Hvordan få flomlyseffekt på lyset?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Hvordan få flomlyseffekt på lyset?

Legg innav hardrock_ram » lør 17 mar, 2012

Program: 3ds

Jeg skal føre et kamera forbi et lys som på et punkt vil lyse rett mot kameraet. Med et vanlig lys blir det selvsagt ikke mye fancy effekt, og det blir lissom ikke noe særlig å bruke en selvlysende flate heller. Det jeg vil ha er en flomlyseffekt. Det kan også være stilig med lens flare, så lenge det ikke ser billig ut. Jeg har ingen idè om hvordan jeg skal få til en slik flomeffekt overbevisende, så lurte på om noen kan hjelpe meg? :)

SLIK
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

LuvMachine
Kontakt:

Legg innav LuvMachine » lør 17 mar, 2012

Hva med å rendre lyset i ett eget pass? Bare compe det inn i post, legge på litt glows/lensflares osv...? Skulle tro det ville være enklest, med godt resultat, med mindre det er noe som forhindrer dette på no måte...?
"There are very few personal problems that cannot be solved by a suitable application of high explosives."
http://failfactory.weebly.com/index.html

Trådstarter
hardrock_ram

Jeg vet ikke om det vil gi et godt resultat ...? Det skal passere ting i forgrunnen mellom kameraet og lyset, pluss at jeg er ganske skeptisk til en del slike post-effekter som legges på ... :roll:

Brukeravatar

LuvMachine
Kontakt:

Legg innav LuvMachine » lør 17 mar, 2012

Hehehe, var litt av samme tankegang før. Er mye post-effekter som kan ende opp se crappy ut, men litt tweaks og justeringer i post-pakke of choice gjør underverker! Betyr vel lite om det passerer ting. Du kan som sagt rendre ut ett eget pass med kun lyset, sette alt annet som non-renderable, men at det fortsatt rendres skygger osv for objectene i scenen. Litt dårlig forklart. Husker ikke heeeeeelt hvordan man satte opp dette, lenge siden jeg har brukt dette og det var med Vray, men litt googling på emnet bør lyse vei ^^ Alpha mask passet kan så brukes til maskere ut objectene som passerer forran, makin it all look gooooooood, men at du fortsatt får den nice glowy flomlysfeelen. Som så compes i post og addes på litt effekter så det blir litt mykere og realistisk. :D
"There are very few personal problems that cannot be solved by a suitable application of high explosives."

http://failfactory.weebly.com/index.html

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » lør 17 mar, 2012

Dette er lettest og gjøre i post og sikkert det beste. ha matte på alt utenom lyset så det ikke blir synlig om ting stpr foran det.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » lør 17 mar, 2012

volumetric light er vel også en vei og gå, samme med et glowlys eller noe :P

men tror det nok er raskere i post.
Freelance 3d Artist

Trådstarter
hardrock_ram

Ja ok. Når jeg tenker på det, så tror jeg at jeg blir nødt til å finne en tutorial på dette. Det kan godt hende jeg går for løsningen du foreslår, men jeg må ifinne ut av dette ordentlig. Har ikke så greie på lyssetting i det hele tatt, hehe :)

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » søn 18 mar, 2012

Lensflare, volumelight og glare vil hjelpe deg langt på vei.

du kan se her:
https://www.videocopilot.net/products/opticalflares/

jeg har også laget en tutorial på hvordan du kan bruke volumelight på en grei måte:
http://www.3dvala.com//Original%20web%20side/Tutorials/cinema_projection.swf

:)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » søn 18 mar, 2012

Hmmm ... Dette ble dritt :P

Hva slags pass skal jeg rendre ut fra max slik at jeg kun får de lysene jeg vil skal flombelyse?

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Du kan rendre ut et volume light helt alene, så kan du maske ut det som eventuelt kommer i veien for lyset, så kan du rendere ut de objektene som blir truffet av volum lyset med glare, etterpå. Men som nevnt over så tror jeg det beste er å gjør dette i post med en plugin som jeg henviste deg til. Sier ikke det er umulig å få det til i 3dsmax, men det er nok det kjappeste og enkleste.
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Jeg fant denne. Har aldri testet den, men Vray har mye bra funksjoner så det kan være verdt å sjekke ut :)

http://www.youtube.com/watch?v=LXkCzCeQXLQ
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Trådstarter
hardrock_ram

Jeg tror kanskje jeg har beskrevet det jeg vil ha litt feil. Det er små lys, så flombelysning er egentlig feil ord. Jeg vil bare at lampene ikke skal se platte og kjedelige ut når de lyser mot kameraet. SLIK vil jeg ha! :P. Det står at jeg skal bruke glare og glow shaders i eksempelet. Regner med at dette bare skal legges på i output under camera shaders ...?
Jeg må prøve å klare meg med det jeg har, dvs. 3dsmax og Fusion ... :)

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » søn 18 mar, 2012

da bruker du enten glow og lens flare i AE eller glare og lens effects i max og tweaker på dette. Glare hiver du bare inn i camera shaders i max og tweaker på mappet i mat editoren til du blir fornøyd. om du skal bruke glare ville jeg rendret det i eget pass for mest kontroll. samme med lens effects.

EDIT: du bruker fusion ja, vet ikke hvordan det er med lens flare der men om den har det bør den vel være bedre en AE sin.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Trådstarter
hardrock_ram

Ja, jeg skjønner. Jeg tror post er mest aktuelt. Nå har jeg ikke Fusion installert, så får ikke sjekka hvordan ting er der. Disse lysene vil til tider bevege seg rundt ganske raskt, og bli maskert av diverse objekter til stadighet. Hvordan får jeg ut et pass som markerer deres posisjon, samt om de blir maskert?

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Jeg forsto spørsmålet ditt jeg og det var egentlig akkurat det der jeg mente ;)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Gå tilbake til «Lyssetting»