Fikse Triangler?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Fikse Triangler?

Legg innav krth8 » man 02 aug, 2010

Noen som kan linke til tut om dette?

Sliter her med at jeg har en trekant på en åpen overflate så ser grusomt ut med turbosmooth.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » man 02 aug, 2010

vise oss wire? litt lettere å si da
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Bilde

Bilde

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » man 02 aug, 2010

Ser ut som om du har en trekant ved siden av en lang ngon. Dog ser jo ikke resten oppover der, men det blir litt rart.

Connect over som på bildet jeg tegna i mspaint, og fjern den edgen som da blir i midten der.
Bilde

Uploaded with ImageShack.us

Uansett, syns det skjer mye rart der. Sikker på at du er nødt til å samle alle de punktene der?

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Ser ikke ut som du fikk postet det?

EDIT: der kom det :P

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Herregud så åpenlyst det var :P jeg er bare meget trøtt her og har som regel dårlig øye for hvordan å fikse sånt :P

Hva ville du gjort med dette. Var nødt og kutte noen edges vekk siden overflaten ble altfor ujevn med TS. Men disse ser helt greie ut med turbosmooth men alikavle jeg hater det. :P

Bilde

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » tir 03 aug, 2010

Hmm, ganske rotete ja. ^^
Bilde

Uploaded with ImageShack.us

Er uansett litt knotete å ikke kunne se på hele modellen. Har ikke 3dsmax installert akkurat nå, så kan ikke fått sett på modellen heller, men andre her kan sikkert ta en kjapp tur innom for å fikse diverse ting. ^^

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Legg innav krth8 » tir 03 aug, 2010

Jeg vet at jeg egentlig må sette opp lines slik du har gjort det der, men hovedproblemet er at det kommer en fin kurve nedenfor disse og den blir veldig kantete med så mange edges.

Men får vel bare sitte og knote uansett da.

Bilde

der kan du se hvordan det er. hjulbuen blir veldig vanskelig og håndtere når det er så mange edges.

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » tir 03 aug, 2010

Ja, litt vanskelig å fikse noe når man ikke har muligheten til å se alt i sin helhet.

Har du ikke muligheten til å fjerne noen edges da? Altså fra topp til tå for å dra ned det knotet du har kommet innpå der?

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Legg innav krth8 » tir 03 aug, 2010

Jo må jo prøve på det men som du kan se lever bilen på skarpe kanter :P En lowpoly hadde vel vært litt mindre tidkrevende ja.

Tusen takk for hjelpa oophus :D

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » tir 03 aug, 2010

Heisann, så litt på problemet ditt her, og har hatt lignende problem selv flere ganger (til tross for at jeg er ganske grønn egentlig :P)
Det er godt mulig dette blir feil, siden jeg ikke vet hvilke av kantene du vil ha harde, og hvilke som ikke trenger mer enn 1 edge, men her har jeg prøvd å vise hvordan jeg ville gjort det ihvertfall:

Bilde

Du må muligens zoome litt for å få med deg alt, og det er mulig jeg har sett feil noen steder, men sånn ville jeg gjort det. Du kan forresten bruke "trekant-metoden" til å redusere edges veldig effektivt, og med veldig bra resultat også. Det du gjør er at du tar tre edges, welder de to ytterste til midten, og så sletter du den midterste edgen sånn at du får en trekantet quad i "midten". En annen fordel med dette er at tre edges er perfekt antall for å lage fine kanter med turbosmooth.
Jeg så dette i en videotut som het "Creating hard shapes with turbosmooth" eller noe sånt, jeg skal prøve å finne den etter at jeg har postet.

Jeg er selv ganske ny innen modellering, og noe som har hjulpet meg godt på vei (annet enn at jeg tok til vett og skaffet en bok i stedet for tutorials) er å prøve å se for meg hvordan jeg vil at wire'en skal se ut før jeg i det hele tatt begynner på noe. Også prøve å tilpasse alle delene til hverandre med tanke på akkurat det, og være smart med plassering av edge loops osv. Litt planlegging og gjennomtenkt/målrettet arbeid kan spare deg for mye bry.
Jeg beklager visst jeg snakker over hodet på meg selv nå, eller bare forteller deg ting du allerede vet, men håper jeg gjør noe nytte uansett! Lykke til =)

PS: Jeg forhåndsviste nå, og ser at jeg har glemt å markere to kanter som skal fjernes med gult. Du skjønner det sikkert selv, men tenkte bare jeg skulle nevne det. Det er der med de tre edgene som går ned i midten/høyresiden av bildet, de to kantene jeg har laget en blå strek over skal bort (og den blå streken skal bli en edge).

Edit: Fant tutsene :) Du må være logget inn på the Area for å se dem, men visst du ikke allerede er medlem så anbefaler jeg deg å registrere deg. Bare de tre filmene her er verdt sin ehm... lengde i gull :P

Inorganic Modeling Fundamentals
Part 1
Part 2
Part 3

senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » tir 03 aug, 2010

Jeg gidder ikke redigere posten min enda en gang, den ser så... ferdig ut nå.
Ville bare legge til at han bruker Connect veldig mye i sine tuts, men visst du har max 10 eller 11 så kan du bruke Swiftloop under Graphite Modeling Tools, den gjør det samme. Du plasserer edges med musen, og holder du shift så drar den til og med kanten ut for å få den til å "matche" en curve eller lignende. Men det vet du sikkert.
So that's two smart things I did today.
Time to start drinking.

Gå tilbake til «Modellering»