problemer med å rendre separate sceneelementer

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

problemer med å rendre separate sceneelementer

Legg innav hardrock_ram » tor 21 aug, 2014

Jeg prøver å gjøre litt mer avansert comping, men har et lite problem:

Når jeg skal rendre ut ulike objekter fra 3dsmax så unchecker jeg for "visible to camera" i object properties til alle andre objekter enn det som skal være med i passet. Problemet er at når jeg setter sammen passene i Nuke, så blir lyset litt forskjellig enn hvis alt er rendret sammen i ett bilde. Fatter ikke grunnen til det. Holder det ikke bare å unchecke for "visible to camera" for å separere objekter til ulike render pass? Jeg legger ved bilder som eksempler:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
if your not living on a killing ground, you better make your own

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tor 21 aug, 2014

Du vil få problemer med å compe det sammen. Og hva hvis noe går forran hverandre? Du må heller se på materialene "matte/shadow/reflection" for mentalray, "Matte/shadow" for scanline og "VrayMtlWrapper" i vray. Da får du rendra de ut med skygger og det du vil. Men hvorfor rendrer du ikke bare ut matter? Se under render elements. Det er forskjellige for hver rendermotor. Bare sett på id'er enten på objektnivå eller rett i materialene. Da kan du gjøre disse passene til masker ganske fort i Nuke, AFX el.l.
edit: Det ligger også noen fine scripts på scriptspot! Quickmask fra Anubis bør du sjekke ut. Eller scripte noe selv ved å slenge på svart/ hvite materialer.
Visualization/ Animation
Aker Solutions

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » tor 21 aug, 2014

Jeg har brukt matter slik du beskriver. Grunnen til at jeg rendrer ut elementer separat denne gangen er fordi jeg tester litt deep image compositing i Nuke, og for å ha mulighet til å leke med å fjerne objekter ol, så må de rendres ut i separate pass.

Vray MtlWrapper funker ikke. Det jeg vil er at et objekt skal legge skygger, GI ol. på andre objekter, men ikke være synlig selv. Det funker gi og for seg fint ved å slå av "visible for camera" i object properties, men jeg fatter ikke hvorfor skygger og GI blir litt annerledes når elementene settes sammen igjen :?

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tor 21 aug, 2014

Aha okey. MtlWrapper skal gjøre akkurat det om du huker inne "Matte object" uten å røre det andre. Dette fungerer i vray 2 men i vray 3 er det en bug som kødder til ting. Flere har nevnt dette på Chaosgroup allerede. Tror materialet bugger fortsatt. Kan være det faktisk. Refleksjoner fungerer hvertfall ikke som i v2. Bruker versjon 2 her nå så får ikke testet. Du kan evt få lastet ned en nightly build og teste igjen om du har v3. Kjører du lwf og 16/ 32 bit filer skal dette fungere fint i comp.. hmm.

http://forums.chaosgroup.com/showthread ... ht=wrapper

http://forums.chaosgroup.com/showthread ... ht=wrapper
Visualization/ Animation
Aker Solutions

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » fre 22 aug, 2014

Ser i dokumentasjonen at mtlWrapper brude fungere slik du beskriver ja .... Dette er jo veldig kjedelig når jeg nå skal teste deep compositing :P.

Men uansett så blir det kronglete å organisere synlighet på objekter med mtlWrap. I en scene med mange objekter og materialer, så blir det kaos om man skal gå inn i hvert enkelt materiale for å styre med dette, spesielt siden mtlWrapper ikke kan fungere som en wrapper rundt multi\sub-materialet.

Jeg får bare se hva jeg finner på ...

Redux
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Redux » ons 27 aug, 2014

Vet ikke hvordan dette fungerer i 3ds max, men i maya gir vi bare objektene en singel object properties, huker av at den skal være matte, contribute alpha -1. La den fortsatt være haket av for visibility. Da skal den rendre som ikke synlig.

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » fre 29 aug, 2014

I max kan man under object properties slå av haka for "invisible to camera", så det er greit.
Problemet består av at når jeg separerer elementer på denne måten, så blir de ikke like som når alt rendres i en stor scene. Se på skyggepartiene på de to bildene jeg la ved i første post. Bildene er jo nesten like, men ikke helt. Det er nettopp dette som er problemet: Hvorfor skjer dette?

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 01 sep, 2014

Hm, jeg ser godt hva du forsøker å få til.

Når jeg ser på bildene så ser det jo ut som det er GI-passet som ikke tar med objektene som ikke er visible to camera.

Jeg ville iallfall først og fremst prøve å isolere hvor problemet ligger ved å se og sammenligne hver enkelt pass.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 01 sep, 2014

Saken er at de er IKKE delt opp i diffuse, specular osv. Det er også akkurat samme innstillinger på begge renderne. Den eneste forskjellen er at på det ene bildet er hvert enkelt sceneelement (plane, cylinders, snake) separert ved å slå av "visible to camera". Deretter slås de sammen med deepMerge.

Det er helt tydelig et eller annet som skjer med kombinasjonen Vray GI og "visible to camera"-innstillingen i object properties i 3dsmax. For ordens skyld: Det er det øverste bildet som er rendret med alle elementene samlet ...

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 02 sep, 2014

Jeg gjorde bare en kjapp test her innimellom en render som står og går, og her er lyset helt identisk på alle passene.
Max 2014, Vray 3.00.07, Brute Force + LC

Nederste bilde er rårender fra max. De to andre er elementer som er identiske med siste bildet.

Da lurer jeg på om det er enten en bug, instillinger eller noe med deep compositing som tuller.. ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 03 sep, 2014

Snåle greier ... Men så lenge du jeg vet at du separerte elementene vha. "visible to camera" og ikke noe annet, så vet jeg at dette er noe som i utgangspunktet skal fungere fint. Takk for at du testet :)

Gå tilbake til «Rendering»