Mekke gitar

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
weaknezz
Innlegg: 46
Registrert: lør 18 jul, 2009

Mekke gitar

Legg innav weaknezz » søn 11 jul, 2010

Hey folkens!

Skal lage en gitar her, men får så mye problemer hvis jeg bruker lines til å lage kroppen, pga at jeg får så veldig mye vertexer rundt en stor flate. Så oppstår problemer både ved evt turbosmooth, også hvis jeg camfrer edgesene rundt.. hvis noen skjønte noe av det.

Er det bedre å bruke boks for å få dette bra?

Slenger med et bildet av skjønnheten og :)

Bilde


Strandli
Innlegg: 288
Registrert: tor 27 aug, 2009

Legg innav Strandli » søn 11 jul, 2010

Det er flere måter å gjøre dette på, så det kommer egentlig bare på hvilken metode du føler deg mest komfortabel med. Du kan bruke splines eller standard box modeling.

Hvilket program bruker du?
Hvis du bruker Max så kan du bruke splines til å lage silhuetten av kroppen, bare lage en linje rundt hele greia. Etter det kan du konvertere den flaten om til en polygon, og bruke Cut-tool til å tegne inn edges mellom vertene, passe på at det bare er quads, slik at turbosmooth funker. Når du er ferdig med det, så kan du bare gi den litt tykkelse, chamfer og smooth.

Men hvis overflaten på gitarkroppen er helt flatt, så burde du vel i teorien kunne slippe unna med en Ngon (polygon med flere enn 4 verts). Du sier at Turbosmooth ikke funker, men du kan jo prøve å bare la være å bruke den? Med splines burde jo silhuetten være rund og fin uten turbosmooth, bare velg de to ngonene (oversiden og undersiden), insert, og så chamfer. Burde gå greit det?

Men selvfølgelig kan du bruke boks-modellering og.

Brukeravatar

Trådstarter
weaknezz
Innlegg: 46
Registrert: lør 18 jul, 2009

Legg innav weaknezz » søn 11 jul, 2010

Det som er problemet da. Bruker max, men med splines får jeg utrolig mange vertexer. Så da blir det hundre linjer å kutte... Trur nesten box blir lettere..

Bilde


Strandli
Innlegg: 288
Registrert: tor 27 aug, 2009

Legg innav Strandli » søn 11 jul, 2010

Det skal være mulig å redusere antall verts, hvis du ser på "interpolation" eller noe (tar det fra minnet her, så litt usikker). Men hvis du bytter mellom optimize og adaptive, så kan du stille inn hvor mange verts som kommer.

Men som sagt, hvis du tar spline-objektet:
1: Gjør om til editable poly
2: Bruk inset, med en gjerne stor verdi, slik at du får quads langs kanten.
3: Legg til en Shell-modifier, og gi tykkelsen på kroppen.
4: Bruk chamfer langs kanten, så du får den runde kanten du er ute etter.

Jeg tror det burde funke, på den måten slipper du å måtte bruke turbosmooth, og kan ha en stor ngon i midten av kroppen.

Brukeravatar

Saberril
Innlegg: 367
Registrert: tir 01 jun, 2010
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » søn 25 jul, 2010

Tror faktisk jeg hadde brukt Edge Extrude for å lage denne. lag øverste flate sånn som du vil ha den, med minst mulig polys.(aka store polys)

Extrude bunnen nedover så får du en bred model, så om du skal kjøre Turbo smooth drar du en chamfer rundt kantene du vil ha skarpe.

Sånn som den ser ut nå, kommer det til å ta lenger tid å fjerne alle de ekstra edgesa du har rundt en det tar for å lage en ny :)

Men peisa på så blir det bra!
Freelance 3d Artist

Brukeravatar

Trådstarter
weaknezz
Innlegg: 46
Registrert: lør 18 jul, 2009

Legg innav weaknezz » søn 25 jul, 2010

Funka når jeg la på shell. Da fikk jeg chamfra rundt uten at det føkka seg.

Brukeravatar

Saberril
Innlegg: 367
Registrert: tir 01 jun, 2010
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » søn 25 jul, 2010

Lagde en i full fart, med den måte jeg forsøkte å beskrive :) er ikke noe supert da det tok 5 min ^_^

Bilde
Bilde

Brukeravatar

Minimus
Innlegg: 775
Registrert: fre 18 aug, 2006
Sted: Trondheim

Legg innav Minimus » søn 25 jul, 2010

Vi gjorde jo dette på skolen morten!!! har du glemt alt allerede :P hehe


Å starte med en box er jo flott for og beholde quads og at det skal smoothe rett. blir litt mere tweaking og litt mer vrient og få de samme curvene som splines gir deg.

Men som allerede sakt så kan du bruke interpolation og redusere antallet vertekser rund om på splinen.

Ikke tenk for high polly med en gang. Start med en ganske røff low poly med litt hakkete kanter. Så legger du heller på en smooth og får de finere formene lenger ut i arbeidet.
Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere.

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » søn 25 jul, 2010

Hei. Her er noen wires fra en Strat jeg lagde for noen år siden. Den kan sees her.
Og som du ser så ser den ut som et takras, men det uvesentlig hvordan den
ser ut oppå. Jeg begynte med å lage outlinen til kroppen. Extrudet edger rundt
hele gitaren. Det jeg ser på som viktig for en grei arbeidsflyt og færre
overraskelser "down the road" er å holde geometrien jevn der smoothingen
kommer til å gjøre jobben for deg. Dvs hovedformen, den "knekken" hvor
man har albuen når man spiller, samt overgangen fra sidene til oppå/under
gitaren. Der det er flatt ser det ikke bra ut i det hele tatt pga. hullene som
måtte kuttes, men det blir ikke synlig i renderen uansett siden det er flatt som
en pannekake.
Det er mulig jeg hadde gjort litt andre valg oppå gitaren i dag, men det funker
jo på et vis så da spiller det jo ikke så stor rolle imho. :)

Uansett.. her er wire'en.

Bilde


senzation
Innlegg: 205
Registrert: lør 12 jun, 2010
Sted: Bergen

Legg innav senzation » lør 31 jul, 2010

Vel, jeg tror de andre har sagt det meste som er å si, men jeg synes det er litt merkelig at ingen har påpekt at "gitaren" faktisk er en bass...? 4 strenger :P
So that's two smart things I did today.
Time to start drinking.

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 31 jul, 2010

Vel, jeg tror de andre har sagt det meste som er å si, men jeg synes det er litt merkelig at ingen har påpekt at "gitaren" faktisk er en bass...? 4 strenger ;P


Noen ting er rett og slett litt for innlysende til å være nevneverdig imho.
Skal man være vanskelig så er det fortsatt en bassgitar.

Brukeravatar

Mikademius
Innlegg: 1625
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » fre 13 aug, 2010

Fra nå av lager man vel gitarer i zbrush?
http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?t=91457

;)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
weaknezz
Innlegg: 46
Registrert: lør 18 jul, 2009

Legg innav weaknezz » lør 14 aug, 2010

Dette er vel 3 jeg begynner på, hehe. og ja. en bassgitar. Nærmere bestemt en Fender Jaguar.

Men det funka fint uten å mekke boks. Så det så! Er bare å få fortsatt uten å gå litt lei :wink:


Gå tilbake til «Modellering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron