gjennomsiktig modell ved rendring med bakgrunn

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Smithy
Kontakt:

gjennomsiktig modell ved rendring med bakgrunn

Legg innav Smithy » tor 25 mar, 2010

heisan..
Jeg driver å fikser litt på rendringen på en bil jeg har holdt på med, og når jeg har bilen foran en bakgrunn jeg har satt opp i viewport, så skimter man bakgrunnsbilde litt igjennom selve bilen, noen som har litt peil på hva dette kan skyldes?
Jeg trudde først dette var refleksjon av bilde fra en annen vinkel, men ser man nøye, så ser man at man ser rett igjennom modellen.Bilde
Lars Espen

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 25 mar, 2010

Jobber du i 3dsmax?
Hvis du har satt bildet i reflectionmappet, så er muligens mappingen satt på "Screen".
Dette gjør at refleksjonen blir som prosjektert rett på bilen som da gjør at refleksjonen vil være prikk lik bakgrunnsbildet.
Don't let the fire fade!

Trådstarter
Smithy
Kontakt:

ja jeg bruker 3dsmax.
men bakgrunns bilde har jeg låst til bakgrunnen, ikke på noe plane, under bilen har jeg matte/shadow/refleksjon materiale på plane`et. med det samme bilde som jeg har som bakgrunn har jeg også lagt i "Camera mapped background"
Bilde
Lars Espen

Trådstarter
Smithy
Kontakt:

jeg bruker mantal ray =)
Lars Espen

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 25 mar, 2010

Ah, ok. Da er problemet at bilens materiale ikke har noe å reflektere utenom det som er bakgrunnen og siden det er en bakgrunnsmateriale er det automatisk satt til "Screen"-mapping.
Så det du må gjøre er å kopiere(ikke instance) bakgrunnsbildet inn i bilens "environment" materiale (hvis du bruker arch & design) og der må du sette mapping til "Spherical environment", prøv det.
Don't let the fire fade!

Trådstarter
Smithy
Kontakt:

Legg innav Smithy » fre 26 mar, 2010

ja det hjalp endel.
Men hadde på en materiale som het "Promaterials- MetalicPaint"
Men det hjalp med arch & design. Den ble ikke "gjennomsiktig"
Lars Espen

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » fre 26 mar, 2010

Trur ikke det var Metalic som gjorde det, det skjer når du har enviroment mappet som screen. Skal du bruke det til refleksjoner osv må du ha spherical og hdri. Så comper du det sammen til det bakgrunns bilde du skal ha bilen din i. :)
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Trådstarter
Smithy
Kontakt:

Legg innav Smithy » søn 28 mar, 2010

ahhh skjönner, men når du sier comper den sammen til bakgrunnsbilde, hva tenkte du på da? eller ossen tenkte du det rettere sagt at jeg skulle gjöre?
Lars Espen

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » man 29 mar, 2010

1: Du finner et hdri map som matcher opp mot det bakgrunnsbilde du ønsker og bruke. Vis hdri bilde er stor og fint kan du også bruke det som bakgrunn.
2: Rendrer bilen din, sleng evnt. med et par passes som AO, Reflection, Diffuse og Shadow.
3: Åpne opp ditt bildebehandlings program f.eks Photoshop, Nuke, Fusion eller After Effects.
4: Her legger du opp bakgrunns bilde og comper det sammen med bilen din. Google litt om hvordan man setter opp passes osv.

Er veldig enkelt forklart, men håper det hjelper deg litt. Det finnes en del fine tutorials rundt omkring som forklarer deg bedre hva som er lurt og hvordan ting gjøres :)
3D/VFX Artist

Storyline Studios AS

Storyline Studios

personal:

WEBSITE

Gå tilbake til «Rendering»