Rendre skygge uten å rendre ut objektet skyggen lander på

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
logic203

Rendre skygge uten å rendre ut objektet skyggen lander på

Legg innav logic203 » søn 04 apr, 2010

Hei, jeg har et lite 2d i 3d prosjekt på gang, og vil gjerne lage skygge som skal "treffe" bakken på en bakgrunn som kun er en plain. (Bruker 3ds MAX 10)

Bilde
I dette shotet vil jeg sette inn en skygge på karakteren i samsvar med bakgrunnsbildet.

og slik:
Bilde
er oppsettet.

Så hvordan får jeg satt lys i "løse luften" foran karakteren slik at det ser ut som skygge på det første bildet?

Håper noen her kan forklare. :)

-alex

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » søn 04 apr, 2010

photoshop ;)
veit ikke ossen man gjør slikt i 3d program. 3d program er for å behandle 3d, ikke 2d. photoshop er for å behandle 2d og du kan gjøre nøyaktig de samme oppgavene du gjør her i photoshop med veldig bra kvalitet og full kontroll ;)

Trådstarter
logic203

tja, photoshop er greit svar på spørsmålet, men jeg må desverre komplisere det og si at dette er en film, og ikke et stillbilde. ;)

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » søn 04 apr, 2010

Man kan da bruke photoshop for obj filer DrHawkings, så jo.. Man kan bruke photoshop for 3D.

Jeg ville kanskje ha laget et lys som samsvarer med det lyset du har i "filmen" der bak, for så å rendre ut skyggene og så blande disse sammen i after effects eller noe slikt?

Trådstarter
logic203

tja, mulig du er inne på noe, men jeg er ikke så kjent med ettereffekt. :/

Men jeg prøver å fikse noe med å lage en plain, skru av renderable, og endre på noe på properties for å beholde skyggene. kanskje jeg kan stille på noe opacity greier kanskje?

Problemet ligger i at objektet skyggen faller på ikke skal være visuelt tilstede i det ferdige bilde, bare skyggen som treffer dette objektet.

Jeg har en i klassen som gjorde noe slikt for et par år siden, men hvordan har jeg dessverre glemt.

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » søn 04 apr, 2010

Du kan prøve å lage en plane under han med matte/shadow material på. Du må også ha et lyskilde i scenen din som får han til å kaste skygge.

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » tor 08 apr, 2010

Det er som misfortune sier. Matte/shadow funker veldig bra

Gå tilbake til «Lyssetting»