Automatisk "render job" med forskjellige vray kame

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Automatisk "render job" med forskjellige vray kame

Legg innav Hvit_Ravn » lør 11 feb, 2012

Jeg har en 4-5 vray-kamera i scenen min og ønsker at når max er ferdig å rendre i fra det ene kamera skal hoppe til det neste kamera - og videre til hele jobben er gjort. Jeg kunne selvfølgelig laget et kamera og animert innstillingene på vært enkel kamera og bare kjørt på en render timeline slik som man gjør hvis man bare har et kamera, men jeg har altså forskjellige kamera.

Det er sikkert veldig enkelt..Noen som har tips?

Backburner?
Keep moving forward


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 11 feb, 2012

Vel, det er faktisk ikke noen elegant løsning for dette. Batch render kan du bruke for å velge hvilke kameraer som skal rendres på hvilke tidspunkt, men denne løsningen fungerer ikke med nettverksrender som for eks. backburner.

Videre kan man lagre hver sekvens som en egen fil og bruke backburner, men det er tungtvint og unødvendig hvis du kun skal rendre på en pc.

Den greieste løsningen er å lage et "master camera" hvor du legger inn position constraint, og legger inn alle de andre kameraene i lista. Deretter kan du forandre weights som du forandrer på de tidspunktene du vil kameraet skal skifte. Her må du selvfølgelig bruke steps animasjon.
Det samme gjør du på orientation constraint.
Når det gjelder kamerainnstillinger som FOV, så legger du bare til en ny kontroller for hvert kamera du har i scenen (5 kameraer, 5 kontrollere), og kobler hver av kontrollerne til FOV-innstillingene til hvert kamera. Deretter forandrer du weights mellom kontrollere, på samme måten som du forandrer weights på position og orientation.

Kommer til å skrive et script for dette, for jeg må snart gjøre det selv, men det går fort et par uker. Du kan sikkert si ifra da, så kan du få det :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

LuvMachine
Innlegg: 300
Registrert: ons 19 aug, 2009
Kontakt:

Legg innav LuvMachine » lør 11 feb, 2012

Trur nok Backburner er veien å gå mtp dette, om du vil ha en laaaang kontinuerlig render av alle scener. Sikkert andre muligheter, men de kjenner jeg ikke til. :P

Litt knotete med Backburner måten, men i min erfaring har det funket meget bra. Bare husk å sjekk og dobbelsjekk, samt trippelsjekk alle settings, så det ikke blir noen unødvendige annoyances når du titter på resultatene dagen etter ^^
"There are very few personal problems that cannot be solved by a suitable application of high explosives."
http://failfactory.weebly.com/index.html

Brukeravatar

Trådstarter
Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » lør 11 feb, 2012

Takk for tips begge to..

@ hardrock_ram

Om du lager et script så hadde jo det vært kult å fått testet dette..
Keep moving forward


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 11 feb, 2012

Ja, jeg har en lengre renderjobb som skal rendres over nettverk. Gidder ikke å dele opp scenen i mange filer til det. Scriptet blir veldig simpelt, for det skal bare gjøre akkurat som jeg nevnte over, pluss et lite interface. Blir ikke noe fancy i det hele tatt, for jeg kan ikke bruke masse tid på script nå :)
Jeg kan uansett legge det ut her da ;)

Uansett vil ikke det scriptet gjøre noe mer enn å spare deg for noen minutter arbeid for hver gang du må lage et sånt "master camera", så det er ikke akkurat noe must :P
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » lør 11 feb, 2012

Hm, høres veldig ut som det er Batch Render du er på jakt etter her. Da er det bare å sette opp frame ranges. kamera og output path. Går fint å rendre med backburner også. Hukk på Net Render i Batch Render-vinduet og også bruk renderknappen som er der. Da sender den ut hver "batch" som separate jobber til Backburner.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

tassel
Innlegg: 3986
Registrert: man 26 sep, 2005
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » lør 11 feb, 2012

Jeg aner ikke om denne virker med VRay, men dette er jo et utgangspunkt:
http://www.scriptspot.com/3ds-max/scrip ... a-render-2


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 12 feb, 2012

TronoTrond: Er lenge siden jeg har sett på batch render-vinduet tydeligvis :P
Hvis det går an å huke av for net render der, så er det ikke noen grunn til å bruke noe annet, slik jeg ser det.
EDIT: men den sender ut som separate jobber sier du. Det kan jo være en ulempe, eller ihvertfall noe som ikke alltid er ønskelig?
if your not living on a killing ground, you better make your own


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 12 feb, 2012

Hadde det ikke gått an å rendre via cmd prompten og be om dette?


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 12 feb, 2012

Er det ikke det batch render gjør?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Innlegg: 2228
Registrert: tor 04 mai, 2006
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » søn 12 feb, 2012

Nei nei å nei.. Dere har virkelig ikke hørt om VIDEO POST i max?..
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 12 feb, 2012

Det er en grunn til at jeg ikke bruker video post, men jeg husker ikke hva :P
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Innlegg: 2228
Registrert: tor 04 mai, 2006
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » søn 12 feb, 2012

utifra spørsmålet så skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor du ikke bare kan bruke video post. Har brukt det i denne sammenheng mange ganger og det fungerer som en drøm. Tar hele 5 min å sette opp og klar for render.
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » man 13 feb, 2012

Sikkert bare jeg som trengte det til noe spesielt, eller bare ikke likte det :P

Uansett bør jo Hvit_ravn ha fått en del alternativer nå :P
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Innlegg: 2228
Registrert: tor 04 mai, 2006
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » man 13 feb, 2012

Det er ihvertfall noe greiere en å vente to uker på et script ;) Hvit_Ravn: Bare si ifra om du ikke henger med, så skal jeg utdype det litt mer. Kan lage en videotutorial på det hvis du ønsker det. :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com


Gå tilbake til «Generelt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron