Modellering til spill

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

Modellering til spill

Legg innav LarsErik » tor 02 sep, 2010

Hei,
Jeg skal begynne å modellere til et spillprosjekt ettersom jeg lærer meg hvordan
jeg gjør dette. Det jeg trenger å vite er om det er noen ting som er veldig
nødvendig for meg og være klar over, om det er spesielle ting jeg må styre unna,
eller om det er ting jeg absolutt må vite før jeg i det hele tatt starter.

Fra start av lurer jeg litt på units... Når man lager grafikk til spill, jobber man med
metriske systemet? eller er det generic units?

Dukker nok opp flere spørsmål etterhvert.

senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » tor 02 sep, 2010

Vel.. Du må(bør) lære deg å lage normal maps, lage teksturer i Photoshop, modellere effektivt for å få den best mulige formen med færrest mulig polygons, og hvis du nettopp har startet med 3d så ville jeg ikke hatt så altfor store forventninger :P Det er mye å lære, og det er ikke så lett som en skulle tro.
Jeg vet egentlig ikke svaret på spørsmålet ditt om units, men jeg TROR det ikke har noe å si. Jeg ville bare brukt units siden det er det jeg er mest vandt med, modeller kan skaleres akkurat som man vil uansett. Tror metriske måleenheter er hovedsaklig for å få riktig skala på ting hvis du modellerer ut ifra målsatte tegninger o.l.
So that's two smart things I did today.
Time to start drinking.

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tor 02 sep, 2010

Noen stiller units litt forskjellig. En generic unit i max er 1 unit i udk feks men er nok ikke alltid det er slik. Hvis du har en character eller noe fra ingame bibliotek så kan du skalere etter det.

Low poly moddelering går forholdsvis greit men mye av kunsten er og få det like bra med utrolig mye ferre polys igjen.

ikke moddeler en modell som er klar til og smoothes om ikke den skal inn i mudbox eller noe annet for og lage normal. da sparer du litt tid på det.

Størrelsen på scena bestemmer mye hvor mange polys du kan ha. om du feks skal chamfre en planke eller ikke.

bevegelige objecter er også greit og ikke kjøre så overkill med polys på
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Mattivc
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Mattivc » fre 05 nov, 2010

Det kommer litt an på hvilken spill-motor du jobber med. Men hovedreglene er, så lite polys som mulig, så små texture maps som mulig.

Skal du rigge for spill så vær veldig forsiktig med hvor mange bones du bruker.

Den største forskjellen er nok at spillmotorer fungerer med tris isteden for quads. Du kan naturligvis bare modelere med quads og kjøre en triangulate, men du får litt bedre kontroll over hvordan meshen ser ut i spillet hvis du modelerer med tris fra bunnen av.

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » fre 05 nov, 2010

units kommer helt ann på programmerer også da det er programmerer som skal sette dette alt i sammen i koder slik at det er kjekt å samarbeide med han om hva han er vant til eller hva ;)

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 05 nov, 2010

Mulig jeg husker litt feil nå, men når jeg importerte modeller inn i spill, så var man ikke så opptatt av å sette scale. Man antok at alt var modellert i rett units (og ikke minst samme units mellom modeller), og lot scale være 1.

Det beste er vel å importere og se om units stemmer før man rigger osv, eller å søke litt på Google..

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » fre 05 nov, 2010

Når jeg modellerer ting til flysimulator jobber jeg etter realistisk skala, dvs. at et tårn gjerne er like høyt i simulatoren som i virkeligheten - men dette er nok som de andre sier, avhengig av hvilken spillmotor det er snakk om, og hvordan det hele settes sammen.

Husk å fjern unødvendige polygoner! :)
Generalist @ Qvisten

Gå tilbake til «Modellering»