Flere objekter, og målsetting (3DSMax)

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
senzation
Sted: Bergen

Flere objekter, og målsetting (3DSMax)

Legg innav senzation » man 02 aug, 2010

Heisann, jeg har et par spørsmål som vanlig :P
Ok, først til det jeg lurte på ang. objekter. Si at jeg skal lage en legokloss. For å lage knottene oppå har jeg flere muligheter, det som jeg tenker på først er å bare lage knottene som egne cylinder objekter, for så å attache dem til resten av klossen. Da må jeg enten bare la de stå som egne objekter, eller finne en måte å "sveise" knottene fast. Det jeg lurer på er hva bør jeg egentlig gjøre i den situasjonen? Bør jeg lage en cylinder over klossen, bruke snap og kutte ut en form som jeg kan extrude fra selve klossen, lage en knott av en cylinder, multiplisere den og bare la den stå "løs" eller gjøre det samme som sistnevnte, og så "sveise" den fast? I såfall hvordan gjør jeg det lett og med godt resultat?
En annen ting jeg lurer på er hvordan kan en lett målsette en modell? Jeg vet en kan målsette objekter når man lager dem selvsagt, men hvordan bestemmer jeg for eksempel avstanden mellom to klosser, uten å bruke align eller noe sånt tungvindt? Eller svarte jeg selv på spørsmålet der, med align? Det jeg uansett er ute etter er en lett og rask måte å nøyaktig målsette en modell, ved å for eksempel bruke "units" som millimeter.

Jeg har nok gjort meg litt for vant med CAD programmer de siste årene... I Autodesk Inventor er målsetting praktisk talt det mest brukte "verktøyet" en har(et slags målebånd som også endrer/bestemmer avstander/vinkler osv.). Og alle former kan brukes til hva som helst, lag en cylinder som står gjennom en box, så har du et solid objekt. En funksjon som heter "cut", som praktisk talt er det samme som boolean er nok det nest mest brukte verktøyet.Greit å slippe å tenke på polygons :P

Det ideelle hadde vært visst noen kunne pekt meg til et verktøy i Max der en bare kan klikke på to edges/polys/verts og lett både avlese og endre/fastsette avstanden mellom dem. Og i samme slengen besvare det første spørsmålet mitt :D
Grunnen til at jeg vil målsette ting, er selvfølgelig for det at jeg vil ha mest mulig realistiske dimensjoner visst jeg skal lage for eksempel en legoklosse.

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » man 02 aug, 2010

Det finnes en rekke hjelpemidler under Helpers i max. Alt fra målebånd til vinkelmåler. Taper'en er fin å bruke sammen med snap til forskjellige ting (vertex, edge, senter av edge etc)

Med tanke på måte å lage legoklosse på så ville jeg nok brukt første metoden din, boks med cylinder på topp, hvis kamera står litt ifra klossen, mens å kutte ut i boksen, og welde vertexpunktene til cylinderen til klossen, for så og lage en liten overgang fra klosse til cylinder om kamera skal stå nærmere. Metode nr 2 er mer arbeid, men gir mer detaljer og ser bedre ut om man gjør det rett.
www.amvfx.com

Trådstarter
senzation
Sted: Bergen

Legg innav senzation » man 02 aug, 2010

...og så enkelt var det! Takk så meget :D
So that's two smart things I did today.
Time to start drinking.

Gå tilbake til «Modellering»