lysseting av scene

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins
Sted: Egersund

lysseting av scene

Legg innav DrHawkins » søn 10 jan, 2010

jeg har styrt med denne i hele helga og stresser en del med dette med lys.
jeg har prøvd diverse ting og instillinger og prøvd forskjellige renderer,
jeg har visse videoer jeg går etter men blir ikke som jeg vil uansett.

i denne scenen har jeg 2 slike lamper og har brukt 4 mr omni i de men vil helst bare bruke 1, uanstt hvordan jeg setter dette så får jeg greit lys på vegger og i selve rommet men altfor lite på selve bordet, hvis jeg sette opp far attenuatuion elle decay så blir det altfor sterkt lys på deler av bordet og for lite i kantene og på vegger.

hva kan jeg gjøre for å forbedre dette drastiskt?
(har søkt og prøvd ut masse)

Bilde

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » søn 10 jan, 2010

Du sier ikke så mye om softwaren du bruker.

Jeg ville brukt fotometrisk lys og brukt en IES webfil som matcher lampas lysdistribusjon, eller lagd en egen. Nå vet jeg ikke om softwaren du bruker (maya eller max siden det var snakk om mr?) støtter IES men isåfall burde du finne endel hvis du søker litt rundt. Finnes også små gratis-programmer hvor du kan "tegne" opp lysdistribusjonen og eksportere til en IES.
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

jeg har prøvd å få lakt til disse ikonene men de vil ikke vises :P
og jeg glemte å nevne det ja at jeg bruker 3ds max ;)

har kun 3 valg av lys under fotometisk som er target light, free light og mr sky portal, vet ikke hvorfor jeg ikke har flere.

nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med ies (utenom ies sun som jeg finner under system) men skal sjekke det ut å se hva jeg får til og finner.

takker for tipset :)

Brukeravatar

larsem8

Du kan feks bruke et free light.
Under light distribution (type) velger du da photometric web, og legger en .ies fil under distribution (photometric web)

IES er en modell for å beskrive hvordan lyset distribueres fra lyskilden.
Her ser du en lyskilde med forskjellige IES-filer.
Bilde
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

ahha ja men dette så jo veldig spennans ut :) jeg fant utav hvordan jeg satt til et photmetric web lys men man trenger eget program for å lage ies filer? er ies filene 2d eller 3d? kan jeg bare tegne slik i photoshop å få det til ies fil å legge inn?
blei litt mange spørsmål der men det blei plutselig veldig omfattende ;)

skal undersøke i tillegg slik at jeg ikka bare maser her uten å undersøke selv ;)

EDIT: fant utav en del programmer jeg kan bruke blant anne photoshop og at det tydeligvis er 2d da ;)
lasta ned ies generator 3 og det var jo bare dritbra til dette :)

Tusen takk for hjelpen :)

Brukeravatar

larsem8

EDIT: fant utav en del programmer jeg kan bruke blant anne photoshop og at det tydeligvis er 2d da

Nei du kan ikke bruke photoshop for å lage en .ies.

En .ies inneholder bare data om distribueringen av lyset fra en kilde
Søk på "ies generator" f.eks.
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Nei du kan ikke bruke photoshop for å lage en .ies.

jeg var litt for rask med den ja for jeg fant en tutorial om å lage realistisk ies lighting effect in photoshop men de brukte ies generator til å lage selve ies`en

prøvde ut å lage noen tester og legge det inn i 3ds og det var jo bare genial måte å gjøre det på :)

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » søn 10 jan, 2010

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

lastet ned ;)

tusen takker :)

det var veldig kjekt program å bruke man må bare fintune og slikt

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » man 11 jan, 2010

nå får jeg et helt annet problem:Bilde
jeg har prøvd å endret texture, forandre type lys og alt mulig men får ikke de strekene på veggen og det vekk.
jeg ser det at når jeg brukte mr omni som vist på tidligere bilde så kom det ikke så jeg lurer felt på hva det kan være?

jeg har gjort taket høyere i tillegg slik at det får litt mer spillerom, merka det var vel lavt :P

Brukeravatar

larsem8

Legg innav larsem8 » man 11 jan, 2010

Hm, det så jo merkelig ut! Aner egentlig ikke hva det kan være...

Synes kanskje det fortsatt er litt lavt under taket? Hvor mange cm har du?
240 cm er den vanligste takhøyden her til lands.
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

på bildet der er det rett over 200cm ca. høyninga blei ikke med på dette bildet men jeg høynet taket opp til 300cm ca pga alle tingane er ikke helt korrekte i størrelse noe jeg kan gjerne bruke litt tid på :P

Brukeravatar

larsem8

Legg innav larsem8 » man 11 jan, 2010

tingane er ikke helt korrekte i størrelse noe jeg kan gjerne bruke litt tid på

Mitt første tips når det gjelder visualisering er å sjekke mål på ting før du setter i gang med å modellere. Og modellere i riktig skala i forhold til units i max, sånn at lys og kamera oppfører seg fysisk korrekt.

Er ting i feil størrelse i forhold til hverandre kan det være vanskelig å få alt til å stemme i etterkant hvis man har mange ting i scenen. Skalerer på en ting, så må du skalerere enn annen igjen, og da ble den feil, og så har vi det gående, hehe.

Setet på en spisestol er typisk 50 cm over gulvet mens ryggen typisk går en halvmeter til. Et spisebord er typisk 70-75 cm høyt.
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

det er spiseborder og stolene som er korekte her, resten er skalerte fordi jeg hadde lavt tak :P men holder på med å ordne alt dette, har fått lakt inn et passelig lys som blei passelig greit som det ikke kom den greian på veggen åsså legger jeg til noen vegglamper så blir det vel bra til slutt.
dette er ikke noe jeg skal ha til perfekt, dette er bare øvelse på lys delen ;) men har satt inn en scene slik at jeg har litt forskjellige lysbehandlinger i scenen.
jeg har tidliger spurt angående GI og FG og jeg forstår veldig mye mer av de instillingene og hva de gjør nå slik at det blir mye bedre ;)

disse bildene som er lagt ut her er bare "crap" rendering

Brukeravatar

NastyMix
Sted: moss

Legg innav NastyMix » man 11 jan, 2010

Jeg ser at de rare skyggene kommer også på gulvet i tillegg til veggene. Nå tipper jeg litt her men...det kan være på grunn av den noisete texturen på lampa og når du har så skarpe skyrrer som du har i scenen din nå, så synes det for godt.

Du skriver du har prøvd å forandre på textur og type lys, men har du prøvd å stille inn på skygger?
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Gå tilbake til «Lyssetting»