bevel/extrude trøbbel

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

bevel/extrude trøbbel

Legg innav LarsErik » man 09 aug, 2010

Driver å går igjennom tutorialene som følger med 3ds max, og driver nå med en low-poly karakter.
Har støtt på et problem, og det er at når jeg bruker bevel eller extrude så fungerer den ikke helt slik
som den skal.

På dette bildet skal jeg forme øyelokkene innover, men det vil den altså ikke være med på. Noen som
vet hva jeg skal se etter?

Bilde

(verdiene er -1,5 og -2)

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » man 09 aug, 2010

Trykk på local normal.

senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » man 09 aug, 2010

Det ser ut som du har litt ngons(eller en ngon) der, mulig det er max som ikke klarer å skjønne hvilken retning den skal extrude eller noe sånt. Kunne prøvd å slette polygonene som du vil extrude, valgt edges og shift-dragget de inn for så å bruke create polygon til å fylle igjen. Vil også anbefale å bli kvitt eventuelle ngons(polygons med mer enn 4 kanter), ngons som ikke er helt flate betyr stort sett problemer.

Edit: Eller bare gjør som Misfortune sa :roll:
So that's two smart things I did today.
Time to start drinking.

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » man 09 aug, 2010

Eventuelt bare ta en liten inset, for så å ta tak i gismoen og dra de nye poligonene innover selv.

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

Legg innav LarsErik » man 09 aug, 2010

takker for svar - local normal fungerer ikke det heller, ettersom jeg allerede har prøvd det, men skal se hva jeg får til med de andre fremgangsmetodene. Hva angår ngons så jobber tutorialen med slike hele veien til man til slutt connecter forskjellige vertexer sånn at det ikke blir noen ngons.

Brukeravatar

NastyMix
Sted: moss

Legg innav NastyMix » tir 10 aug, 2010

Jeg håper du har funnet ut av det, hvis ikke...

Jeg måtte nesten slå opp tutorialen for å se hva er det du har gjort feil.
I følge tuten går det Outline-Repeat Last (Outline)-Bevel. Så du skal til slutt ha 3 loops med polygoner som går rundt øyet. Og så sletter du polygonen i midten.
Du har 4 loops på bildet.....

Scenario 1.- Du har brukt extrud før bevel (det er ingenting som sier du skal bruke extrud i tuten.)

Scenario 2.- Du har brukt bevel som du skal, men ved ulykke trykket på apply før du oppgitt riktige verdi.

Uansett hva scenario 3 er så på grunn av at polygoner er extrudet/bevlet fra før i ganske stor verdi, så er polygonen i midten så liten nå, at når du prøver å bevle en gang til med større verdier enn plassen i midten går vertexene i alle kanter og det som blir klemt i midten vrenger seg.

Mitt råd er- Prøv igjen. Merker alle polygoner som ikke stemmer og trykk Delete. Så velger du Border og trykker på kanten akkurat rundt det hullet som ble etter du har trykket Delete og finner knappen Cap Edit i Border. Da er du tilbake hvor du må bruke outline og bevel, følge tutorialen og sånt.

Blå linjen på bildet er vel ca der siste loop skal være... :)

Bilde
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

Legg innav LarsErik » tir 10 aug, 2010

takk for svaret, men jeg gjorde endringene manuelt etter at jeg brukte inset, selv om det også ble litt rart i starten fikk jeg, som sagt, fikset det manuelt.

Men det har dukket opp et nytt problem, nå skal jeg bruke extrude langs en spline, og da skjer dette:

Bilde

Jeg har en anelse om at det er det samme problemet som går igjen, ettersom jeg har hatt problemer med extrude og bevel gjennom hele produksjonen

Gå tilbake til «Modellering»