Noob spørsmål, maske ut objekter til comp!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Innlegg: 885
Registrert: fre 02 nov, 2007
Sted: Olso
Kontakt:

Noob spørsmål, maske ut objekter til comp!

Legg innav Tormem » ons 07 sep, 2011

Hallai!

Jeg har behov for å overlappe noen objekter i en scene og likevel rendre dem ut på et separat layer, med alpha. Mer spesifikt har jeg en masse paintFX objekter som utgjør en hage, og et hus som delvis overlapper og delvis blir overlappet.

Dette er jo en rimelig vanlig problemstilling, men jeg ønsker altså en shader som tar høyde for overlapping og "maler ut" de andre objektene, og likevel opptrer som en vanlig alpha. Jeg har på tungespissen hvordan jeg løser dette for jeg VET jeg har sett det et sted, men kanskje noen vil gi et lite hint?

Altså, alt det hvite skal være alpha, huset må være med for overlapping.. eller?

PS: Kommer til å maske ut objekter for bedre kontroll og oppbygging.

Bilde

Brukeravatar

oophus
Innlegg: 513
Registrert: man 20 apr, 2009

Legg innav oophus » ons 07 sep, 2011

Litt usikker på hva du spør om, men mener du det å huke av "visible for camera" saken? Under object properties?

Hvis ikke kan du vell bare lage en alpha med object ID's?

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Innlegg: 885
Registrert: fre 02 nov, 2007
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » ons 07 sep, 2011

Fant det!! Lambert shader med "Black Hole" matte!!

http://www.onoff.ch/2008/06/21/using-the-black-hole/

Takk for svar likevel :)


Gå tilbake til «Rendering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron