SpacePilot Pro i Maya

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Heileif

SpacePilot Pro i Maya

Legg innav Heileif » søn 24 jun, 2012

Hei, jeg lurte egentlig på om det er noen her som har erfaring med å bruke en SpacePilot pro i Maya, og om det gir noen stor forskjell fra å ikke bruke det. Har jo hørt at man får bra kamerakontroll, men jeg har egentlig aldri hatt noe spesielt problem med kameraet i Maya. En fordel med SpacePilotet er jo vis man skal animere kameraet så får man en jevn og fin overgang osv, men unntatt det så ser jeg ikke noe stor fordel med Spacepilot. Så er det noen her som har erfaring med det?

danielodland

Legg innav danielodland » søn 24 jun, 2012

Hvorfor får man en jevnere overgang? Blir ikke kurven interpolert likt som hvis man flytter det med mus og tastatur?

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » man 25 jun, 2012

danielodland skrev:Hvorfor får man en jevnere overgang? Blir ikke kurven interpolert likt som hvis man flytter det med mus og tastatur?
Det kan sammenlignes med trykksensitiviteten man har på tegnebrett, med litt trening så kan man få ganske jevne og fine bevegelser :)

Eilef: Jeg har kun testet litt for morroskyld, og joda, om man vender seg til det så kan det sikkert være en bra greie. Personlig så er jeg mest fan av mus og tastatur når jeg jobber i Maya, det eneste argumentet jeg kan tenke meg for å bruke SpacePilot er at det muligens er mer behagelig når man har vendt seg til det.
Når det gjelder det med fine kamerabevegelser så er du også nødt til å ha et script som faktisk tar opp og setter keyframes realtime, så om du tar opp i en tung scene så vil du få store hopp mellom keyframene.

danielodland

Legg innav danielodland » tir 26 jun, 2012

shcmack skrev:Når det gjelder det med fine kamerabevegelser så er du også nødt til å ha et script som faktisk tar opp og setter keyframes realtime, så om du tar opp i en tung scene så vil du få store hopp mellom keyframene.

Da skjønte jeg hvordan det kunne være noe poeng=)

Må vel være kjekt når man sculpter kanskje? Å kunne "holde" objektet i venstrehånden mens man sculpter med høyre?

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 26 jun, 2012

Kan ikke se for meg at det gjør bruk av 3dsmax\maya noe lettere. Man bruker mus+museknapper+alt til å navigere kameraet i max, og noe av det samme i Maya såvidt jeg kan huske. Da har man hendene allerede over de mest brukte knappene. Med SpacePilot blir man derimot nødt til å flytte hånda fram og tilbake. Jeg føler jeg justerer kameraet omtrent hele tiden når jeg modelerer eller animerer, så det blir MYE flytting av hånda ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 26 jun, 2012

Bruker min skjeldent men opplever at det kan være lettere og navigere langs en edge veldig up close da den er veldig presis.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Trådstarter
Heileif

Legg innav Heileif » tor 28 jun, 2012

Ja da ser det nok litt mørkt ut for Spacepilot i Maya gitt :/ den skulle vist være bra til å kjøre fly og helikopter i Battlefield da :p men har da ikke tid til sånt :(

Gå tilbake til «Generelt»