Litt hjelp til ødeleggelse av terreng

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Litt hjelp til ødeleggelse av terreng

Legg innav hardrock_ram » tir 18 sep, 2012

Jeg ble inspirert til å lære noe nytt, og fant ut at jeg vil lage en animasjon med en gammel bilmodell. For å gjøre det spennende tenkte jeg å få til noe ødeleggelse av terreng, bygninger eller lignende.
Dette har jeg ikke gjort før, så jeg lurte på om noen kan trekke opp noen VELDIG generelle retningslinjer for meg?

Det jeg tenker på spesielt er:
Hvordan må terrenget forberedes til ødeleggelse?
Kan ødeleggelses gjøres med MassFX, eller MÅ jeg ha plugins?
Er det noe jeg bør vite?

Jeg fant DENNE videoen som et godt eksempel på hva jeg kunne tenke meg. Jeg regner med jeg må bruke et eller annet fysikk-system for de store bitene, mens jeg bruker 3dsmax innebygde partikkelsystem for sand og småbiter?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

The Odd Apple
Innlegg: 105
Registrert: fre 29 jan, 2010

Legg innav The Odd Apple » tir 18 sep, 2012

http://www.scriptspot.com/3ds-max/scrip ... re-voronoi

Hvis du skal gjøre det med bare 3Ds Max så bruk det. Men hvis du skal bruke MassFX så burde du helst ha 2013 siden da har de integrert det mer med Forces paramtereren.

Men hvis du skal ødelegge en bygning må den først fractures, så settes opp som rigid objects og så har du et collison object som treffer det. Veldig basic, men en fin begynnelse :)


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 18 sep, 2012

Bruker 2013. Hvordan får man delt opp for eks. en bygning på en grei måte? Regner med at det må lages noe ekstra geometri ...
Takk for svar så langt! Veldig greit å vite litt generelt om hvordan workflowen for ødeleggelse skal være :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Innlegg: 2228
Registrert: tor 04 mai, 2006
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tir 18 sep, 2012

Jeg vil forøvrig bare støtte oppunder The Odd Apple sitt tips :) Akkurat samme fremgangs metode jeg bruke selv på denne snutten her - https://vimeo.com/43175252

Jeg brukte riktignok max 2012.

:)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 18 sep, 2012

Ja, jeg skjønner. Det er omtrent det du viser i videoen jeg kunne tenke meg :)
Om du har noen tips, så kjør på. Jeg skal begynne å prøve meg litt ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

The Odd Apple
Innlegg: 105
Registrert: fre 29 jan, 2010

Legg innav The Odd Apple » ons 19 sep, 2012

Hva slags bygning er det snakk om?


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 19 sep, 2012

jeg har en bilmodell jeg vil gjøre litt ut av. Jeg tenkte å lage en racerbane eller noe som bilen kjører i full fart rundt. For å lage det litt spennende tenkte jeg at jeg kanskje kunne lage litt ødeleggelse av bilbanen underveis. Så egentlig er det vel snakk om terrengødelggelse ... :)
if your not living on a killing ground, you better make your own


3dhue
Innlegg: 4249
Registrert: tor 02 jun, 2005
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 23 okt, 2012

Kom over denne. Kanskje du kan bruke den til noe. http://www.scriptspot.com/3ds-max/plugins/vorofrag


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 23 okt, 2012

Takk for det :). Den så fin ut.
if your not living on a killing ground, you better make your own


Gå tilbake til «Generelt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron