Hjelp meg, rendering av bakgrunn!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Hjelp meg, rendering av bakgrunn!

Legg innav Hvit_Ravn » tor 11 nov, 2010

Hei!

Nå har jeg prøvd og løst dette selv de siste to dagene men finner ikke ut av det :(

Jeg skal rendre utsikt i fra terrasse, men bakgrunnen som jeg har brukt i enviroment mappet/ GI skylight og refelection/refractions slotten er helt mongo! Det vil si at den ikke wrapper rundt hele scenen og der hvor den stopper kan jeg ikke rendre ut alpha map! Den blir helt solid med andre ord.

Jeg har skrudd av alle tenkelige plasser hvor det mappet kan ligge, alle overnevnte og background image også, men fremdelses rendrer driten! (bare den er grået ut), jeg blir ikke kvitt mappet...

Jeg har prøvd og merge til ny scene, men problemet er der fortsatt...jeg har prøvd og bytte map, ,men skillelinja er der fortsatt. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre får å fikse det. Hvis ingenting tunker er siste utvei og manuelt gå rundt med lasso tool i photoshop og lage min egen "alpha", men det har jeg helst ikke lyst til da det er flere som skal rendres.

Legger opp et bilde som illustrerer. Det grå på venstre side er "solid" og vil ikke rendre alpha. Det hvite er der bakgrunsmappet ligger. Nå har jeg jo skrudd av så nå viser den bare hvitt fordi det er fargen i "enviroment background color". Men den skulle jo uansett ha dekket hele bakgrunnen og skulle ikke blitt opplyst av lyset som kommer i fra vinduet på venstre side. Jeg blir gal!

Bilde
Keep moving forward

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 11 nov, 2010

send meg scenen så kan jeg se på saken.. 3dvala(a)gmail.com
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tor 11 nov, 2010

Nå ser det ut som det skjer noe. Jeg slette alle modellene og lagde en placeholder for boligen, tok en testrender og da var bakgrunnen plutselig i orden..den wrappet rundt scenen som den skal. ser ut som om problemet ligger i en av modellene...høres jo forferdgelig ut som en bug..

EDIT:

Ok da fant jeg ut av det...

Hadde noen dome lys på inne i de forskjellige leilighetene som rendret solid sett utenifra, jeg huket på "invisble" så ble selve domen ikke tatt med i rendringa...jiiippii! :)

Takk for tilbudet v@la men nå løste det seg..
Keep moving forward

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 11 nov, 2010

Takk for tilbudet v@la men nå løste det seg..

No prob. Bra det løste seg :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Gå tilbake til «Rendering»