Høyoppløselige HDR-bilder for belysning av 3D scene.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Høyoppløselige HDR-bilder for belysning av 3D scene.

Legg innav JørgenH » tir 09 mar, 2010

Hei hei!

Jeg har som nevnt tidligere drevet aktivt med fotografering de siste 4 årene, og èn ting jeg ble virkelig interessert i, var HDR-bildetagning. Mange av dere er sikkert kjent med begrepet HDR, men for dem som ikke vet helt hva det da er snakk om, ta en titt HER.
Det å bruke denne type virtuell 3D-belysning ble i 2003 oppfunnet av Paul Debevec.
Jeg begynte, som Mr. Debevec selv, med en speilkule, og satt sammen en haug med uskarpe bilder til et 360x180 ekvirektangulært HDR panorama.

Og i fjor gikk jeg endelig til innkjøp av en Fisheye-linse, som tillot meg å ta høyoppløselige panoramaer med sømløs sammensetting, klar til belysningsbruk. En annen kar som har blitt veldig kjent for sine arbeider med HDRIBL (High Dynamic Range Image Based Lighting), er Wouter Wynen fra Aversis Inc.
Han tilbyr denne typen HDR bilder til en billig penge, pluss at han har en lang rekke tutorials for Vray, som år etter år har vist seg å vært blant de mest populære innenfor den rendermotoren.

Poenget med denne tråden er nå at jeg vil gjøre kjent at mine bilder er begynt å selge hos nettopp Aversis Inc, og tilbyr derfor alle medlemmer av 3DHue et gratis eksemplar av en av mine nyere HDR panoramaer:

Info:

Oppløsning: 5600 x 2800 pixler
Panoramaprojektsering: 360 x 180 grader
Lysintensitet: 10.66 EV's
Filtype: .HDR (Radience map)

Forhåndsvisning:

Bilde

(Toneredigert LDR-presentasjon)

Bilde

(Rask test-scene belyst KUN av dette HDR-bildet)

-

Jeg håper så mange som mulig kan tenke seg å prøve ut denne, og deretter får lyst å kjøpe seg et eller flere sett med HDR bilder hos Aversis. Jeg vil fortsette å legge opp nye bilder der etterhvert som jeg lager nye. I ny og ne vil jeg nok også gi et par gratisprøver her, hvis det er stemning for det;).
Sist redigert av JørgenH den ons 10 mar, 2010, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 10 mar, 2010

Dette er kjempe greier, det jeg personlig etterlyser innenfor dette er flere scenarioer på havet hvor man har tatt slike bilder fra båt el.l på forskjellige tider av døgnet og med forskjellig vær/vind, og helst fra Nordsjøen/Europeiske områder. Platformer og oljeinstallasjoner kunne også vært interessant :wink:

Men det blir noe vanskelig å komme seg ut på feltet for og gjøre dette.

Uansett, en pakke med slike bilder hadde nok jeg kjøpt ivertfall.

Brukeravatar

Trådstarter
JørgenH
Admin
Kontakt:

Legg innav JørgenH » ons 10 mar, 2010

Ja, skikkelige havpanoramaer hadde gjort seg. Desverre så vil det være nærmest umulig i en liten båt pga bølger/strøm, og ved bruk av større båt skjermes mye av sjøen fra fotografen.

Oljeplattform hadde vært genialt, men dog kun til industri-rendering, ettersom mye av rør/rigger vil være synlig i bildet. (Med mindre fotografen befinner seg på toppunktet på plattformen, f.eks i et radiotårn.)

Men hvis det er ønskelig, kan jeg ordne noen skikkelige havpanoramaer neste gang jeg og familien min tar oss en hyttetur. Men bildet vil tatt på en øy, ergo vil lite sjø være tilgjengelig i panoramabildet.

Hvis du/dere er nysgjerrig, så har jeg flere panoramabilder derfra, på denne siden.

Brukeravatar

Trådstarter
JørgenH
Admin
Kontakt:

Legg innav JørgenH » søn 14 mar, 2010

Samme HDRi, ny preview:

Bilde

1920x1080
9 subdiv DoF
21min render

Brukeravatar

Trådstarter
JørgenH
Admin
Kontakt:

Legg innav JørgenH » man 05 apr, 2010

Bump...

Jeg håper fortsatt noen er interessert i å teste ut denne selv.

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » man 05 apr, 2010

@ JørgenH

Kunne ikke du ha lagt ut en max fil der alle parameterene er satt opp? Render setup, kamera og lys inkuldert dette gratis hdri bilde slik at folk som ikke har så mye periling den slags kan studere oppsettet på en grei måte?

Det hadde ihvertfall vært fint for min egen del...
Keep moving forward

atlazor
Kontakt:

Legg innav atlazor » tir 06 apr, 2010

Veldig bra HDRI map ;) Testet det selv og syntes jeg fikk gode resultater.
Kult at du skal selge hos Aversis. Er veldig mye bra HDRI bilder der :)

Her er testrenderen:

Bilde

vRay
rendertid: 25min

Bare å slenge ut flere gratis exemplarer om du føler for det ;P hehe...

Edit: Kan du foresten forklare teknikken og evt. sofrware du bruker for å lage disse 360x180 HDRI bildene?

Brukeravatar

Trådstarter
JørgenH
Admin
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 06 apr, 2010

Hvit_Ravn, det kan jeg godt gjøre. Men jeg tror faktisk de fleste ville fått mye mer utav å lese igjennom, og lære Aversis sine Tutorials først, slik at man kan eksperimentere selv, da en slik scene skreddersys hvert enkelt HDRi map (tenker da på kamerainstillinger, lysdetaljer, caustic o.l).

Jeg tenker å skrive en norsk guide som tar for seg akkurat dette, med utgangspunkt i Aversis sine Tutorials. Må bare nevne det for ham først:P

atlazor, veldig clean render! Godt å se at mappet fungerer slik det skal. Bruker du Gamma 2.2 Workflow?

Og hva angår nye maps, kanskje jeg slenger ut et par i ny og ne:) Det som ikke Aversis vil ha, f.eks...

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tir 06 apr, 2010

Jeg ville satt pris på en ferdig scene, føler at jeg lærer mer av det. Har prøvd en del ganger før uten og få til et godt resultat, så hvis du ville slengt opp en max fil ville det vært fint.
Keep moving forward

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 06 apr, 2010

Takk for probe! :) Den var det futt i! Er også på utkikk etter hdr med lite i horisonten. Ja gjerne ta en probe ute på Sogn neste gang. Var inne på siden din.. :wink:

Test med vray.
Bilde

atlazor
Kontakt:

Legg innav atlazor » tir 06 apr, 2010

atlazor, veldig clean render! Godt å se at mappet fungerer slik det skal. Bruker du Gamma 2.2 Workflow?

Ja funker som bare det ;) Bruker gamma 2.2 workflow ja. Lurer fortsatt på om du vil fortelle litt om teknikken og evt. sofrware du bruker for å lage disse HDRI bildene? Hadde sat stor pris på det :)

Brukeravatar

Trådstarter
JørgenH
Admin
Kontakt:

Legg innav JørgenH » ons 07 apr, 2010

Jeg kommer nok til å skrive 2 separate guider, en til det å lage et slikt panorama, og et til det å bruke det i Max. Skal se om jeg kan få begynt denne uken:).

Brukeravatar

Trådstarter
JørgenH
Admin
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 18 mai, 2010

Heisann.

Er en stund siden jeg begynte å skrive guidene nevnt over. Jeg pratet en del med Aversis, og fikk en god layout for begge temaene.
Men etter hvert fikk jeg mindre tid til å ferdiggjøre guidene, og jeg har nå satt hele prosjektet på vent.

Realistisk sett betyr det at det ikke kommer opp noen norsk HDRi guide her i den nærmeste fremtid.... eller noensinne. :P

Men, siden flere av dere virker interessert i teknikkene jeg bruker, vil jeg legge frem noen relevante artikler jeg selv tok mye lærdom fra:

Panoguide - How To
Denne siden inneholder en liste over godt forklarte artikler i kronologisk rekkefølge, som tar deg med gjennom hele panoramatagningsprosessen.

StuckInCustoms - HDR Photography
Denne artikkelen viser en meget effektiv metode for å oppnå krystallklare HDR-bilder, skjønt dette ikke relaterer seg til 3D belysning.

Aversis - HDRi for 3D Explained
Denne artikkelen er skrevet for å vise 3D artister hva som er viktig når en går til anskaffelse av HDR-bilder. På samme måte viser den hva som er viktig å tenke på når en selv tar slike bilder.
PS: De bildene han bruker som eksempler på dårlig fotografering, er mine gamle bilder:)

Aversis - Vray Tutorials
Denne siden inneholder mange guider tilegnet Vray-brukere, og er blant de mest populære, og også effektive, tilgjengelig på nettet.
Aversis forklarer sine egne teknikker, og jeg kan selv skrive under på at disse gjør HDRi-arbeidet mye klarere.
PS: De nyeste koster noen kroner, men er vel verdt pengene, om man virkelig vil ha det meste utav Vray;).

Jeg kommer på flere sider/linker, men føler ikke at det er nødvendig å gå utenom de jeg allerede har lagt frem.
Da hver enkelt link forklarer hver sin del i et større bilde, anbefaler jeg å kombinere det dere lærer av hver enkelt, til èn sømløs workflow.

Hvis det er ønskelig, kan jeg legge opp flere, mer spesialiserte linker etter hvert.

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » tir 18 mai, 2010

Bra timing!
Skulle akkurat til å lete opp en del litteratur om emnet nå som jeg har fått nytt objektiv og stativ. Takker så meget : )
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » tir 18 mai, 2010

fint HDR bilde. Jeg har selv tatt HDR bilder i flere år og synes det var veldig interessant det du skrev om å selge bildene hos Aversis. Siden jeg har en god del liggende så kunne det jo vært kjekt å tjent litt penger på dem :) Er det mulig for hvem som helst å selge HDR bilder der og hvordan er avtalen med de, får du prosenter av hvert bilde som blir solgt? Så ikke noe om det på sida deres om dette. Her er forøvrig to tester jeg postet på 3D hue i fjor: http://www.3dhue.com/viewtopic.php?p=63030#63030

Gå tilbake til «Lyssetting»