Utfordring med mye grating

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Sted: Oslo
Kontakt:

Utfordring med mye grating

Legg innav jaswane » tir 06 sep, 2011

På vår båtmodell har vi ekstremt mye grønn grating som kan sees på bilder under. Jeg lurer på om noen har noen tips på hvordan man bør lage slik grating på mest mulig polygon/render effektiv måte.

Slik ser den ut i virkeligheten. Den består av masse små firkantete hull og har tykkelse. Ser man den fra siden ser det ikke ut som man kan se igjennom i det hele tatt, mens rett ovenifra ser den litt gjennomsiktig ut.

Bilde

Bilde

Bilde

1. En metode er å bruke bare et plan med opacity/cut mapping, men det ser veldig flatt ut når man er nærme og den blir nesten 50% gjennomsiktig når man ser det på lang avstand. Den mest polygon vennlige metoden, men ser ikke så bra ut.

Bilde

2. En annen metode jeg testet er å legge to slike opacity plan oppå hverandre, men ble ikke så veldig fint.

3. En tredje metode er kanskje å bruke noe normal/displacement mapping, men det blir kanskje tungt å rendre, og er ikke helt sikkert på hvordan jeg lager en slik "firkantet" normal map.

4. Og en fjerde metode blir å lage gratingen som skikkelig ordentlig, tykk 3d mesh... Kanskje det rett og slett blir det beste.

Håper noen har noen ideer og kanskje noen erfaringer på hvordan dette bør gjøres best mulig.

:)

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 06 sep, 2011

Vi har også store båter med MASSE grating.

Jeg bruker bare en gradient som opacity og duplikerer gradienten, drar i flagget og setter som bump

Bilde

Men merker også at når jeg slå av og på bumpen endres rendertiden en god del, men ikke på langt nær like mye som meshet grating

EDIT: Hvis du vil lage normal map av opacity mappet ditt kan du ta det inn i crazy bump feks eller bruke gratis nvidia normal map pluygin til photoshop, men den er ikke like bra. Siden det bare er svart hvit så kan det fint gjøres i crazybump ol, men om du vil bruke litt ekstra tid må du bake og da er det render to texture som er tingen.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » tir 06 sep, 2011

02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

danielodland

Legg innav danielodland » tir 06 sep, 2011

Hvis du skal modellere det, kunne du laget en grid av veldig lange bokser, og ikke gjort det til ett objekt. Da hadde du sikkert spart litt på polyene kontra å lage greiene av extrudes eller noe. Eller blir det tungt for max med så mange objekter?

markuss

Legg innav markuss » ons 07 sep, 2011

Jeg lagde en slik grating en gang til en subsea template. Temporary protection cover. Vi prøvde med opacity, men problemet er at det ser fake ut fra siden, for da vil man normalt ikke se gjennom den, siden den må ha en viss tykkelse. Jeg modellerte en med polys istedenfor. For å spare polys laget jeg bare noen lange boxes, som ble kopiert på kryss og tvers, så de intersected med hverandre, istedenfor å ha vertexes rundt hvert hull. Problemet er bare at du må ha en liten overlapping (høydeforskjell) så du ikke får polys som ligger oppå hverandre i samme høyde og lager glitching... Men det fungerte fint allikevel på litt avstand.

danielodland

Legg innav danielodland » ons 07 sep, 2011

markuss skrev:Jeg lagde en slik grating en gang til en subsea template. Temporary protection cover. Vi prøvde med opacity, men problemet er at det ser fake ut fra siden, for da vil man normalt ikke se gjennom den, siden den må ha en viss tykkelse. Jeg modellerte en med polys istedenfor. For å spare polys laget jeg bare noen lange boxes, som ble kopiert på kryss og tvers, så de intersected med hverandre, istedenfor å ha vertexes rundt hvert hull. Problemet er bare at du må ha en liten overlapping (høydeforskjell) så du ikke får polys som ligger oppå hverandre i samme høyde og lager glitching... Men det fungerte fint allikevel på litt avstand.

Nøyaktig det jeg mente i posten over.

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Kontakt:

Legg innav jaswane » ons 07 sep, 2011

Ok nå har jeg utført noen små tester i mitt lille laboratorium. Ganske interessante oppdagelser. Jeg laget en grating i 3D med avlange bokser og en 2D-grating med opacity plan i topp og bunn og enkle plan (med "Force 2 sided" på).

3D mesh:
Polys: 2304
Render: 35 sek

Bilde

2D plan:
Polys: 434
Rendertid: 1:08 min (59 sek om jeg skrur av cast and recieve shadows på planene inni)

Bilde

Bilde
Dette er wire av 2d varianten med opacity plan..

Begge bruker omtrent like mye minne.

Skikkelig 3d mesh med avlange vokser virker egentlig best. Grunnet høyere polygonantall kan disse Xrefes inn i modellen og erstattes med enkle bokser som proxy når man jobber i max (men gratingen dukker opp når man rendrer...) Rendertiden med opacity maps økte ihvertfall helt voldsomt.
Sist redigert av jaswane den ons 07 sep, 2011, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

agep
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav agep » ons 07 sep, 2011

flotte tester. ser du får riktige skygger på 2d plan versjonen, men er ikke det kun fordi solen står i zenith (rett over)? hvis du legger solen ned mot horisonten vil vel ikke 2d plan versjonen lengre kaste riktige skygger?

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 07 sep, 2011

Da kan du vel konkludere med at å bruke 3D mesh, men vist som box i viewporten, vil gi det mest effektive resultatet. Det blir vel også det mest fysisk korrekte resultatet. Det kommer ikke som noen overakselese på meg at opacity maps i denne stilen tar lang tid å rendere..
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » ons 07 sep, 2011

Dang. der var det en forskjell. fikk ikke det samme da jeg testet, men vi har aldri tid til og bygge grating uansett så kan nok ikke begynne med mesh.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

markuss

Legg innav markuss » ons 07 sep, 2011

Kule tester! :-) Da fikk vi slått fast at opacity maps tar lengre tid å rendere... Opacity bruker kanskje litt mindre minne hvis du har mye grating (siden du bruker samme map over alt), men hvis ikke minne er noe problem lønner det seg vel å bruke mesh/polys! Smart å bruke Xref og proxies.

danielodland: Beklager jeg leste ikke posten din før jeg begynte å skrive selv. Du har selvsagt beskrevet samme teknikk! ;-)

danielodland

Legg innav danielodland » ons 07 sep, 2011

markuss skrev:Kule tester! :-) Da fikk vi slått fast at opacity maps tar lengre tid å rendere... Opacity bruker kanskje litt mindre minne hvis du har mye grating (siden du bruker samme map over alt), men hvis ikke minne er noe problem lønner det seg vel å bruke mesh/polys! Smart å bruke Xref og proxies.

danielodland: Beklager jeg leste ikke posten din før jeg begynte å skrive selv. Du har selvsagt beskrevet samme teknikk! ;-)

Haha mente det ikke sånn. Mente bare at det var det jeg prøvde å si...ye..

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 07 sep, 2011

Hva som tar lengst tid er jo situasjonsbestemt. Kanskje gratingen skal legge soft shadows på et annet objekt. Kanskje det skal motta\relfektere lys og skygger osv. Polyversjonen kan i en del tilfeller også se dårligst ut hvis den ikke er smootha. Da tar plutselig polyversjonen mye lengre tid.

Jeg hadde gått for tekstur hvis det ikke går utover realismen i praksis.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 07 sep, 2011

Jaswane: Jeg er fasinert over at du har gravd deg så dypt ned i Grating problematikken og kommet med en månelanding av en rapport :D

Jeg Digger Mesh grating som er Xref'a inn i scenene våres :wink:

Gå tilbake til «Modellering»