Konverterer du til .map?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Konverterer du til .map?

Legg innav danielodland » tir 19 apr, 2011

Observerer at noen konverterer teksturmaps (spesifikt normal maps i den sammenhengen
jeg så, vet ikke om det spiller noen rolle) til .map filer når det skal inn i mental ray.
Dette var visst fordi mental ray jobber bedre med disse og bruker mindre minne.

Kan noen peke meg i riktig retning til en god forklaring, eventuelt
forklare litt her? Det jeg lurer på er hvorfor dette gjøres (utover det jeg skrev),
om det er vanlig (har aldri hørt om det, heller ikke fra noen av lærerne mine)
og hvordan (bare å skifte filetternavn eller må det gjøres i en eller annen converter).

Hadde også vært greit å vite om dette er en ting spesifikt for MR eller om andre
raytracere som vray og renderman har denne preferansen.

Brukeravatar

Pietas
Innlegg: 1412
Registrert: søn 16 apr, 2006
Sted: London

Legg innav Pietas » tir 19 apr, 2011

Vet ikke om det er spesifikt til MR, men jeg tror det. naar du konverterer til .map med -r -p som flags saa lager den mipmap av filen.
Saa hvis du har en 16k tekstur som bare er noen piksler i renderen saa laster den kanskje bare inn 128x128 tekstur inn i minnet.
Sikkert noen som kan gi en litt mer utfyllende svar enn det.

PS! Snakker om ting jeg ikke har saa veldig peil paa :)


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » tir 19 apr, 2011

Ah så det dreier seg om mipmapping! Da skjønner jeg litt mer. Hadde vært neat om noen visste svaret på resten! =)

Takk for svaret!


Gå tilbake til «Rendering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron