Final gather

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord
Sted: Bodø

Final gather

Legg innav MrTord » ons 25 mar, 2009

Hei!

Sliter litt med noen uønskede skygger på kanten av en bok jeg skal rendre ut til film. Skyggene endrer seg for hvert bilde og skaper en forstyrrende flimring.

Er det noen som vet hva dette skyldes.

Jeg bruker Mental Ray og final gather med surface shaders som lyskilde.
innstillingene på final gather er :

Accuracy 500
point density 1
Point interpolation 50

Er ikke sikker på om dette er de beste innstillingene. De har innvirkning på de uønskede skyggene, men ikke nok til at jeg kan fjerne dem med å forandre på disse.

HELP!

:)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 25 mar, 2009

Det er nok fordi maskinen kalkulerer FG på hver frame. Den sprer ut lysstråler random og da blir det forskjeller. Det blir tydeligere ved lavere settings da den har færre lysstråler å kalkulere lys og skygger fra.

I f.eks. vray. kan du sette renderen til å kalkulere ut slike ting før du rendrer og lagre det til en fil som den så leser fra. Da bruker den samme lysinformasjon på hver frame.

I Mental Ray skal det hjelpe å slå på GI sammen med FG for å jevne ut slik flickering. Kan nok også øke settings'ene litt. Prøv med f.eks. 1000 i accuracy.

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

hmm

Legg innav MrTord » ons 25 mar, 2009

har vel prøvd de fleste settingene nå, men uten noe spesielt hell. Fant en interessant link hvor de forklarer mitt problem, men da i 3ds max. Noen som kan "oversette". Jeg bruker maya

http://3dsmaxrendering.blogspot.com/200 ... er_02.html

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 04 jun, 2009

*Edit* Må lære meg å lese alt før jeg svarer :P

Dette var mitt svar før jeg så du brukte Maya:
-------------------------------------------------------------
Render Setup -> Indirect Illumination -> Final Gather map

Kryss av på "Read/Write File" og velg så hvor du vil FG mappen skal lagres. Når du trykker på "Generate Final Gather Map File Now" vil den starte å rendre bildene, men bare FG delen. Har du en lang animasjon kan du spare litt tid med å sette at du skal rendere hver 10/20/30ende frame elns når du renderer FG map.
Når FG mappen er ferdig rendert trykker du på "låsen" hvor det står "Read Only (FG Freeze)", rett over "Generate Final Gather Map File Now".
Og så er det bare å rendre ut filmen (husk å rendre hver frame nå istede for hver 10ende)
--------------------------------------------------------------------
Nå som jeg vet du bruker maya, er rådet jeg kan gi at du bare finne ut hvordan du lagrer final gather mappen og da leser av den (read only) istede for å generere ny FG for hver frame.

Godt mulig du har funnet ut av dette for en god stund siden, men slenger bare ut mitt svar på problemstillingen.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

Legg innav MrTord » tor 30 jul, 2009

tja, men når objektet er animert, er det vel ikke mulig å bruke denne teknikken.

Gå tilbake til «Rendering»