Alternativ til Mental Ray?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Alternativ til Mental Ray?

Legg innav Tormem » ons 31 aug, 2011

Hallai

Jeg har alltid brukt MR i Maya, bortsett fra ETT prosjekt i CD4 for mange år siden. Nå begynner jeg å lure på om det ikke finnes mer lettvinte alternativer til dette, og tenkte å spørre dere.

Plug-ins hadde vært det beste, da jeg trives i Maya ellers. Har sett litt på Vray, men er det virkelig verdt et bytte/kjøp? I eksterne pakker jeg jeg sett mye bra fra Maxwell og Lightwave, hva enn de bruker.

Mitt "problem" er at jeg aldri har syntes render var det morsomste, jeg vil bare presentere greiene mine slik jeg har tenkt uten å ta på meg ingeniørbrillene og finregne på BSP og photons og styr hver ENESTE gang. Har ellers styr på layers og compositing, det må ikke være ett-trykks løsning.

Objektene som rendres blir fremover en del motion graphics, fluid simulations, egentlig det aller meste bortsett fra karakteranimasjon (for nå ihvertfall).

Jeg har lyst å bygge/animere, sette på hovedtype materialer med presets og tweake derfra, sette opp intuitive lysrigger og få noe som fungerer. MIB-materialet + physical sun/sky er en begynnelse, men på ingen måte fleksibelt nok.

Noen som gidder komme med innspill?

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 01 sep, 2011

Hvis du vil ha minst mulig innstillinger er nok det enkleste å gå for en unbiased rendermotor ala iRay e.l. Tipper Maxwell også er ganske likt uten å ha testet det selv.
Der er det minimalt med renderinstillinger, men du mister utrolig mye fleksibilitet i lys og shadere etter som alt rendres ut "fysisk korrekt". Det høres ikke ut som en god idè hvis du skal jobbe med motion graphics ;)

På en annen side så synes jeg det er skjeldent man trenger å henge seg veldig opp i selve renderinstillingene. Du kan fint lage et enkelt preset med Final Gather og et ok Anti-Aliasing oppsett. Tweaking av rendersettings er kun for å finjustere kvaliteten. Selve looken gjør du jo i materialer og lyssetting, og det er mer eller mindre samme jobben uansett pakke.

Vray er forsåvidt også helt likt som MR nå. Noen ting har andre navn, men gjør samme nytten. Har såklart en litt annen look, men shadere, lys osv er likt. Arch & Design og Vray shaderen er faktisk så like at, iallfall i max, kan man bruke A&D shadere rett i vray.
Men en fordel med Vray er helpfila som har bildeeksempler på veldig mange instillinger. Utrolig greit å kikke i når man bare skal lære seg rendermotoren.

Eks: http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/ ... un_sky.htm
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » tor 01 sep, 2011

Tusen takk for innspill!! Jeg er jo litt pysete når jeg flykter fra MR og truer med å rømme hjemmefra, men har sittet og slåss mot en j**a skygge i dagesvis og synes det er begynt å bli alvorlig anti-gøy. Må vel bare bite det i meg og LÆRE rendering fra bunn av en gang for alle... :D/

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » tor 01 sep, 2011

Vil anbefale Vray, bruker det selv her på jobben.
Maxwell er konge og ting blir bra, men problemet her er med engang du skal rendre lengre sekvenser så bruker den alt for lang tid så lenge du ikke har en kjempe farm.

Med vray så føler jeg ikke at det er så tungvint med forhold til render settings, du justerer bare (sånn veldig røft) AA og Gi omtrent, kanskje litt tweaking for og ungå flickering osv, men her kjører jeg bare Brute force og vips så er det borte.
Men minus er at noen scener må ha høye sampels for og slippe kornete bilder.

Jeg selv mener det har mer med hvordan du lyssetter scenen, hvordan HDRI map du bruker, hvor fine er teksturene dine og selve modellen din. Er alt dette på plass så kan du "omtrent" bare rendre det med hva som "helst".

Håper det hjalp noe, men anbefaler deg mest og bare teste forskjellige render motorer og se hvilken du liker best :)
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Gå tilbake til «Rendering»