Anatomi, størrelse på øyet

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Anatomi, størrelse på øyet

Legg innav Drakon » fre 13 mai, 2011

Hei

Kjapt spørsmål.
Er det en tommelfinger regel på hvor stort øyeeplet bør være når det skal være mer eller mindre anatomisk korrekt?
Lurer alltid på dette når jeg skal skulpte øyelokkene rundt formen på øyet. Fram til nå har jeg bare laget en sphere og senere justert størrelsen da jeg finner ut at formen på øyelokkene ikke blir riktig.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tormem
Innlegg: 885
Registrert: fre 02 nov, 2007
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » fre 13 mai, 2011

Øye-kulen i 3d varierer voldsomt. På cartoony karakterer kan de faktisk gå inn i hverandre grunnet størrelsen. Jeg pleier å forandre størrelsen etter behov, da det bare er en skaleringssak.

Når det gjelder øyeåpningen, som spheren skal passe i, vil senter/pupillen ofte treffe munnviken, og øyet er på høyde med toppen av øret, sånn ca.


Strandli
Innlegg: 288
Registrert: tor 27 aug, 2009

Legg innav Strandli » fre 13 mai, 2011

Nå er jeg ingen anatomiekspert, eller har noen gang laget et godt øye (eller et menneskehode generelt), men har hørt en ganske grei tommelfinger-regel.

Diameteren på irisen er omtrent 1/3 av den totale diameten på øyeeplet. Så når du ser på referanser er det ikke så vanskelig å beregne størrelsen på øyeeplet, men dette er bare hva jeg har hørt av folk. Arrester meg noen om det skulle være veldig feil ;)

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Innlegg: 1790
Registrert: ons 26 apr, 2006
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » fre 13 mai, 2011

en annet tips er at et øye eple skal være stort nok til at 3 øyer skal ligge ved siden av hverandre. Altså et øye eple skal kunne plasseres i midten og gå i kant i kant med øye eplene. :)
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 13 mai, 2011

Takk! Nå har jeg flere greie regler å gå etter :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Mikademius
Innlegg: 1625
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 14 mai, 2011

Satt faktisk og lurte litt på dette selv i dag. Svaret er hvertfall at de er større enn du tror. Det man ser av øyet mellom øyelokkene er jo ikke rare biten. Det virker som 24-25mm som er gjennomsnittet.
Interesant stoff:
http://hypertextbook.com/facts/2002/Ani ... iye1.shtml
http://ask.yahoo.com/20060807.html

Andre morsomme fakta: Ørene og nesa slutter aldri å vokse. Derfor har ofte gamle menn kjempeører og nese :)
Kan det ha noe mer brusk å gjøre?
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » lør 14 mai, 2011

Alex Alvarez har noen gratis tutorials på hvordan lage realistiske øyne. han går gjennom research og teori, modellering, teksturering og rendering.

Disse er å finne på gnomon workshop. Gratis.

[Edit] http://www.thegnomonworkshop.com/store/ ... orials-All Du må logge inn først.


Gå tilbake til «Modellering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron