Lovlig Pirat?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Lovlig Pirat?

Legg innav FXdal » tir 21 aug, 2012

Kanskje et litt rart spørmål, men er det lovlig å bruke en cracket versjon av et program man har lisens på?
Jeg orker ikke alt styret med programvare som er låst til systemet eller dongles.
Hver gang jeg formaterer harddisc så må jeg begynne å maile produsentene får å få låst opp lisens låsen.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 21 aug, 2012

hehe. Tror ikke du er paa riktig side om du cracker det selvom du har lisens. Kanskje du kan justify'e det for deg selv, men i EULA'en er det nok en liten seksjon der det staar at du ikke kan cracke det. At dongles er steinaldersk kan man derimot diskutere :p
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 21 aug, 2012

Det er nok ikke lov, nei, men jeg husker noen saker fra noen år siden hvor de store utviklerene ble tatt i å ha cracket programvare på maskinene sine. Mener å huske at det gjaldt Microsoft og at de egentlig hadde lisenser.

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tir 21 aug, 2012

Interessant diskusjon. Dette er noe jeg har lurt på selv noen ganger og. Jeg kjører lovelig på alt jeg bruker, men noen ganger er det rett og slett lettere å cracke det enn å aktivere programmet på skikkelig vis, spesielt om man kun skal bruke det i kort tid.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 22 aug, 2012

Hvorfor skulle ikke det være lov? Husk på at hva produsenter gjerne vil definere som lov og ikke lov, ofte kan være ganske langt vekk fra norsk lov. For eks. Kan det være forbud i EULA`en mot å videreselge lisenser. Dette er kraftig disputtert i England, og forbrukerne har muligens enda sterkere rettigheter på dette punktet her i landet.

Om Autodesk eller noen andre ikke liekr at man bruker crackede produkter er det en ting. Men jeg skulle likt å se de ta opp kampen mot forbrukerombudet på dette punktet, hvis det dreier seg om kunder som faktisk har kjøpt en gyldig lisens
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » ons 22 aug, 2012

Såvidt jeg vet er en avtale ikke gyldig om man skriver under på noe som strider mot loven i landet avtalen gjelder så det kan hende du er inne på noe. Jeg er dog ikke jurist så jeg kan ikke gjøre annet enn å spekulere. Hadde vært interessant å få vite hvordan dette egentlig fungerer. Jeg må si at softwarebransjen begynner å komme seg. Zbrush må man deaktivere for å installere på en annen maskin. Adobes nye Cloud modell gjør at man kan installere på to maskiner om man trenger og dersom man trenger lisensen på en annen maskin kan man deaktivere den første/andre. Vi er på riktig vei når det gjeller lisenser. Dongle er ekstremt plagsomt og fryktelig irriterende. Viktig at man ser på de beste løsningene for forbrukeren.

Nå sporer jeg veldig av her merker jeg....
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 23 aug, 2012

Hvis jeg ikke husker helt feil så fungerer lisensen til modo slik at du kan legge det inn på så mange maskiner du ønsker, men kun bruke det på en om gangen ettersom den sjekker om lisensen er i bruk allerede. Det som differensierer den mot andre online-sjekker er det at hvis den ikke har tilgang til nett så er det automatisk i orden i stedet for å ikke fungere.

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » fre 24 aug, 2012

Kelemvor skrev:Hvis jeg ikke husker helt feil så fungerer lisensen til modo slik at du kan legge det inn på så mange maskiner du ønsker, men kun bruke det på en om gangen ettersom den sjekker om lisensen er i bruk allerede. Det som differensierer den mot andre online-sjekker er det at hvis den ikke har tilgang til nett så er det automatisk i orden i stedet for å ikke fungere.

Stemmer, Lux sin licensing er fantastisk.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » fre 24 aug, 2012

Mikademius skrev:Såvidt jeg vet er en avtale ikke gyldig om man skriver under på noe som strider mot loven i landet avtalen gjelder så det kan hende du er inne på noe. Jeg er dog ikke jurist så jeg kan ikke gjøre annet enn å spekulere.

Det er helt riktig at man ikke kan skrive kontrakter som strider mot norsk lov. Du kan jo bare tenke deg konsekvensene i motsatt tilfelle ;). Og akkurat det virker det som at en del softwareprodusenter ikke har fått med seg.
admin: fikset quote

Brukeravatar

Those Silly People
Sted: Ski
Kontakt:

Legg innav Those Silly People » lør 19 jan, 2013

Vet dette kanskje er litt sent å komme opp med, siden tråden begynner å bli gammel, men..

Tror det er opp til utviklerne av programmet.

Hvis du eier en film kan du teknisk sett ikke kopiere, rippe filmen og putte den på mobilen eller nettbrettet ditt om ikke filmen du kjøper allerede har en disk ment for akkurat dette.

Spill derimot er litt annerledes, om f.eks spillet blir ødelagt kan du laste spillet på nytt å bruke CD-koden som følger med spillet, bruke key-gen derimot er fortsatt ulovlig.

Når det kommer til dataprogrammer, om det er en nedlasting mulighet på nettsiden, enten det er en digital kopi eller trial versjon kan du laste den ned og bruke brukt nøkkel-kode du allerede har lisens på.

De fleste torrents en laster ned er med trial versjon + key-gen uansett.

Selv synes jeg det er litt latterlig at hvis en allerede har en betalt lisens, at en da ikke kan laste ned og bruke en crack-versjon. Men det er vel slik at de kan holde styr på at en ikke løper rundt å deler en lisens til andre.
Ole Daniel Aarnes
3D Character Animator & Generalist

http://oleaarnes.weebly.com/

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » søn 20 jan, 2013

Those Silly People skrev:Hvis du eier en film kan du teknisk sett ikke kopiere, rippe filmen og putte den på mobilen eller nettbrettet ditt om ikke filmen du kjøper allerede har en disk ment for akkurat dette.
Kan strengt tatt ikke se noe i åndsverksloven om at det er forbudt. §12 sier du kan kopiere til privat bruk, §53a sier du kan bryte kopibeskyttelse for å kunne bruke kopien på relevant avspillingsutstyr...
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

Those Silly People
Sted: Ski
Kontakt:

Legg innav Those Silly People » søn 20 jan, 2013

Kan strengt tatt ikke se noe i åndsverksloven om at det er forbudt. §12 sier du kan kopiere til privat bruk, §53a sier du kan bryte kopibeskyttelse for å kunne bruke kopien på relevant avspillingsutstyr...

Du har nok rett. :-k
Kildene mine er et vagt minne av en leksjon på vgs. Det begynner å bli en del år siden. :wink:
Ole Daniel Aarnes

3D Character Animator & Generalist

http://oleaarnes.weebly.com/

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 21 jan, 2013

Those Silly People skrev:Vet dette kanskje er litt sent å komme opp med, siden tråden begynner å bli gammel, men..
Tror det er opp til utviklerne av programmet.

Absolutt ikke. Norsk lov er vel ikke opp til utviklere av programvare?
En ting som må klargjøres her, er om vi snakker om lovlig ifølge norsk lov, eller "lov" i form av hva produsenten ikke liker at vi gjør. (EULA osv.) Det ser ut til at mange tror det er samme sak, men det er det ikke.
Hvis man har kjøpt en lovlig lisens til et program som man senere cracker, så tror jeg produsenten vil slite med å få medhold i norsk rett for at det er begått en ulovlighet.

Brukeravatar

Trådstarter
FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » man 21 jan, 2013

Tror nok det er sant som hardrock_ram sier her. De kan skrive mye rart, men de må fortsatt forholde seg til norsk kjøpslov. Jeg jobbet en gang for et amerikansk dykker organisasjon. Der måtte alle kundene skrive under en kontrakt, men utenfor usa holdt ikke kontrakten noen lovelig verdi.
Mye av det du går med på når du klikker "i agree" er fullstendig lovstridig mot norsk kjøpslov og en kontrakt gir ingen grunnlag for å bryte lovverket.
Øyvind Fiksdal

http://www.fxdal.com

Gå tilbake til «Generelt»