsen av vekt mtp. all håndteringen. Det er derfor jeg kunne tenke meg å faktisk fylle sekken med et eller annet ...

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 19 feb, 2015

Har kke så mye råd å komme med hvis du vil simulere det. Erfaringsmessig synes jeg det som regel ender opp med å gå raskere og se bedre ut å gjøre det manuelt.

Vil tippe en manuelt animert FFD med en svak Flex vil gjøre susen.

Evt. er det snakk om mye repetisjon kan du bake animasjon på en sekk, og så kombinere det med en simulasjon kanskje?
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » fre 20 feb, 2015

Hmm ... Ser dere begge mener jeg bør gjøre det manuelt. Jeg får teste litt rundt og se hva jeg velger å gjøre :)

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » søn 22 feb, 2015

Testet litt rundt, og det ser foreløpig ut til at jeg kommer til å gå for massFX i 3dsmax. Etter litt testing er jeg ikke så langt unna det jeg ønsker.

Jeg lager en sekk med mCloth-modifier. Denne fyller jeg med små kuler som dynamiske objekter. Denne workflowen fungerer helt fint i prinsippet. Spørsmålet er hvor mange små kuler jeg kan ha i sekken før simulasjonen tar altfor lang tid, og om det på dette tidspunktet vil se realistisk nok ut. :)

Gå tilbake til «Generelt»