Hvordan lage en bilbane på eksisterende terreng?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
goofygutt

Hvordan lage en bilbane på eksisterende terreng?

Legg innav goofygutt » tor 28 jan, 2010

Har allerede postet dette på Unity forumet, men er vel igrunnen modellerings relatert problemstilling, bare kopierer inn her, folk flest kan engelsk ;)

I want to take a area from google maps, with both textures and terrain elevation from Google Earth, and make a race track for a simple driving game.

I found a tutorial wich shows how to extract Google Earth terrain into SketchUp and export as a 3ds model, and then make a heightmap out of it so that you can make use of the Unity terrain tools to add trees and landscape textures easy within Unity, here:
http://3dnemo.com/031_G_to_U.html

This will give me the terrain, but the road will probably be filled with some holes and uneven surfaces as the google terrain elevation data is pretty low-poly and inaccurate.

What would then be the best solution for making the track?

Maybe import the terrain into 3ds Max and make it all there as a model and import the track model afterwards?

If so, what would be the best way to add the road to the terrain model in 3ds max?

If I just wanted the track without terrain around I could just make a spline with the tracks turns and elevations and extrude a little part of the road along the spline, but how is this done when the terrain is already there?

Alot of text, hope you get the picture

Altså, jeg vil lage en bilbane på et eksisterende tereng i 3d Max, tips om hvordan?

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 28 jan, 2010

Hvis du mener å legge det rett på terrenget uten at terrenget blir påvirket av det, kan du bruke spacewarpen "Conform".
Eller misforstår jeg nå?
Don't let the fire fade!

Trådstarter
goofygutt

Legg innav goofygutt » tor 28 jan, 2010

veeeel faktisk så var det noe slikt jeg så for meg, funket veldig fint :)

Men jeg klarte å skrive en hel skolestil for å prøve å forklare meg allikavel ;)

Brukeravatar

Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 28 jan, 2010

Jaja, det nådde frem iallefall :)
Don't let the fire fade!

Trådstarter
goofygutt

Legg innav goofygutt » lør 30 jan, 2010

I utgangspunket skulle jeg til å lage selve veien ved å lage den i form av en spline og så extrude en plane primitiv langs den, det gikk fint med hva om jeg bruker lofting? Gjør det det lettere å texturere og justere banen sånn generelt sett?

Brukeravatar

Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » lør 30 jan, 2010

Hm, det er jeg ikke sikker på. Har ikke brukt det så mye selv, mulig du bare får prøve deg fram og se hva du syns funker. Fortell hvordan det går :)
Don't let the fire fade!

Trådstarter
goofygutt

Legg innav goofygutt » tir 23 mar, 2010

Et testresultat kan du se på www.fyllwood.yolasite.com

Men jeg holder på å lage veien på nytt med rundkjøringer og kryss, blir enda bedre når det er ferdig ;)

suntrip
Sted: Haarby, Danmark

Legg innav suntrip » ons 24 mar, 2010

Jeg fandt denne side i går hvor der er to tutorials på hvordan man kan lave veje der følger terræn. Måske du kan bruge dem :)

Gå tilbake til «Modellering»