Modelering av Biler

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
Smithy
Innlegg: 41
Registrert: søn 20 jan, 2008
Kontakt:

Modelering av Biler

Legg innav Smithy » man 06 feb, 2012

Sitter her å lurer litt på om det finnes noen smarte hoder der ute som har en bedre løsning en min ( ikke noe løsning i det HELETATT), på den mest effektive måten å splitte dører og panser på biler enkelt og greit, uten at det skal bli for mye stress med etterarbeid.

Er greit om man har en bil i plane, og bare fjerne er loop med polys som man legger rundt, men det kan bli litt ekstra stress når man legger til turbosmooth og lignende senere.

På forhånd takk= )
Lars Espen

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 06 feb, 2012

Du kan google litt "3d modeling cars tutorial" og ellers så kan du legge ut bilder av hvordan du har gjort det til nå og så kan vi komme med forslag.
Don't let the fire fade!


Trådstarter
Smithy
Innlegg: 41
Registrert: søn 20 jan, 2008
Kontakt:

Legg innav Smithy » tir 07 feb, 2012

har ikke noe problem akkurat nå, men satt å undret på om jeg skulle sette igang med en bil til. å husket bare at "Deattache" dør og panser å lignende var litt sur.
Var bare ett spørmål ut til folket, høre om det var noen som hadde finni en bra løsning som de trives med og ville dele det.
Fullstendig klar over det meste finner mann på youtube.
Lars Espen

Brukeravatar

Sinx
Innlegg: 366
Registrert: fre 24 mar, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Sinx » tir 07 feb, 2012

mitt beste tips er å bygge de hver for seg.
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/


Trådstarter
Smithy
Innlegg: 41
Registrert: søn 20 jan, 2008
Kontakt:

Legg innav Smithy » tir 07 feb, 2012

ja, pleier å starte med å lage panseret eller taket, og lage alt som ett objekt å dele ting inn i forskjellige bil delene. Og hjul buene har en tendens til å ikke bli helt perfekte. så kanskje starte på hjulbuen å jobbe seg derfra
Lars Espen


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 07 feb, 2012

Jeg kan ikke forstå de som bygger det hver for seg :P
Lag hele bilen som en klump, og del opp så sent som mulig er min måte ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

oophus
Innlegg: 513
Registrert: man 20 apr, 2009

Legg innav oophus » tir 07 feb, 2012

Fordelen med å lage bilen hver for seg er vell at man slipper å måtte overføre topologi fra deler av bilen som trenger en masse topologi til plasser hvor man ikke trenger detaljene.

Når jeg lager en bil så lager jeg den slik den blir laget i fabrikken omtrent. Del for del.


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 08 feb, 2012

Topologien må du i 90% av tilfellene uansett ha med til de adskilte delene for å beholde korrekt form, så da lager jeg dem sammen slik at formen blir automatisk riktig, så fjerner jeg den lille topologien som ikke trengs. Uansett så er det viktig å ikke dele opp FOR sent heller, for da blir det kronglete. :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

oophus
Innlegg: 513
Registrert: man 20 apr, 2009

Legg innav oophus » ons 08 feb, 2012

Jaja, hvis man trenger linjene fra en annen del, så kan det være en fordel å blokke det litt ut først uten å dele det opp.


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » ons 08 feb, 2012

Men er vel i det aller minste greit å dele opp ting som skal ha forskjellig shader.

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » ons 08 feb, 2012

Men er vel i det aller minste greit å dele opp ting som skal ha forskjellig shader.


Trenger ikke dele opp for det.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » ons 08 feb, 2012

krth8 skrev:
Men er vel i det aller minste greit å dele opp ting som skal ha forskjellig shader.


Trenger ikke dele opp for det.


Trenger ikke men såvidt jeg vet er det lurt.

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » ons 08 feb, 2012

er vel mer for riggingens del man ville tatt og delt opp bilen

Og så klart om man moddelerer slik men har ingen ting og si om de skal ha forskjellige shader
Russia is not a country, it's a lifestyle...



National Oilwell Varco



www.1kvisuals.com


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » ons 08 feb, 2012

Vet at mange har trøblet med å bruke forskjellige shadere på samme objekt, så jeg vet at det KAN være et problem. Vet dog ikke hvorfor, har inntrykk av at mange rendermotorer misliker det. Skal ikke påstå at det er et vanlig problem.


Trådstarter
Smithy
Innlegg: 41
Registrert: søn 20 jan, 2008
Kontakt:

Legg innav Smithy » ons 08 feb, 2012

Er jo nettopp det å ta detaljer over fra en del over til andre deler på bilen som gjør det greit å lage alt som et objekt i starten. men lurer på om jeg skal lage den neste i deler, starte med hjul-buen å jobbe meg ut derfra. ser for meg det er litt lettere å ha kontroll på delene.
Eneste jeg syntes er stress med å lage alt i ett objekt er at meshen kan fort bli rotete
Lars Espen


Gå tilbake til «Modellering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron