Problemer med å samle objekter til ètt enkelt objekt (3DMax)

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
goofygutt

Problemer med å samle objekter til ètt enkelt objekt (3DMax)

Legg innav goofygutt » fre 30 sep, 2011

Kort fortalt så lager jeg en telefonsentral fra rundt 50-tallet som skal 3D printes til en fysisk modell før den så airbrushes/detaljmales, plasseres i montèr og gies vekk til jul til min mormor som jobbet med dette i hele arbeidslivet sitt og elsket det.

Sentralen er laget med egne objekter for tilhørende brytere, kabler og ringesnorer, men for at dette skal kunne 3D printes må alt være èn enkelt modell, og ikke flere modeller stukket inn i hverandre slik den er nå.

Mitt problem er at jeg ikke kommer opp med noen enkel måte å få sydd dette sammen på.
Det første som falt meg inn var at jeg kunne bruke Boolean for å få dette til, men det har ikke gått som jeg håpet på, Max enten kresjet eller gjorde rare ting med hele modellen. Spesielt hvis jeg prøvde å bruke boolean på f.eks. snorene eller støttebenene som går inn i modellen i to ender.

Noen som har noen tips jeg kan prøve ut her?

Bilde
Føttene går gjennom modellen 2 steder og gjør at boolean gjør rare ting/kresjer

Bilde
Bilde
Spakene er satt sammen med bool operasjoner før de er festet til modellen, gikk forsåvidt fint, selv om trianglene er litt smal.

Bilde
Problematisk å få "boolet" alle pluggene fast til modellen.

Bilde
Den ferdige modellen, men her går bare objektene inn i hverandre :s

Bilde
Referansebilde

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » fre 30 sep, 2011

Det er vel sikkert ikke den aller beste løsningen, men du kunne i verste fall tatt den inn i zbrush og laget et unified mesh med veldig høy verdi av hele greia for så å kjøre en decimation på objektet til den polycounten du vil ha.
I zbrush har du vel også en egen plugin for å gjøre klar modeller for 3D Printing, Har ikke brukt den selv, men det kan jo hende den ordner alt dette for deg.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

catche
Sted: Sandnes

Legg innav catche » fre 30 sep, 2011

du kan fint bruke boolean, men jeg anbefaler sterkt å først detache akkurat de polyene som skal weldes sammen slik at det er kun de som blir påvirka (enklere å renske opp etterpå), og så attache + welde etterpå.

en annen ting du kan prøve er å slette topppolyene til den gule + polyen der hvor den skal henge fast, selektere de to bordersa og så ta bridge

Strandli

Legg innav Strandli » fre 30 sep, 2011

Du kan jo prøve å retopoe manuelt?
Lag modellen ferdig med masse løse modeller under samme objekt, så retopoer du de mindre og runde delene.

Slik jeg ser det nå, så er modellen delt opp i 2 deler. De mindre og runde modellene, og store, rette overflater. En av disse er lettere å retopoe enn den andre. Gjett hvilken.

Start med de små, runde objektene. Disse repeteres mye, så du kan jo bare retopoe en av hver, og plassere kopier der det trengs. Det burde ikke ta så mye tid. Når det er gjort, så burde du se veldig tydelig hvor mange edges du har å jobbe med når du skal sveise resten sammen.
Men nå har du bare flate sufaces igjen, og der kan topologien være så på tryne som du vil, for de er flate uansett.
Siden resten på dette tidspunktet ser bra ut, så er det jo bare å sveise alt sammen og passe på at hjørnene og kantene ser bra ut.

Ga det mening?

saaro
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » fre 30 sep, 2011

Hva med å attache i edit poly? Vil det funke?
Stein Aarø
Daglig leder
Goldbox AS
www.goldbox.no

Brukeravatar

Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » lør 01 okt, 2011

Tenkte på det jeg også, er du sikker på at alt må være weldet sammen og at det ikke går ann å bare merge det sammen? Hadde tenkt å 3d printe en karakter for noen år siden og jeg mener at de som skulle gjøre det sa til meg at jeg bare måtte merge alt sammen til en mesh. Men er ingen ekspert..
Don't let the fire fade!

saaro
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » lør 01 okt, 2011

Er ingen expert jeg heller, og veit ikke helt hvordan det gjøres når det skal 3D printes, men hvis du skal attache, så trenger du ikke å welde sammen.
Stein Aarø

Daglig leder

Goldbox AS

www.goldbox.no

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » lør 01 okt, 2011

Hmm.. Jeg ser ikke helt hvorfor alt skulle måtte være èn modell som du sier?

Nå er det mulig det er andre 3D-printere som finnes som ikke jeg vet om, men når jeg har printet modeller tidligere så har det ikke vært noe problem å ha mesher innihverandre. Kanskje for printerprogrammets del kan du attache alt til en mesh og exporte til obj e.l., men alt alt skal være i samme wire høres litt usansynlig ut...?
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » lør 01 okt, 2011

Ja har sjekket tidliger poster fra andre forum og jeg mener at alle har hatt flere meshes som de har merget sammen for å få en modell. Det eneste som kan være et problem for modellen din er de tynne ledningene dine, det avhenger selvsagt av størrelsen på modellen du skal printe.
Don't let the fire fade!

Trådstarter
goofygutt

Legg innav goofygutt » søn 02 okt, 2011

Takker masse for svar! Det er et par ting som kan testes ut.

Tronotrond: Ja det kan faktisk være at Shapeways godtar at geometrien går inni hverandre, men det er ikke beskrevet i brukerguiden deres.
Så jeg prøver og ser om jeg kan få printet modellen slik som den er, det hadde værtfall spart for mye arbeid :)

Gå tilbake til «Modellering»