3ds max fersking trenger hjelp

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

3ds max fersking trenger hjelp

Legg innav LarsErik » fre 30 jul, 2010

Heisann, ny på forumet og 3ds max. Har brukt en del blender før, men nå som jeg skal begynne å studere 3D design og animasjon (og programvaren er 3ds max) så har jeg lastet ned den 30-dagers prøveversjonen. I forberedelse til studiene går jeg igjennom en del tutorials og støter stadig vekk på nye problemer.

Jeg jobber nå med den sikkert noe standard, sjakkbrett-tutorialen: og har noe problemer med en funksjon som heter "Inset" - bildet nedenfor forklarer problemet bedre enn hva jeg klarer:

Bilde

Saken var vel den at den skulle gå innover slike at jeg kunne bruke extrude til å få til blokkene til brikken (Tårn).
Verdien til "inset" skal ifølge tutorialen være på 100.

Brukeravatar

NastyMix
Sted: moss

Legg innav NastyMix » fre 30 jul, 2010

Det jeg ser her er en gruppe av polygoner som går i polygoner under de igjen siden det ikke er noe tykkelse mellom de. Altså øverste lag ligger på samme sted som nederste, derfor ser det buggy ut. Insert har nok litt store verdier for en sjakbrikke ser jeg. Gå på costomize og unit setup og kontroller hva slags units du jobber i og at de er de samme som i tutorialen du går gjennom. Legg ut linken til tutorialen så er det lettere å se hva som har gått galt underveis :)
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » fre 30 jul, 2010

Bruker ikke Max selv, men det ser ut som du har to eller flere polygoner som ligger oppå hverandre. Hvis du for eksempel skalerer et sylinder så det blir helt flatt, så vil polygonene fra toppen og bunnen av sylinderen befinne seg på samme sted i rommet, og Max, og andre 3d programmer for den saks skyld, klarer ikke helt å bestemme seg for hvilke polygoner som skal vises.

Eksempel fra Lightwave:
Bilde

Edit: kom jeg visst som en god nummer to med det svaret... :D
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

Legg innav LarsErik » fre 30 jul, 2010

tingen er at verdiene mer eller mindre skal være det samme som i tutorialen, ettersom jeg går etter samme referansebilde som i tutorialen hvor alle verdier skal være like. Det jeg synes er snedig er at det hele går utover når det egentlig bare skal skape en ekstra sirkel mellom midtpunktet og den ytterste sirkelen. Tutorialen ligger inne i programmet så er litt vanskelig å finne link til den.

Det kan forsåvidt stemme at det er to lag oppe på hverandre, for når jeg bevegde på topplaget oppover, fant jeg et lag til under. Det jeg lurer på da er hvordan jeg blir kvitt det mellomlaget - om det finnes en slags "refine" knapp til å fjerne vertexer.

Takk for all hjelp så langt :)

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » fre 30 jul, 2010

Det jeg lurer på da er hvordan jeg blir kvitt det mellomlaget

Delete for polys.
CTRL+Backspace eller bare backspace for å fjerne vertis, delete for å slette alt du har selected++ :P Samme med edge osv.
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

Legg innav LarsErik » lør 31 jul, 2010

takk for hjelpen, har prøvd ut litt forskjellige verdier og sånt, men funket ikke helt som jeg ville. Men skal forklare hva jeg skal gjøre, så kan dere foreslå en framgangsmåte - skulle være relativt enkelt, men sånn går det når man er fersk :)

her har dere scenen min:
Bilde

Jeg skal skape en ekstra sirkel med vertexer mellom ytterste ring og sentrum slik at jeg kan bruke extrude for å skape toppblokkene på sjakkbrikken min. Tutorialen vil ha meg til å bruke "Inset" med verdi på 100, prøvde en lavere verdi, men ble bare kluss med det også. Noen som har noe forslag?

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » lør 31 jul, 2010

Hvis du tar en inset av alle polysa på toppen og har en verdi mer en null burde du få en ekstra loop med edges.
Du mener vell edges?
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

Jeg får til en ekstra sirkel, men problemet er at jeg ikke klare å markere bare den delen som jeg har lyst til å markere, altså facene mellom midtringen og ytterringen.

Her har jeg "løftet opp" for å vise hva som blir markert når jeg bruker poly

Bilde

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » lør 31 jul, 2010

Det ser ut som verdien er for stor slik som folk sier her..

hvis du klikker på den svarte lille firkant knappen på siden av teksten så bestemmer du verdien og der øker/minsker du til du får vekk det problemet du har der og får den på rette plassering

håper det var greit nok forklart

Brukeravatar

Trådstarter
LarsErik

Tusen takk for hjelpen, det var utrolig hvor mye mindre verdien måtte være (5 og ikke 100).

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » man 02 aug, 2010

Det har med hvilken unit scale du bruker og hvor stort objektet ditt er =)
www.amvfx.com

Gå tilbake til «Modellering»