Motion Blur - I rendering eller i post?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

Motion Blur - I rendering eller i post?

Legg innav danielodland » lør 28 mai, 2011

Hva gjør du? Rendrer du med motion blur eller legger du dette til senere?

Har til nå lagt til motion blur i 3d, men det hadde vært mye greiere å kunne
gjøre dette i compositing. Lurer derfor på om det er noen ulemper ved det.

Spesielt til dere som jobber med VFX, hvor i pipelinen kommer motionblur inn?

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » lør 28 mai, 2011

Ikke så mye respons, så her er min input: Bare gjør noen tester. I hovedsak skiller man på 2d og 3d motion blur. De kan se rimelig ulike ut i min erfaring. Se logoen min her for 3d blur: Link til logo-ident (bilder nederst)

Det handler vel om at blur er repetisjon av objektet i retningen det beveger seg. 3d-blur vil ta hensyn til objektets virkelige posisjon og relative hastighet til kamera, 2d blur (særlig i comp) forsøker herme to frames med flat pixel-data til samme effekt.

3d-blur tar ofte lang tid å rendre ut, men jeg tror jeg vil gå for kun det så lenge det viser en forskjell. Det bare ser bedre ut, siden det kalkulerer med mer data (form).

Gjør noen tester på noen sekunder og sett det opp mot hverandre, velg den som er finest i ditt prosjekt vs rendertid.

Jeg jobber IKKE i VFX, bare så det er sagt :D

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » lør 28 mai, 2011

Ok takker for svar. Vil det si at 3D blurring vil lage blur på et objekt som beveger seg i kameraets Z-akse, selv om det ikke vil bli synlig i renderen? Hva er i så fall poenget med det? Vet ikke om noe har gått meg hus forbi kanskje..

saaro
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » søn 29 mai, 2011

har nettopp lest om motion-blur i en bok nå. "Digital lightning & Rendering" av Jeremy Birn. Jeg har ikke jobba noe med det, så skjønte ikke så veldig mye :p , men kanskje det hjelper deg! Var forskjellige teknikker å gjøre det på i ett 3dprogram.
Kanskje du kjenner noen som har boka, eller kanskje den finnes på .pdf fil på nettet.
Lykke til :)

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » søn 29 mai, 2011

saaro skrev:har nettopp lest om motion-blur i en bok nå. "Digital lightning & Rendering" av Jeremy Birn. Jeg har ikke jobba noe med det, så skjønte ikke så veldig mye :p , men kanskje det hjelper deg! Var forskjellige teknikker å gjøre det på i ett 3dprogram.
Kanskje du kjenner noen som har boka, eller kanskje den finnes på .pdf fil på nettet.
Lykke til :)

hehe, har den faktisk. Har bare ikke hatt tid eller lyst til å lese den =) Altfor mye annet jeg har lest,sett og jobbet med. Takk for
tipset, skal se om jeg får lest den en vakker helg.

saaro
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » søn 29 mai, 2011

Tror det er snakk om 10 sider med en del bilder i, så tar ikke så lang tid å lese. Anbefaler å lese boka, den er bra synes jeg! :)

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » søn 29 mai, 2011

Jeg har laget en tutorial på dette. Dette er riktignok fra 3dsmax men kanskje den kan gi deg noe tips. http://www.3dvala.com/Tutorials/Scanline_algorithms_Motion_Blur.mp4
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » søn 29 mai, 2011

Neat! Takker, skal se den asap!

Gå tilbake til «Rendering»