render for film?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
creadull
Sted: Melbourne

render for film?

Legg innav creadull » ons 02 feb, 2011

hei 3D huer landet over :)

vi på Noroff 2. året påbegynner snart vårt avslutningsprosjekt: animasjonsfilm. med alle parter av en produksjon involvert.

det jeg opprettet denne tråden på, er som dere ser, rendering. hvorfor tar jeg dette opp i det hele tatt?

noen elementer vi vil ha med i vårt teams film (og som da burde spille rolle på hvilken render vi ender med å bruke):
vann, sub surface scattering, små partikkel simuleringer, fume fx.

- Mental Ray har en stygg tendens til å lage "smooches" av sort... støy rundt forbi. less favorable.. vet egentlig ikke hvorfor dette skjer. ved første øyekast ser det ut som en overbolet colorblend effekt, men ikke fra/til objekter som er nære hverandre. (om dere vet hva jeg prater om, kanskje dere har en løsning?

- Scanline begrenser fort hvor god filmen blir seende ut. føler jeg. innvendinger på dette?

- PhotoRealistic Renderman: ingen erfaring med denne, (hørt en del bra feedback) men jeg har ingenting imot å lære meg denne om det er denne som kommer sterkest ut. (har omtrent 3-4mnd på meg før det må rendres. no probs ;) )

vil takle disse problemene i forkant, så vi kan konsentrere oss om det vi trenger å konsentrere oss under produksjonen.

på forhånd takk

- E. ;)

word.

catche
Sted: Sandnes

Legg innav catche » ons 02 feb, 2011

Jeg kan anbefale mental ray. Som du sier så er blotcher et problem om man gjør seg avhengig av fg/gi som indirekte illuminasjon. Det finnes dog andre måter å fake gi på om det er inne-scener som skal lyssettes (se denne) For utescener fungerer både omni+skylight og daylight system. Sistnevnte kan gi best resultater, men da bør det leses om HDRI og linear workflow for å fjerne "standardutseendet" som det gir uten noen tweaking. Vil anbefale å rendre et ao-map som tweakes i post i tillegg uansett type lyssetting

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » ons 02 feb, 2011

Og når det kommer til partikkelsimulering og FumeFx så er det avhenvig av hvordan du ønsker det skal se ut til slutt.

F.eks, hvis du har flammer i filmen i nærheten av bakken så kan det være greit å bruke MR slik at bakken blir lyst opp av flammene. Hvis du kun skal ha røyk-effekter så kan du spare litt tid med å bruke scanline. Du vil få så og si det samme resultatet.

Noen ganger kan det lønne seg å bruke scanline til PFlow, noen ganger MR. Mye avhenger på materialet du bruker.
www.amvfx.com

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » ons 02 feb, 2011

Ville kanskje studert mr litt mer istedefor og prøve og lære seg ny rendermotor. Renderman skal visst i tilegg være tungt og sette seg inn i.
Sist redigert av krth8 den ons 02 feb, 2011, redigert 1 gang totalt.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 02 feb, 2011

Mitt tips er å droppe å sette seg inn i så mye nytt. Kan du mental ray delvis så konsentrer deg om den og heller løs problemene du har der. Uansett rendermotor så dukker det opp problemer og ting underveis. Ikke minst er det 10 ganger bedre å kunne en motor godt enn å kunne 3 delvis. Når du først kan en bra og vet hva de forskjellige instillingene gjør er det også mye lettere å hoppe til en annen motor.

Som nevnt kommer flickering og splotches som regel av FG kalkuleringen. Dette kan bl.a. prekalkuleres for å unngå slike ting, og det finnes guides på nettet som forklarer hvordan. Det tar kortere tid å fikse et problem i en motor du kan, enn å lære seg en fra grunnen + fikse nye problemer. 3-4 mnd er egentlig ikke lang tid på en kortfilm, og jeg ville ikke brukt tiden på å sette meg inn i nye rendermotorer og plugins.

Det er såklart bare mine råd. Jeg ville konsentrert meg om story og animasjon i tillegg til bra modeller og gode teksturer.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
creadull

det blir nok til å takle problemene i MentalRay ja.

har allerede sett inn på flickering problemer, og har et par løsninger.

det er fortsatt en god stund til vi starter produksjonen, greit å få lufta litt sånne ting først. Enig med deg Tronotrond angående å være kjent med en render. ville bare lufte tanken. har lest litt her å der i det siste ser du.. alltid greit å bekrefte eller avkrefte ting. det å være åpen for forslag fra en 3. part ser jeg på som en styrke ;)

Catche, din post hjalp veldig. akkurat dette jeg har sett etter å tenkt på en god stund :)

men, når jeg rendrer i forskjellige passes, hvilken filtype er mest beleilig? finner ikke noe om dette noe sted.. det inkluderer Jeremy Birn's "Lighting and rendering" Second Edition - boka. Anbefaler denne boka forresten!

word.

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » ons 02 feb, 2011

Flickering er ofte fordi du har project fg points from camera position på i final gather. Sett den til project along path om ikke du allerede har det.

Du kan rendre i rpf. Da kan du extracte render passes i AE siden det ligger i bildefilen. Om ikke kan du rendre feks .tga eller .png
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 02 feb, 2011

Alltid skal det dukke opp idioter med idiotspørsmål her på forumet

Du kommer til å stryke uansett, så isteden for å lære deg en rendermotor, så kan du heller øve på å skrive jobbsøknad hvor du ljuger så det tyter ut av øra på deg. På den måten kan du kanskje håpe å slippe å leve av studielån resten av livet.

Du kan evt. trekke på hjørnet. Den sjiraffhalsen er perfekt til store hodebevegelser, så for første gang i livet ditt vil du muligens oppleve at noen er fornøyd med jobben du gjør.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
creadull

hahahaha klassisk Erik x) ikke hør på han gutta. pleide å gå i klasse med den her tosken :)

heheahaha, bare vent du Erik. Er i full sving med masse her i "studio" ;)

bruker .tga filformat. har innebygd pre-multiplied alpha n shiet ;)

word.

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 03 feb, 2011

Mitt tips er å droppe å sette seg inn i så mye nytt. Kan du mental ray delvis så konsentrer deg om den og heller løs problemene du har der. Uansett rendermotor så dukker det opp problemer og ting underveis. Ikke minst er det 10 ganger bedre å kunne en motor godt enn å kunne 3 delvis. Når du først kan en bra og vet hva de forskjellige instillingene gjør er det også mye lettere å hoppe til en annen motor.

Kunne ikke sagt det bedre selv
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Gå tilbake til «Rendering»