Depth of field i post - hva må jeg tenke på?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

gboom
Sted: london

Legg innav gboom » tir 31 jan, 2012

Zdepth er ikke noe annet enn avstanden fra kameraet til objektene/pixelene. En av tingene man kan gjoere, er som nevnt aa konvertere dette til data som er relevant for fokus. Jeg skjoenner det kan vaere mye aa sette seg inn i saa her er ett av de nevnte alternativene :

Remapper zdepth med kurver :
http://imageshack.us/f/140/zdepthandremappedzdepth.jpg/

Dette er gjort i nuke, men fungerer like saa greit i de fleste programmer som har mulighet for kurve-redigering. Da har du kreativ kontroll over front og back fokus. Enklere kan det ikke bli :)

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 31 jan, 2012

J, jeg forstår prinsippet om å justere kurvene for å få fokus :)

Videre snakket vi litt forbi hverandre når det gjaldt zdepth i Max. Jeg forstår selvsagt at zdepth i prinsippet kun er hvor langt unna en pixel er på bildet. Saken er at Vray-kamera i Max (slik jeg har forstått det) kan justere dette avhengig av innstillingene på kameraet istedenfor avstand.
Standardkameraet i Max har også slike innstillinger, men de fungerer kun hvis man rendrer DOF på direkten.

Så det du sier er at jeg vil få bedre resultat av å ta ut Z-depth fra Max, deretter forandre kurven i post, selv uten din custom programvare?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

gboom

Jepp, renderer et standard zdepth, uten justeringer fra max. Og lek med instillingene med kurver i komp til det ser bra ut. Ofte starter vi "fysisk" korrekt og ender opp med aa justere det til uansett.

Det vaar custom tool gjoer, er at den matematisk generer en slags "V" kurve basert paa ligningene paa wikipedia. Saa det er egentlig bare en fancy-pantsy maate aa re-mappe zdepth'en.

Trådstarter
hardrock_ram

Ok, når jeg skal rendre om en liten stund så skal jeg ta ut et pass med zdepth på den måten :)

Jeg kommer til å prøve krth8`s metode også, men det er bare greit å prøve flere ting ;)

catche
Sted: Sandnes

Legg innav catche » tir 31 jan, 2012

Hvilken fargetone som skal bli blurra kan man stille på med en setting som har verdier fra 0-255 om man bruker lens blur i After Effects, så man kan animere hvor det skal blures etter behov. Bruke curves er bedre dog.
Sist redigert av catche den tir 31 jan, 2012, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

gboom

Kjoer paa! Bruk det som funker for deg. Lykke til med filmen.

Trådstarter
hardrock_ram

catche: Jeg bruker Fusion, så jeg må titte litt rundt der, så får jeg heller spørre siden :)

gboom: Takk :)

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 31 jan, 2012

Jeg gjorde en rask test her nå.

Så ikke ut til at scanline zdepth brydde seg om opacity men lighting pass ut fra beauty gjorde det.

zdepth med MR så er ikke opacity noe problem.

Bilde

her har jeg satt opp med lys også. han har helt rett i det han sier. eneste man kan gjøre av instillinger på et slikt pass er og gjøre fokus planet tynnere eller tykkere, ikke flytte frem og tilbake så dette må da gjøres i max og om du har driti deg så må det rendres på nytt.

Så slike ting i post er nok det mest vennlige.

Men kan man få zdepthen høyere en 8 bit, eller er det høyere?

Det jeg sliter mest med er at på jobb så har vi veldig store scener og har da som regel zdepth fra minimum til max som er 250 meter og scenene vår er vel ca noe slik.

hvis jeg ta vil tynne fokusen en del så blir zdepthen så sexy som dette.

Bilde

kan jo sette zdepth rangen litt kortere men da mister jeg muligheten for og lage litt depth fog med den.

Når jeg rendrer min egen zdepth kan jeg clampe verdiene mye mer uten og få så heavy artefacts som der. Kan man få savet zdepth i en høyere kvalle?

Men om en bruker curve tool som du viser der så kan jo det funke på samme måte om en bruker lys men at man setter lyset til og oppføre seg som en zdepth som går fra 0-1 istedenfor 0-1-0
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 01 feb, 2012

Jeg får bare prøve begge metodene, så ser jeg hva jeg ender opp med. Å kunne gjøre mest mulig i post er selvsagt bra, så jeg skal prøve på det først :)

Gå tilbake til «Rendering»