ZBrush - Move Layer Content Hotkey?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

ZBrush - Move Layer Content Hotkey?

Legg innav Stiansch » ons 19 okt, 2011

Prøver å lage noen tilable textures til forskjellig bruk til skolearbeid framover nå i ZBrush, men i alle tutorials jeg har sett på til nå bruker de dette symbolet "~" (tilde key) for å flytte på layer content. Dette funker ikke på norsk tastatur såvidt jeg kan se iallefall og heller ikke "@" selvfølgelig, som det skal være på engelske tastatur, siden det da er 2-tasten på norske. Er det noen som vet hva hotkey'en for dette er på norske / skandinaviske tastatur eller hvordan man finner det? Noen som vet om man evt. kan stille tastaturet til å være på engelsk bare i ZBrush og om det kan fungere? :)

- Stian

danielodland

Legg innav danielodland » ons 19 okt, 2011

tilde har jeg ved siden av entertasten. Norske tastatur er, etter min mening, veldig tullete lagt opp for teknisk bruk (programmer med mye hotkeys, programmering osv) fordi mange mye brukte taster er dumt plassert (f eks [] og {}).

Hvis du er i windows, kan du vel trykk alt+shift for å skifte språk på tastaturet. Da flyttes kanskje tilde til under esc/ved siden av 1.

danielodland

Legg innav danielodland » ons 19 okt, 2011

Kan du ikke endre hotkeys i ZB?

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Ja, er jo helt anderledes fra engelske f.eks., studerer i England atm og det er veldig frustrerende å sette seg på engelsk tastatur når "@" og mange andre tegn er på helt andre siden fra det norske :P

Anyway, jeg vet hvor den er på det norske, men hvis du trykker på den uten å bruke hjelpeknapper får du jo bare "¨¨" tødler. På amerikanske tastatur er tilde visst nok det du får bare du trykker på den uten andre knapper som ctrl-alt eller shift :\

Og nei, det jeg har skjønt foreløbig så er hotkey-systemet egentlig ganske praktisk da du bare kan holde inne en knapp over brushes eller funksjoner og velge en hotkey du vil ha. Syns likevel de burde hatt et system / register for dette i tillegg for hotkeys som allerede er satt opp som standard. Finner bare Save, Load, Store og en til som bare er for sånne funksjonshotkeys for brushes osv.

pampers

Legg innav pampers » ons 19 okt, 2011

Jeg lurer faktisk på det selv, prøvde å remappe tildeknappen til en annen tast, og det fungerte overalt bortsett fra i zbrush. Tipper det er en superenkel måte å fikse det på though.

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Ja, har prøvd jeg og, og viser seg faktisk at tastaturet mitt er på engelsk i ZBrush, men funker ikke likevel. Tviler ikke, finnes det no knapp for det noe sted i UI'en btw?
Stian M. Schüller | Games Artist

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tor 20 okt, 2011

Trykk Alt og Shift samtidig så vil du endre tastaturet til engelsk i programmet du bruker. Da vil Tilda-keyen funke. Det samme gjelder f.eks i After FX og Premier når du vil maximize et view: Alt + Shift, så tilda.

Oh, og om du noen sinne har fått erstattet æøå med ';[ så er Alt Shift løsningen.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

danielodland

Legg innav danielodland » tor 20 okt, 2011

Jepp, nevnte det lenger oppe. Bruker alt+shift når jeg skal scripte f.eks.

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Legg innav Stiansch » tor 20 okt, 2011

Alt-Skift i ZBrush gir meg ingenting anderledes det jeg kan se, skal du bare trykke begge to kjapt samtidig, skal du holde dem inne mens du trykker på tilde-key, blir tilde-key da den knappen under esc og er det right eller left shift det er snakk om? Siste er kanskje det samme :P

EDIT: Ser at tastaturet endrer seg ift. hvis du skal åpne eller lagre fil iallefall, så det funker, men å flytte layer content ser ikke ut til å fungere fordet.

danielodland

hold inne alt mens du trykker shift. Det er en windows hotkey, ikke zbrush. Det endrer språk på tastaturet. Kanskje det kun funker om du har både norsk og internasjonalt tastatur installert, vet ikke.

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Ja, så det nå at det endra seg til Engelsk nede på oppgavelinja, men fortsatt ikke no forskjell i ZBrush as. Har noen av dere prøvd om dette fungerer selv? Vil gjerne få det til, ser jo sinnsykt kjekt ut!

danielodland

Vet ikke hva move layer content gjør egentlig så kan ikke teste noe særlig for deg, men fins ikke det en knapp for å gjøre dette noe sted i UI'en? I så fall, skal det ikke bare være å ctrl-klikke på den og velge en hotkey? I så fall kunne man bare assignet det som vanligvis skulle vært tilde med mindre du bruker den ofte til noe annet.

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Har ikke funnet funksjonen i UI'en enda iallefall, skal sjekke litt mer. Det gjør det mulig å flytte på "texturen" basically, både farge, materiale og alpha. Sjekk denna så skjønner du hvor genialt det er :D

http://eat3d.com/free/zbrush_tile

pampers

Legg innav pampers » søn 23 okt, 2011

Fikk det til å funke her nå :p Skift til engelsk tastatur som Guilemo nevnte ovenfor, og husk og gå ut av edit mode før du flytter på layer content :)

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Legg innav Stiansch » søn 23 okt, 2011

Right, at ikke jeg tenkte på å prøve å gå ut av Edit mode x)

Takker så mye, skal teste nuh!

Gå tilbake til «Modellering»