sliter etter boolean

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins
Sted: Egersund

sliter etter boolean

Legg innav DrHawkins » søn 25 jul, 2010

Bilde

Dere ser de områdene der det er dekket over hullene. det blir akkurat som ekstra polys der uten noen form for edge eller vertex.. hvordan får jeg fjernet dette uten at jeg ødelegger meshen... (det går ikke med ctrl + backspace og hvis jeg trykker delete ødelgger jeg hele mashen, kan heller ikke tettes i etterkant med cap holes for så å fjerne polys der det skal være hull)

Jeg vet mange her ikke liker boolean men jeg liker det men det kan danne slike problemer av og til og det er kjipt seff. jeg har vært borti dette før men husker ikke hvordan man ordnet opp i dette problemet.

3ds max

Noen som kan hjelpe meg her?

Mvh
DrHawkins

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » søn 25 jul, 2010

Problemet er vel at polygonen som har problemer er altfor kompleks.. Hvis du f.eks. har en firkantet poly som du kutter et rundt hull i, og fjerner alle edges fra ytterring til innerring, så skjønner den ikke formen på polygonet.. Noe lignende skjer her..

Hvis du absolutt må bruke boolean (som jeg sterkt fraråder!), så tror jeg du må legge til flere polys på flaten din, eventuelt manuelt kutte inn flere linjer slik at du ikke har en stor kompleks poly..

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » søn 25 jul, 2010

Ser ut som du lager lignendes tastatur EinarM laga for en stund tilbake siden..sjekk ut filmen nedforbi for tips og triks...

http://www.youtube.com/watch?v=9bNmQ6rj ... r_embedded

Boolean bør ungås :) Det finnes langt mer effektive måter å modellere på.
Keep moving forward

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » søn 25 jul, 2010

Hvis du absolutt må bruke boolean (som jeg sterkt fraråder!)

Ingen grunn til å fraråde boolean syns jeg. Men det er viktig å lære seg å bruke det riktig. :)

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » man 26 jul, 2010

Enig med deg christerb, men her bruker man det aldeles ikke riktig, så da fraråder jeg frem til man har erfaringen til å bruke det rett.. :)

Forøvrig bør jeg be store motstandere av boolean til å teste modo sin implementering.. Hverken Max eller Maya klarer å gjennomføre en boolean med like få feil..

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » man 26 jul, 2010

først og fremst tusen takk for svar :)

jeg lager Logitech G19..(har tastaturet selv) har hatt ferie nå så ville lage 1 litt simpel ting før jeg begynner på studie igjen for å freshe meg opp og komme inn i det igjen ;)

jeg så på videoen og må si offcourse.. det er egentlig slik jeg pleier å modelere med extruding istedenfor boolean :P

og jeg er enig i de 2 siste postene her angående å bruke boolean riktig

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Jeg legger meg over til vanlig 3ds max 2010 da jeg fikk veldig mye rot med 3ds max design 2011... jeg skulle lage rein firkanta boks. connecta edges og extruda de ned. men når jeg da skulle forme det ut der i toppen av tastaturet så kom samme feil. jeg prøvde mange forskjellige ting men ingenting funket så jeg holder meg til 2010 vanlig så skal det nok gå mye bedre

det er visse ting som står som automatiske innstillinger i design som jeg ikke helt er kjent med enda som gjør det litt vanskelig å hoppe over til enda.

Etter studie så kommer jeg til å utforske ordentlig hvilket 3d program jeg skal ende opp med, men så lenge jeg studerer så trenger jeg en versjon jeg er kjent med og har blitt godt kjent med 2010 siden jeg starta studie og derfor kommer jeg nok til å forstette med 2010 fram til studie er ferdig iallefall...

jeg hadde planlagt å legge ut WiP og slike ting og det ser ikke så gale ut i forhold til bildet over men det var veldig mye polys å fikse opp som bare blei rot til slutt

PS: jeg var nesten ferdig med modellering så kom den utforminga på toppen som rota alt til igjen som gjorde at jeg bare fikk nok..

jeg kunne hatt det ferdig teksturert og alt i dag hadde det bare gått etter planen..

skal legge ut WiP og finnished når jeg forstetter i morra i 3ds max 2010

Tusen takk for hjelpen og svarene uansett, settes stor pris på :)

Bilde

vel slenger med denne da... her kan dere se at feilen er i toppen der det går ned igjen. det er en helt vanlig edit poly box med ingen boolean bare extruding og connecting og camfering

PS: jeg dobbel poster for bumping :P

pampers

Legg innav pampers » man 26 jul, 2010

er vel kanskje en ngon med litt rotete triangulering?
edit triangulation > turn > trykk på edgen som er mongo, evt. flere, eller rydd opp litt i meshen.

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

de stripla linjene du mener? det var de det var noe rot med..

jeg leita etter den for ja det var noe rot der og ville fikse opp i det.
jeg fant bare ikke fram eller huska hvordan man skulle gjøre det. har gjort det der før men hukommelsen trenger seg en fresh up... kommer nok til å lage flere ting før jeg begynner på studiet etter at jeg merker at jeg trenger litt innhenting :P

nå har jeg avinstallert max 2011 design så venter bare på 2010 som jeg antageligvis ikke før installert før i morra :P

pampers

Legg innav pampers » man 26 jul, 2010

soo...du fikk fiksa det? :)

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » man 26 jul, 2010

Det som skjer er at programmet triangulerer geometrien slik det selv mener
er best. Når det kommer til nGons med mange "sider" kan dette fort by på
uforutsigbare resultater.
Ellers så er geometrien så vanskelig å ha med å gjøre at det rett og slett er
noe "feil" med den. Maya er ihvertfall ganske sær på dette.

Det jeg pleier å gjøre i slike situasjoner er å gi (i mitt tilfelle) Maya noen
hjelpelinjer/-punkter slik at det er lettere å kontrollere trianguleringen.

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » tir 27 jul, 2010

dette fikk jeg fiksa nå ja... kunne ikke huske hvor jeg fant den turn knappen der
blei sittanes igjen med 2011 design versjonen :P tenkte jeg kan ikke gi opp bare sånn for det om jeg møter et par små problemer på veien...

skal legge ut ferdig produkt (forhåpentligvis i dag hvis jeg får tid)

takker så meget for hjelpen :)

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » tir 27 jul, 2010

her kan dere se forskjellen mellom 2011 design og 2010 vanlig i performance. i tillegg så har jeg ingen problemer med dette tastaturet i 2010 mens hauevis av små teite problemer i 2011 design.. godt mulig det er design versjoner som roter til men brukte 09 design også en gang og det var knall syns jeg

2010... sjekk FPS
Bilde

2011 design... sjekk FPS
Bilde

Gå tilbake til «Modellering»