Sannheten om renderman?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

Sannheten om renderman?

Legg innav danielodland » ons 19 okt, 2011

Jeg har vurdert en stund å kjøpe en renderer, men har ikke bestemt meg for hvorvidt det er verd det når maya kommer med MR eller for hvilken renderer det i så fall skulle blitt. Jeg har gjort litt research rundt alternativer, og finner en god del info om de fleste unntatt renderman. Det ser for meg ut som veldig få privatpersoner eier denne til tross for at den er ikke så fryktelig dyr (renderman for maya). Jeg har lest mye på forumer(fora?) rundt omkring og hvis noen spør om den ser det alltid ut til at de blir frarådet Renderman med beskjed om å holde seg til MR eller Vray. Er dette bare uvitenhet eller er det et godt råd?

Jeg var i mailkontakt med Pixar angående renderman for maya, og de virker bemerkelsesverdig uinteressert i at jeg skal kjøpe den. Måtte sende flere mailer for å faktisk få svar på det jeg spurte om. En av tingene jeg har hørt er at med renderman følger det ikke med shadere i det hele tatt, man må programmere alle shadere selv med mindre man kjøper med "slim" (nodebasert shader editor). Jeg spurte Pixar om dette og fikk beskjed om at man får med tilsvarende shadertyper som det maya har, samme med lys. Når jeg ser screenshots og tutorials for renderman ser jeg bare den ene rendermanshaderen, så ikke vet jeg. Noen som vet svaret på dette med sikkerhet?

Jeg lurer på om dere som eier denne/bruker den på jobb kan si noe om hvorfor dere bruker den/har brukt den og hvorvidt dere ser noen grunn for en privatperson til å skaffe den. Jeg har ingenting imot om den er litt vanskelig å lære, men det er jo et problem om man trenger et team med programmerere for å gjennomføre noe som helst eller hvis ting tar veldig lang tid å gjøre selv når man kan det. Rendertid er også en faktor, men vet ikke om man kan gjøre en rettferdig sammenligning.

Grunnen til at jeg er interessert i denne er dens status i filmbransjen. Grunnen til at jeg ikke bare laster ned en trial og finner ut av dette selv er at det finnes ingen. Mailet Pixar og prøvde å grine meg til en evaluationversjon, men det fikk jeg ikke. Det er forbeholdt studioer.

Storveis om noen som vet kan belyse dette litt =) Vet at det finnes i alle fall en tråd hvor renderman er hovedemne, men det var lite å hente der=)

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tor 20 okt, 2011

Syns selv at det hadde vært interessant å få vite noe mer om Renderman ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «Rendering»